Close

30 zabaw ze skakanką

 

 

Przypomnij sobie swoje dzieciństwo . . .

Płeć piękna niech pomyśli teraz o zabawach na dworze . . .

. . . (chłopcy zapewne mieli swoje inne zabawy, o których pewnie mało wiem  ;) )

 

Co Ci przychodzi na myśl ?

 

Ja pamiętam najbardziej zabawy w czarnego luda, w chowanego, trzepak, gumę, skakankę,  piwko,

ciucibabkę, babajaga patrzy, król skoczków, podchody, klasy, chłopka, owoce-warzywa . . .

 

ACH !!!! JAKIE TO BYŁY PIĘĘĘĘĘKNE CZASY, zgodzisz się ze mną ? 

 

Ostatnio mocniej wzięłam się za skakankę, bo w końcu ma mnóstwo korzyści !

Wiesz ? Naliczyłam aż 30 korzyści płynących ze skakania na skakance

 

2016-05-01-3670

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A pamiętasz tak w ogóle te wszystkie skakankowe zabawy w jakie grałaś będąc dzieckiem ? ? ?

 

Przeszukałam Internet i przede wszystkim głowę (trochę mi się przypomniało tych zabaw) i zrobiłam małe zestawienie . . .

 

. . . wyszło mi 30 zabaw ze skakanką . . .

 

Pomyślałam sobie, hmmm- to jakieś przeznaczenie, czy co ?  w końcu wcześniej wypisałam 30 zalet ze skakania na skakance, a teraz . . . 

wyszło mi 30 zabaw ! ;)   

 

Coś w tej skakance zatem musi być ! ;)

 

Zobacz jak skaczę na skakance – FILMIK

 

 

Mam nadzieję, że przypomną Ci się niektóre zabawy, a może niektórych nie znałaś i pierwszy raz o nich się dowiesz ?

A może poprowadzisz jakieś zajęcia z uczniami – ze skakanką ?

A może nauczysz tych zabaw swoje dzieci ?

 

Zapraszam Ciebie już teraz na skakankowe zestawienie

 

Ristorante

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. SZCZUR
  • Uczestnicy zabawy ustawieni są dookoła osoby, która znajduje się w środku ze skakanką trzymaną w dłoni za rączkę
  • „Środkowy” kręci się dookoła wraz ze skakanką, która ma krążyć po ziemi lub tuż nad ziemią
  • Reszta ma za zadanie przeskoczyć wirującą skakankę
  • Kto nadepnie (skusi), zmienia się z „środkowym”
  • Druga opcja – skucha sprawia, że uczestnik odpada, a nowym szczurem zostaje zwycięzca

 

  1. PRZESKAKIWANIE DŁUGIEJ SKAKANKI
  • Dwie osoby trzymają końce skakanki i zaczynają nią kręcić
  • Uczestnik zabawy próbuje wskoczyć do kręcącej skakanki i przeskakuje ją jak najdłużej
  • Jeśli skusi – zmienia się z jedną osobą, która kręciła skakanką
  • Można liczyć skoki – i wtedy wiadomo, kto wygrywa
  • Można skakać różnymi stylami (lajkonik, żabka, jedna noga, krzyżak) i przechodzić rundy
  • Można ustawić rząd uczestników i skakać jednocześnie – kto skusi odpada lub zmienia osobę, która kręciła skakanką

 

  1. MYSZKA MIKI 
  • Uczestnik zabawy skacze przez skakankę (lajkonikiem), mówiąc rymowankę

 

Tekst rymowanki

Myszka Miki gra w guziki,

Kaczor Donald pije sok,

A my wszyscy bim, bam, bom

 

  • Na ostatnie słowa „bim, bam, bom” trzeba wyrzucić skakankę za siebie
  • Nie można się odwracać
  • Następnie trzeba powiedzieć, na jaką odległość wyrzuciło się skakankę
  • Do wyboru: stópki, zwykłe kroki i słoniowe
  • Jeśli uczestnik odgadł i doszedł do skakanki, to przechodzi do kolejnej rundy skacząc następnymi stylami: żabka, prawa noga, lewa noga, krzyżaczek
  • Jeśli natomiast osoba ta nie odgadła ilości kroków do wyrzuconej skakanki (było za mało lub za dużo), to wówczas skacze kolejny uczestnik zabawy
  • Kto przejdzie wszystkie rundy – wygrywa

