.
.
Mamy czas wyjazdów, urlopów, kolonii i wakacji. Nie masz pomysłów na nowe zabawy? Dzisiaj przedstawię Ci kilka zabaw terenowych, czyli na świeżym powietrzu…
.
Zabawy te możesz wykorzystać na pewno na koloniach, ponieważ w zabawach terenowych bierze udział większa liczba uczestników.
Ale śmiało możesz przeprowadzić te zabawy na wyjazdach integracyjnych, harcerskich, w szkole, czy zabawiać się w nie ze znajomymi…
Dlaczego bawić się na świeżym powietrzu?
Zabawy terenowe są trochę specyficzne. Powinny bowiem znajdować się na samej górze listy – są bardzo szczególne. Dają wiele emocji, frajdy i nauki.
Do konkretnej zabawy powinno być odpowiednie miejsce, czasami jest to klepowisko, czasami polana, innym razem boisko, a jeszcze innym lasek.
.
Czas gier i zabaw ruchowych na koloniach nie powinien rozpoczynać się od zabawy w terenie. Dlaczego?
.
Zwykle zabawy terenowe trwają dłużej, często pół godziny, albo jeszcze dłużej. Zabaw tych nie powinno organizować się zbyt późno, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że się jej nie ukończy.
.
Przebywanie na świeżym powietrzu ma mnóstwo korzyści dla rozwoju dzieci i młodzieży, obcowanie z przyrodą również ma dobry wpływ na nie.
Zabawy są przepełnione pozytywną energią i są uwielbiane przez dzieciaki. Ich ofertą jest ruch – a ruch fascynuje dzieci i młodzież (dorosłych też 😉 )
.
Jak już wyżej wspomniałam zabawy na świeżym powietrzu edukują.
.
Czego można nauczyć się poprzez zabawy i gry?
✔ poznanie samego siebie w różnych sytuacjach
✔ obserwacja, poznanie i ocena innych uczestników
✔ odpowiednie nastawienie do kolegi/koleżanki i rozwijanie zdolności wczuwania się w jego/jej sytuację
✔ zwiększenie pewności siebie
✔ rozwijanie zdolności motorycznych
✔ doskonalenie umiejętności szybkiego reagowania
✔ umiejętność współpracy w grupie
✔ rozwijanie kreatywności i fantazji
.
Serdecznie zapraszam Ciebie do dalszej lektury, zapoznam Ciebie z trzeba zabawami, które możesz przeprowadzić na koloniach, wyjeździe, czy na lekcjach wf-u.
.
Zabawy te to: Pogoń za przemytnikami, Złoty skarb oraz Kłusownik i myśliwi. Zabawy te znalazłam w małej książeczce pt. Radość zabawy U. Vohlanda.
Na końcu znajdziesz linki do zabaw, które już opisałam wcześniej.
.
Pogoń za przemytnikami
Pogoń za przemytnikami rozwija współpracę i można przeprowadzić ją w formie zawodów.
.
miejsce przeprowadzenie zabawy:
🔹 w lasku o wyraźnie oznaczonych granicach
🔹 na ograniczonym, ale niezbyt przejrzystym terenie, np. z krzakami, barykadami i innymi możliwościami ukrycia się
.
czas trwania:
🔹 10 minut, a najlepiej dwa razy po 20 minut
.
zabawa przeznaczona głównie dla:
🔹 dzieci w wieku od 8 do 13 lat
🔹 dla klas szkolnych
🔹 dla grup różnego rodzaju
.
opis zabawy:
🔹 podziel grupę na dwie drużyny
🔹 pierwsza z nich to przemytnicy
.
Usytuowanie przemytników znajduje się (najlepiej) przed granica gęstego lasu.
Ich zadaniem jest ‚przeszmuglowanie’, czyli przemycenie na drugą stronę od 10 do 20 przedmiotów, oczywiście tak, by pozostać niezauważonym.
.
Każdy przemytnik może wielokrotnie przechodzić przez granicę i jej kontrolę. Przechodzą też często bez podejrzanych rzeczy, by odwrócić uwagę straży granicznej.
.
🔹 pozostała połowa uczestników zabawy to celnicy
Straż graniczna ma za zadanie strzec granicy. Jeśli celnik klepnie ręką w barki, któregoś z przechodzących granicę, może przeszukać taką osobę i stwierdzić, czy ma przy sobie niedozwolone i przemycone towary
.
