Zabawy kolonijne | Gry i zabawy ruchowe | Zabawy terenowe na świeżym powietrzu

.

.

Mamy czas wyjazdów, urlopów, kolonii i wakacji. Nie masz pomysłów na nowe zabawy? Dzisiaj przedstawię Ci kilka zabaw terenowych, czyli na świeżym powietrzu…

.
Zabawy te możesz wykorzystać na pewno na koloniach, ponieważ w zabawach terenowych bierze udział większa liczba uczestników.

Ale śmiało możesz przeprowadzić te zabawy na wyjazdach integracyjnych, harcerskich, w szkole, czy zabawiać się w nie ze znajomymi…

 

Dlaczego bawić się na świeżym powietrzu?

Zabawy terenowe są trochę specyficzne. Powinny bowiem znajdować się na samej górze listy – są bardzo szczególne. Dają wiele emocji, frajdy i nauki.

Do konkretnej zabawy powinno być odpowiednie miejsce, czasami jest to klepowisko, czasami polana, innym razem boisko, a jeszcze innym lasek.

.

Czas gier i zabaw ruchowych na koloniach nie powinien rozpoczynać się od zabawy w terenie. Dlaczego?

.

Zwykle zabawy terenowe trwają dłużej, często pół godziny, albo jeszcze dłużej. Zabaw tych nie powinno organizować się zbyt późno, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że się jej nie ukończy.

.

Przebywanie na świeżym powietrzu ma mnóstwo korzyści dla rozwoju dzieci i młodzieży, obcowanie z przyrodą również ma dobry wpływ na nie.

Zabawy są przepełnione pozytywną energią i są uwielbiane przez dzieciaki. Ich ofertą jest ruch – a ruch fascynuje dzieci i młodzież (dorosłych też 😉 )

.

Jak już wyżej wspomniałam zabawy na świeżym powietrzu edukują.

.


Czego można nauczyć się poprzez zabawy i gry?

✔ poznanie samego siebie w różnych sytuacjach

✔ obserwacja, poznanie i ocena innych uczestników

✔ odpowiednie nastawienie do kolegi/koleżanki i rozwijanie zdolności wczuwania się w jego/jej sytuację

✔ zwiększenie pewności siebie

✔ rozwijanie zdolności motorycznych

✔ doskonalenie umiejętności szybkiego reagowania

✔ umiejętność współpracy w grupie

✔ rozwijanie kreatywności i fantazji


 

.

Serdecznie zapraszam Ciebie do dalszej lektury, zapoznam Ciebie z trzeba zabawami, które możesz przeprowadzić na koloniach, wyjeździe, czy na lekcjach wf-u.

.

Zabawy te to: Pogoń za przemytnikami, Złoty skarb oraz Kłusownik i myśliwi. Zabawy te znalazłam w małej książeczce pt. Radość zabawy U. Vohlanda.

Na końcu znajdziesz linki do zabaw, które już opisałam wcześniej.

.

Pogoń za przemytnikami

Pogoń za przemytnikami rozwija współpracę i można przeprowadzić ją w formie zawodów.

.

miejsce przeprowadzenie zabawy:

🔹 w lasku o wyraźnie oznaczonych granicach

🔹 na ograniczonym, ale niezbyt przejrzystym terenie, np. z krzakami, barykadami i innymi możliwościami ukrycia się

.

czas trwania:

🔹  10 minut, a najlepiej dwa razy po 20 minut

.

zabawa przeznaczona głównie dla:

🔹 dzieci w wieku od 8 do 13 lat

🔹 dla klas szkolnych

🔹 dla grup różnego rodzaju

.

opis zabawy:

🔹 podziel grupę na dwie drużyny

🔹 pierwsza z nich to przemytnicy

.

Usytuowanie przemytników znajduje się (najlepiej) przed granica gęstego lasu.

Ich zadaniem jest ‚przeszmuglowanie’, czyli przemycenie na drugą stronę od 10 do  20 przedmiotów, oczywiście tak, by pozostać niezauważonym.

.

Każdy przemytnik może wielokrotnie przechodzić przez granicę i jej kontrolę. Przechodzą też często bez podejrzanych rzeczy, by odwrócić uwagę straży granicznej.

.