 

  1. PAN SOBIESKI
  • Zabawa ma takie same zasady jak „Myszka Miki”
  • Uczestnik zabawy skacze przez skakankę i wypowiada jednocześnie wierszyk:

 

Pan Sobieski miał trzy pieski,

Czerwony, zielony, niebieski

 

 

  1. DZIESIĄTKI
  • Uczestnicy zabawy po kolei skaczą przez skakankę od 1-10 różnymi stylami (każdy styl muszą skoczyć 10 razy)
  • Najpierw lajkonikiem, potem żabką, następnie na prawej nodze, lewej nodze i krzyżaczkiem
  • Pierwsza opcja – po każdej skończonej rundzie oddawana jest skakanka następnemu uczestnikowi, a gdy kolejka wróci, uczestnik skacze od następnej rundy, kto wszystkie przejdzie pierwszy – wygrywa. Jeśli skaczący „skusi” przerywa skakanie i w następnej rundzie zaczyna od początku rundę, której nie przeszedł
  • Druga opcja – po każdej ukończonej rundzie uczestnik przechodzi do kolejnej rundy i skacze następnym stylem bez oddawania skakanki po każdej rundzie. Jeśli uczestnik zabawy „skusi” przerywa skakanie i w następnej kolejce zaczyna od początku ostatnią rundę. Kto pierwszy przejdzie wszystkie rundy – wygrywa

 

  1. DWIE KRĘCĄCE SKAKANKI
  • Uczestnicy zabawy potrzebują dwóch dłuższych skakanek
  • Skakanki kręcą dwie osoby, które trzymają je za końce w dwóch dłoniach (jeden koniec trzymany jest w prawej ręce, a drugi w lewej)
  • Skakanki są kręcone w odwrotną stronę do trzymanej skakanki, czyli: trzymana skakanka w prawej dłoni, kręcona jest w lewą stronę i adekwatnie, trzymana skakanka w lewej dłoni, kręcona jest w prawą stronę
  • Podczas gdy jedna skakanką znajduje się „na górze”, druga powinna być w tym czasie „w dole”
  • Przeskakuje się skakanki kolejnymi stylami: lajkonik, żabka, prawa noga, lewa noga, krzyżak
  • Oczywiście, kto wykona najpoprawniej i najszybciej wszystkie zadania – wygrywa

  

  1. ZGADUJ ZGADULO
  • Dwie osoby kręcą skakanką, jedna przeskakuje
  • Osoby kręcące umawiają się na jeden kolor, państw, miasto, rzekę, owoc, warzywo, imię…itd. Skacząca osoba musi odgadnąć co to za słowo z danej kategorii
  • Dobrze, by była jeszcze jedna osoba, która jest sędzią i albo liczy czas do odgadnięcia, albo liczy skoki
  • Jeśli nie ma takiego sędziego myślę, że śmiało może nim zostać jedna z osób kręcących skakanką
  • Jeśli osoba skacząca zgadnie słowo zmienia się z jedną z osób kręcących skakanką
  • Na koniec podliczany jest czas lub skoki
  • Kto ma najkrótszy czas lub ilość skoków – wygrywa

 

  1. OGONKI / LIS
  • Uczestnicy zabawy wkładają sobie skakankę za spodenki, tak aby wystawał jej koniec
  • Goniący (lis) próbuje przechwycić jak najwięcej ogonków (uczestnicy zabawy próbują ochronić swoje ogonki)
  • Jeśli jest dużo uczestników zabawy, można dołożyć drugiego lisa (goniącego)

 

  1. WRÓŻBA
  • Uczestnicy zabawy wymyślają wróżbę, np. imię przyszłego męża
  • Jedna osoba skacze przez skakankę, a pozostali uczestnicy mówią, np. 5 imion non stop aż do momentu, w którym osoba skacząca „skusi”
  • Na jakie imię (bądź inną wróżbę) wypadło, to rzecz jasna się spełni ;)