🔹 rzeczy, które przenoszone są przez granice, to bryłki złota, które są ukryte pod postacią piłek, albo kawałków drewna
🔹 jeśli przemytnik przeniesie przedmioty na teren innego państwa, to celnicy już nie mają prawa ich zabrać
🔹 na koniec zabawy przemytnicy muszą pokazać, ile bryłek złota udało im się przemycić potajemnie na druga stronę granicy
.
materiały pomocnicze:
🔹 przemycane przedmioty to np. warzywa, paczki chusteczek higienicznych, piłki
🔹 jeśli przemytnikom uda się przemieścić większe rzeczy, to otrzymują dodatkowe punkty
.
inne możliwości:
🔹po 20 minutach (jednej połowie rozgrywki) przemytnicy i celnicy zamieniają się swoimi rolami
.
wskazówki:
🔹 uczestnicy zabawy są aktywni fizycznie, ale ważna jest również tutaj umiejętność współpracy
🔹 istotna jest szybkość i szybkość reakcji
.
Złoty skarb
Zabawa Złoty skarb jest zabawą terenową, ruchową i może być przeprowadzona w formie zawodów.
.
miejsce:
🔸 na świeżym powietrzu, czyli może to być las i teren z wieloma możliwościami ukrycia się
.
czas trwania:
🔸 około 20 do 40 minut
.
zabawa przeznaczona dla:
🔸 dzieci od 10 lat i młodzieży
🔸 dla grup liczących ponad 10 osób
🔸 optymalna wielkość każdej z podgrup, to 8 do 15 uczestników
.
opis zabawy:
🔸 zabawa polega na wyobrażeniu sobie walki pomiędzy poszukiwaczami złota i bandami rabusiów (jak w westernach), którzy chcę przejąć ich cenne znaleziska
🔸 obie grupy mają jednakową liczbę uczestników
🔸 poszukiwacze złota mają w torbie z materiału złoto, które znaleźli
🔸 rabusie mają pół godziny czasu, by skraść skarb
🔸 każdy rabuś i każdy poszukiwacz złota otrzymuje kawałek wełny (albo gumkę), którą obowiązuje wokół prawego ramienia
🔸 ten, kto straci „nitkę życia” w „walce”, (tzn. należy rozwiązać tę nitkę) musi natychmiast się z niej wycofać i pójść „sanitariuszy” (czyli prowadzącego), którzy nie uczestniczą w poszukiwaniach i od nich uzyskać nowa nitkę
🔸 dopiero potem może włączyć się na nowo do walki
.
inne możliwości:
🔸 poszukiwacze wyruszają 15 minut wcześniej, aby zbudować sobie, np. z jakiś gałęzi – fort. ale w taki sposób, aby mogli w nim dobrze bronić swojego skarbu przed atakami bandy rabusiów
.
materiały pomocnicze i porady:
🔸 potrzeba jest wełna lub gumki (kilka) dla każdego uczestnika zabawy
.
wskazówki:
🔸 uczestnicy zabawy szybko rozumieją, że działania pojedynczych osób, zazwyczaj prowadzą do niepowodzenia
🔸 z korzyścią jest więc stworzenie małych grupek i poszukanie wspólnej strategii, które prowadzą do sukcesu
🔸 im bardziej dyskusje są zażarte, tym bardziej rozwijana jest zdolność do komunikowania się z innymi, współpraca i umiejętność przekonania innych do własnego zdania
.
Kłusownik i myśliwi
Jest to ruchowa zabawa w terenie.
.
miejsce:
💠 na świeżym powietrzu
.
czas trwania:
💠 od 5 do 15 minut (zależny od liczby uczestników oraz wielkości pola zabawy)
.
przeznaczona dla:
💠 dzieci od 6 lat
💠 dla grup liczących od 10 do 30 osób
.
opis zabawy:
💠 na początku tej zabawy prowadzący mówi do uczestników: ” Jesteście wszyscy dużymi zwierzętami drapieżnymi, jak na przykład lwy lub tygrysy”
💠 mówi dalej „jesteście królami zwierząt i żyjecie na tym terenie na wolności, ale macie dwóch wrogów: kłusownika i myśliwego
💠 wyruszają oni obaj jednocześnie na polowanie i spróbują was ustrzelić” – czyli dotknąć ręką
💠 to ze zwierząt, które zostało „ustrzelone”, przechodzi na stronę myśliwego lub kłusownika, który je zdobył i udaje się razem z nim na dalsze polowanie
.
inne możliwości:
💠 osoba, która została dotknięta ręką, czyli jest „ustrzelona”, musi „upolować” tylko jedno (a w większych grupach dwa) zwierzę, a potem może sobie odpocząć po dzikim i wyczerpującym polowaniu
.
materiały pomocnicze i porady:
💠 granice terenu dzikich zwierząt muszą zostać dokładnie wyznaczone, ponieważ niektóre z nich próbują przekroczyć je w czasie ucieczki
💠 na zakończenie prowadzący może zapytać:
– jakie były dwa ostatnie zwierzęta, które przeżyły na wolności? (bez oszukiwania)
– kto osiągnął większy sukces: myśliwy, czy kłusownik?