🔹 pozostała połowa uczestników zabawy to celnicy

 

Straż graniczna ma za zadanie strzec granicy. Jeśli celnik klepnie ręką w barki, któregoś z przechodzących granicę, może przeszukać taką osobę i stwierdzić, czy ma przy sobie niedozwolone i przemycone towary

.

🔹 rzeczy, które przenoszone są przez granice, to bryłki złota, które są ukryte pod postacią piłek, albo kawałków drewna

🔹 jeśli przemytnik przeniesie przedmioty na teren innego państwa, to celnicy już nie  mają prawa ich zabrać

🔹 na koniec zabawy przemytnicy muszą pokazać, ile bryłek złota udało im się przemycić potajemnie na druga stronę granicy

.

materiały pomocnicze:

🔹 przemycane przedmioty to np. warzywa, paczki chusteczek higienicznych, piłki

🔹 jeśli przemytnikom uda się przemieścić większe rzeczy, to otrzymują dodatkowe punkty

.

inne możliwości:

🔹po 20 minutach (jednej połowie rozgrywki) przemytnicy i celnicy zamieniają się swoimi rolami

.

wskazówki:

🔹 uczestnicy zabawy są aktywni fizycznie, ale ważna jest również tutaj umiejętność współpracy

🔹 istotna jest szybkość i szybkość reakcji

.

Złoty skarb

Zabawa Złoty skarb jest zabawą terenową, ruchową i może być przeprowadzona w formie zawodów.

.

miejsce:

🔸 na świeżym powietrzu, czyli może to być las i teren z wieloma możliwościami ukrycia się

.

czas trwania:

🔸 około 20 do 40 minut

.

zabawa przeznaczona dla:

🔸 dzieci od 10 lat i młodzieży

🔸 dla grup liczących  ponad 10 osób

🔸 optymalna wielkość każdej z podgrup, to 8 do 15 uczestników

.

opis zabawy:

🔸 zabawa polega na wyobrażeniu sobie walki pomiędzy poszukiwaczami złota i bandami rabusiów (jak w westernach), którzy chcę przejąć ich cenne znaleziska

🔸 obie grupy mają jednakową liczbę uczestników

🔸 poszukiwacze złota mają w torbie z materiału złoto, które znaleźli

🔸 rabusie mają pół godziny czasu, by skraść skarb

🔸 każdy rabuś i każdy poszukiwacz złota otrzymuje kawałek wełny (albo gumkę), którą obowiązuje wokół prawego ramienia

🔸 ten, kto straci „nitkę życia” w „walce”, (tzn. należy rozwiązać tę nitkę) musi natychmiast się z niej wycofać i pójść „sanitariuszy” (czyli prowadzącego), którzy nie uczestniczą w poszukiwaniach i od nich uzyskać nowa nitkę

🔸 dopiero potem może włączyć się na nowo do walki

.

inne możliwości:

🔸 poszukiwacze wyruszają 15 minut wcześniej, aby zbudować sobie, np. z jakiś gałęzi – fort. ale w taki sposób, aby mogli w nim dobrze bronić swojego skarbu przed atakami bandy rabusiów

.

materiały pomocnicze i porady:

🔸 potrzeba jest wełna lub gumki (kilka) dla każdego uczestnika zabawy

.

wskazówki:

🔸 uczestnicy zabawy szybko rozumieją, że działania pojedynczych osób, zazwyczaj prowadzą do niepowodzenia

🔸 z korzyścią jest więc stworzenie małych grupek i poszukanie wspólnej strategii, które prowadzą do sukcesu

🔸 im bardziej dyskusje są zażarte, tym bardziej rozwijana jest zdolność do komunikowania się z innymi, współpraca i umiejętność przekonania innych do własnego zdania

.

Kłusownik i myśliwi

Jest to ruchowa zabawa w terenie.