 

  • Propozycje wróżb:

Imię chłopaka/dziewczyny – jak będzie mieć na imię przyszły wybranek

Pojazdy: np. rower, auto, traktor – przyszły pojazd

Miasto – gdzie będzie się mieszkać

Liczby – ile będzie się mieć dzieci

Itd…

 

  1. WYŚCIGI 
  • Uczestnicy zabawy ścigają się skacząc na skakance do danego miejsca (i ewentualnie z powrotem)
  • Każda runda to inny styl
  • Wygrywa osoba, która była pierwsza w największej liczbie rund

 

  1. ZEGAR
  • Osoba, która pierwsza przejdzie wszystkie rundy – wygrywa
  • Pierwsza opcja – uczestnik zabawy skacze po kolei wszystkimi stylami od 1 do 12
  • Druga opcja – każda runda trwa od 1 do 24
  • Trzecia opcja – na każdą godzinę trzeba wykonać inny skok:

 

Np.

Pierwsza godzina: 1 x lajkonik

Druga godzina: 2 x żabki

Trzecia godzina: 3 x lewa noga

Czwarta godzina: 2 x prawa noga + 2 x lewa noga

Piąta godzina: 5 x prawa noga

Szósta godzina: 6 x krzyżak

Siódma godzina: 2 x lajkonik, 2 x żabka, 1 x PN, 1x LN, 1x krzyżak

Ósma godzina: 8 x lajkonik tyłem

Dziewiąta godzina: 9 x dowolne skoki z zamkniętymi oczami

Dziesiąta godzina: 10 x dowolne skoki z zamkniętymi oczami tyłem

Jedenasta godzina: 11 x dowolny skok + obrót za każdym skokiem o 90 stopni, zgodnie ze wskazówkami zegara

Dwunasta godzina: 12 x j.w ale w odwrotnym kierunku

 

  1. PRZECHODZENIE PO LINIE 
  • Uczestnicy zabawy kładą skakankę na ziemi (podłodze) po prostej linii
  • Osoba ma za zadanie przejść po linie (wzdłuż skakanki) jak najrówniej – nie zbaczając z trasy
  • Kto przejdzie bezbłędnie i w jak najkrótszym czasie – wygrywa

 

  1. SIEĆ / RYBAK
  • Wyznaczone osoby zostają rybakami
  • Ich zadaniem jest trzymać końce skakanki
  • Na sygnał próbują złapać jak najwięcej resztę uczestników zabawy (ryby) do sieci (skakanki)
  • Kto zostanie złapany jako ostatni wygrywa

 

  1. ALFABET
  • Uczestnicy zabawy skaczą przez skakankę i mówią alfabet
  • Kto dojdzie do dalszej litery alfabetu – wygrywa
  • Można skakać każdą rundę innym stylem lub po kolei każdym, np. A – lajkonik, B – żabka, C – prawa noga, D – lewa noga, E – krzyżak, F – lajkonik, G – żabka, itd…

 

  1. CZTERY STRONY ŚWIATA
  • Dwie osoby trzymają skakankę na jej końcach i kręcą skakanką równomiernie
  • Uczestnik zabawy wskakuje do skakanki i skacze po jednym razie i obraca się za każdym następnym skokiem o 90 stopni, wypowiadając kierunki świata (wschód, zachód, północ, południe)
  • Jeśli uczestnik wykonał zadanie wyskakuje z kręcącej się skakanki
  • Druga opcja – można zwiększać ilość skoków przy każdym kierunku świata
  • Trzecia opcja – można zmieniać style skakania
  • Czwarta opcja – uczestnicy skaczą samodzielnie przez skakankę i wykonują powyższe zadania
  • Wygrywa osoba, która najszybciej przeszła wszystkie zadania

 