.
wskazówki:
💠 rozwijana jest współpraca
💠 potęguje ona uznanie dla najszybszych osób w drużynie i wzmacnia ich wiarę w siebie
💠 podobnie jak w przypadku wielu innych zabaw, prowadzący powinien pochwalić taką umiejętność
.
Mam nadzieję, że zabawy sprawią dużo radości wszystkim uczestnikom.
.
Super zabawy kolonijne, na wf, czy wyjazd
A teraz obiecany zestaw propozycji zabaw, o których już wcześniej pisałam na blogu 🙂
📌 Berek ze zmianą – klik
📌 Żonglerka – klik
📌 Zakazany ruch – klik
📌 Wyścig piłek w tunelu – klik
📌 Zabawy integracyjne: Żywe domino, Imię – ruch, Co oznacza Twoje imię – klik
📌 Smocze klejnoty – klik
📌 Myśliwi i kaczki – klik
📌 Zabawy minisiatkówka: Serw pod siatką, Serwobieg, Wyścig po serwie – klik
📌 Zabawy z piłką: Szybki jak błyskawica, Uwaga – Dziwadła, Zwariowany kosz – klik
📌 Zabawa na plaży – klik
.
W jakie zabawy terenowe (na świeżym powietrzu) najbardziej lubiłeś bawić się? Ciekawa jestem, czy znam te zabawy…
.
Pozdrawiam,
Irmina
.
.
źródło: „Radość zabawy. Zabawy na świeżym powietrzy dla dzieci i młodzieży” U. Vohland, Kielce 2000;
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Część zabaw znam z dzieciństwa 🙂 Przypomniały mi się kolonie i rekolekcje prowadzone przez animatorów. Teraz większość maluchów zajmuje się tabletami lub smartfonami. Ewentualnie korzysta z gotowych atrakcji na placu zabaw. Zauważyłam, że brakuje im tej kreatywności. W dzisiejszych czasach to głównie dorośli powinni uczyć dzieci aktywności. Kiedyś zwykle podpatrywało się starsze rodzeństwo, czy też znajomych. Bardzo fajne propozycje – młodzież też może ciekawie spędzić czas na świeżym powietrzu.
Coś w tym jest co mówisz. Kreatywność jest gaszona przez tablety, czy smartfony. Dzieciaki musiały wykazywać się dużo większą wyobraźnią. Cieszę się, że moje propozycje gier i zabaw przypadły Ci do gustu 🙂 Pozdrawiam serdecznie <3
Witam, a czy wiesz może do jakich utworów tańczyć „belgijkę” nie chodzi mi o oryginalną piosenkę do tego tylko jakąś góralską 🙂
Hej 🙂 Niestety, nie słyszałam o innych utworach, do których można tańczyć belgijkę 🙂
Swietne pomysly !!!! Zabawy na świeżym powietrzu sa najlepsze 🙂 <3
Hej, czy jest opcja dodania się do newslettera?
tak 🙂 serdecznie zapraszam! Zjedź na sam dół strony 😉 Tam znajdziesz Newsletter 🙂 Pozdrawiam! 🙂
Super wpis – ale dla mojego i tak niezrównane są kajaki 😉
🙂
Pogoń za przemytnikami? To chyba dla dorosłych…
hehe ;] dorośli też mogą się w nią bawić 😉 ale jest wiele zabaw z nazwami jak dla dorosłych 😉
Ciekawe pomysły- jeszcze takich zabaw nie znałam a dzieci lubią kreatywne pomysły 🙂
Spróbuję skorzystać z Twoich pomysłów z synem i dziećmi z okolicznych domów 🙂
Daj znać jak Wam poszły zabawy 🙂 🙂 🙂 …i czy podobało się dzieciom 🙂 Dzieci lubią kreatywne pomysły, ale również lubią nowości 😉 😉 😉 Pozdrowionka 😉
Świetne pomysły na zabawy!
Bardzo się cieszę, że propozycje przypadły Ci do gustu 😉 😉 😉