.

miejsce:

💠 na świeżym powietrzu

.

czas trwania:

💠 od 5 do 15 minut (zależny od liczby uczestników oraz wielkości pola zabawy)

.

przeznaczona dla:

💠 dzieci od 6 lat

💠 dla grup liczących od 10 do 30 osób

.

opis zabawy:

💠 na początku tej zabawy prowadzący mówi do uczestników: ” Jesteście wszyscy dużymi zwierzętami drapieżnymi, jak na przykład lwy lub tygrysy”

💠 mówi dalej „jesteście królami zwierząt i żyjecie na tym terenie na wolności, ale macie dwóch wrogów: kłusownika i myśliwego

💠 wyruszają oni obaj jednocześnie na polowanie i spróbują was ustrzelić” – czyli dotknąć ręką

💠 to ze zwierząt, które zostało „ustrzelone”, przechodzi na stronę myśliwego lub kłusownika, który je zdobył i udaje się razem z nim na dalsze polowanie

.

inne możliwości:

💠 osoba, która została dotknięta ręką, czyli jest  „ustrzelona”,  musi „upolować” tylko jedno (a w większych grupach dwa) zwierzę, a potem może sobie odpocząć po dzikim i wyczerpującym polowaniu

.

materiały pomocnicze i porady:

💠 granice terenu dzikich zwierząt muszą zostać dokładnie wyznaczone, ponieważ niektóre z nich próbują przekroczyć je w czasie ucieczki

💠 na zakończenie prowadzący może zapytać:

– jakie były dwa ostatnie zwierzęta, które przeżyły na wolności? (bez oszukiwania)

– kto osiągnął większy sukces: myśliwy, czy kłusownik?

.

wskazówki:

💠 rozwijana jest współpraca

💠 potęguje ona uznanie dla najszybszych osób w drużynie i wzmacnia ich wiarę w siebie

💠 podobnie jak w przypadku wielu innych zabaw, prowadzący powinien pochwalić taką umiejętność

.

Mam nadzieję, że zabawy sprawią dużo radości wszystkim uczestnikom.

.

Super zabawy kolonijne, na wf, czy wyjazd

A teraz obiecany zestaw propozycji zabaw, o których już wcześniej pisałam na blogu 🙂

 

 

📌 Berek ze zmianą – klik

📌 Żonglerka – klik

📌 Zakazany ruch – klik

📌 Wyścig piłek w tunelu – klik

📌 Zabawy integracyjne: Żywe domino, Imię – ruch, Co oznacza Twoje imię – klik

📌 Smocze klejnoty – klik

📌 Myśliwi i kaczki – klik

📌 Zabawy minisiatkówka: Serw pod siatką, Serwobieg, Wyścig po serwie – klik

📌 Zabawy z piłką: Szybki jak błyskawica, Uwaga – Dziwadła, Zwariowany kosz – klik

📌 Zabawa na plaży – klik

.

W jakie zabawy terenowe (na świeżym powietrzu) najbardziej lubiłeś bawić się? Ciekawa jestem, czy znam te zabawy…

.

Pozdrawiam,

Irmina

.

.

źródło: „Radość zabawy. Zabawy na świeżym powietrzy dla dzieci i młodzieży” U. Vohland, Kielce 2000;

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Zaobserwuj mnie na Instagramie!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.

.

.

15 komentarzy
  1. Część zabaw znam z dzieciństwa 🙂 Przypomniały mi się kolonie i rekolekcje prowadzone przez animatorów. Teraz większość maluchów zajmuje się tabletami lub smartfonami. Ewentualnie korzysta z gotowych atrakcji na placu zabaw. Zauważyłam, że brakuje im tej kreatywności. W dzisiejszych czasach to głównie dorośli powinni uczyć dzieci aktywności. Kiedyś zwykle podpatrywało się starsze rodzeństwo, czy też znajomych. Bardzo fajne propozycje – młodzież też może ciekawie spędzić czas na świeżym powietrzu.

    1. Coś w tym jest co mówisz. Kreatywność jest gaszona przez tablety, czy smartfony. Dzieciaki musiały wykazywać się dużo większą wyobraźnią. Cieszę się, że moje propozycje gier i zabaw przypadły Ci do gustu 🙂 Pozdrawiam serdecznie <3

  2. Witam, a czy wiesz może do jakich utworów tańczyć „belgijkę” nie chodzi mi o oryginalną piosenkę do tego tylko jakąś góralską 🙂

    1. Daj znać jak Wam poszły zabawy 🙂 🙂 🙂 …i czy podobało się dzieciom 🙂 Dzieci lubią kreatywne pomysły, ale również lubią nowości 😉 😉 😉 Pozdrowionka 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.