  1. ZWIS / MAŁPKA
  • Miejsce zabawy, to mocne drzewo, drążek lub trzepak
  • Uczestnicy zabawy przekładają skakankę przez gałąź drzewa, drążek lub trzepak tak by można chwycić za dwa końce skakanki
  • Osoby sprawdzają, czy skakanka jest dobrze przymocowana
  • Na sygnał wszyscy uczestnicy chwytają za końcówki skakanki, podkurczają nogi i wiszą jak najdłużej mogą
  • Wygrywa osoba, która najdłużej się utrzyma

 

  1. KOŁO, KÓŁKO I KÓŁECZKO 
  • Każdy uczestnik zabawy ma skakankę
  • Po truchcie, na sygnał prowadzącego, uczestnicy tworzą ze skakanki koło
  • Prowadzący może sygnalizować połączenie się osób w dwójki, trójki, czwórki…i takie zespoły będą tworzyć większe koła
  • Która grupa najpóźniej i najmniej dokładnie wykona zadanie, wykonuje zadanie dodatkowe. Np. 10 przysiadów, 10 wesołych pajacyków, 10 krokodylków

 

  1. MATKA 
  • Matka jest osobą, która wymyśla układ skoków uczestnikom zabawy
  • Kto skusi odpada z zabawy
  • Zwycięża osoba, która wytrwa bez skuchy najdłużej
  • Jeśli Matka skusi, to nową zostaje kolejna osoba

 

  1. DRABINA
  • Skakanki ułożone są jedna za drugą na ziemi i tworzą drabinę
  • Uczestnicy wykonują różne zadania koordynacyjne
  • Kto skusi odpada
  • Wygrywa osoba, która najdłużej nie zrobi błędu

 

  • Przykłady poleceń

 

Obunóż między szczeblami

Prawa noga

Lewa noga

Raz obunóż, raz na jednej nodze

Itd . . . 

 

 

  1. FIGURY
  • Uczestnicy zabawy na sygnał prowadzącego układają figurę geometryczną
  • Kto ułoży najpóźniej lub figura najmniej przypomina zadaną przez prowadzącego – odpada
  • Wygrywa osoba, która najdłużej utrzyma się w zabawie bez błędów i najszybciej będzie wykonywać zadania
  • Inne propozycje – zamiast figur można ułożyć:

Liczby

Litery

 

  1. WĄŻ
  • Uczestnicy zabawy ustawiają się tworząc rząd, trzymają się za barki
  • Ostatnia osoba ma za spodenkami skakankę – ogon
  • „Głowa”, czyli pierwsza osoba – ma za zadanie dotknąć lub wyciągną skakankę „ogona”, czyli ostatniej osoby
  • Jeśli „głowie” uda się złapać skakankę, staje się „ogonem” i ucieka przed kolejną osobą w kolejce, która staje się „głową”

 

  1. POCIĄG 
  • Dwóch uczestników: jeden trzyma rączki skakanki, a drugi staje za nim i trzyma skakankę w połowie
  • Można urozmaicić taki pociąg poprzez wyścigi

 

  1. FALUJĄCE MORZE
  • Dwóch uczestników trzyma skakankę, która jest tuż nad ziemią
  • Osoby te trzymają skakankę dość luźno, każda z nich trzyma jeden koniec skakanki
  • Kolejni uczestnicy zabawy mają za zadanie przeskoczyć „fale”, które tworzą osoby trzymające skakankę
  • Osoby trzymające skakankę machają nią
  • Stopniowo należy podwyższać poziom wody
  • Kto „skusi”, dotknie fali, odpada
  • Wygrywa osoba, która najdłużej będzie przeskakiwać fale
  • Druga opcja – osoba, która „skusi”, zmienia się z jedną z osób trzymających skakankę

 

  1. UCIEKAJ! (PRZED GONIĄCĄ SKAKANKĄ) 
  • Dwie osoby trzymają skakankę i kręcą nią
  • Uczestnicy zabawy muszą przejść na drugą stronę w odpowiednim momencie, tak by „goniąca” skakanka nie dotknęła ich
  • Kto nie ucieknie (skakanka go dogoni, „skucha”) odpada
  • Wygrywa osoba, która najdłużej utrzyma się bez dotknięcia skakanki i bez „skuchy”
  • Stopniowo zwiększana jest prędkość

 

  1. ŻABKA
  • Dwie osoby kręcą skakanką, jedna przeskakuje ją jak żabka
  • Utrudnieniem jest to, że żabka skacze z przysiadu do przysiadu J
  • W wygranej liczy się większa ilość skoków
  • Druga opcja: Dla wprawionych w boju skakankowym i zamiast „żabki” – pompka lub podpór przodem

 

  1. KOWBOJSKIE SKOKI POD LASSEM
  • Kowboj siada na podłodze (w siadzie prostym) i próbuje przeskoczyć jak największą ilość razy pod skakaną, która jest złożona na pół
  • Kto wykona więcej przeskoków pod lassem (pośladkami) wygrywa

 

  1. LUSTRO 
  • Uczestnicy zabawy losują kolejność (jest ona ważna w tej zabawie)
  • Pierwsza osoba wykonuje jeden skok
  • Druga osoba powtarza po pierwszej i dokłada swój styl
  • Zabawa toczy się do momentu, w którym jedna osoba zapomni któregoś skoku, „skusi” lub pomyli się

  

  1. DŁUGA SKAKANKA + KRÓTKA SKAKANKA
  • Długa skakanka trzymana jest przez dwie osoby
  • Krótsza („normalna”) przez jedną
  • Osoba kręcąca krótszą skakanką jest pośrodku długiej skakanki
  • Zarówno długa skakanka, jak i krótka mają być kręcone w tym samym momencie
  • Jeśli osoba kręcąca krótszą skakanką skusi następuje zmiana

 

  1. MISIU, MISIU 
  • Uczestnik zabawy śpiewa, bądź recytuje tekst, jednocześnie skacząc przez skakankę

 

Tekst:

Misiu, Misiu – wskocz do klatki (w tym czasie wskakuje do skaczącej osoby kolejny  uczestnik zabawy)

Misiu, Misiu – klaśnij w łapki (drugi uczestnik w tym czasie próbuje klasnąć w dłonie)

Misiu, Misiu – odwróć się (kolega/koleżanka próbuje odwrócić się plecami do wypowiadającej tekst osoby)

Misiu, Misiu – wynoś się (uczestnik opuszcza miejsce spod skakanki)

 

  • Kolejne osoby biorą udział w zabawie
  • Kto skusi – odpada
  • Kto najdłużej wytrzyma bez skuchy – wygrywa
  • Jeśli osoba śpiewająca/recytująca skusi – prowadzącym zostaje kolejna osoba

 

  1. LINA PARZY
  • Dwie osoby trzymają skakankę (linę) i naprężają ją
  • Reszta uczestników przechodzi pod nią w dowolny sposób, np. wyginając się w tył
  • Jeśli dana osoba przejdzie pod skakanką bez jej dotknięcia przechodzi do kolejnej rundy
  • Osoby trzymające skakankę stopniową ją obniżają
  • Kto skusi odpada
  • Wygrywa osoba, która najdłużej utrzyma się bez skuchy (bez dotknięcia żadną częścią ciała skakanki)

 

 

Jestem szalenie ciekawa, które zabawy pamiętasz ze swojego dzieciństwa ?


 

 

               Klik

Untitled design 

 

 

Sport to Pestka (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pestka

 

 

 

 

37 Comments
  1. Pamiętam, że większość z tych zabawa bardzo często bawiłam się jako dziecko. szkoda tylko, że teraz skakanka dla tego pokolenia dzieci odeszła w zapomnienie. Nie mogę tergo zrozumieć, Bo pamiętam, że na każdej długiej przerwie, albo się grało w gumę albo w skakankę, a teraz wszyscy trenują paluszki na swoich wypasionych telefonach komórkowych. Smutne!

  2. Nigdy nie lubiłam skakać na skakance. Kupno kilku skakanek nie pomogło. Może dzięki takim zabawom przekonam się do skakanki, zawsze to człowiek poczuje się jeszcze raz dzieckiem. :)

    1. …mam taką nadzieję! fajnie by było jeśli byś się przekonała do skakanki…ale…pamiętaj…nic na siłę…może w innej dyscyplinie będziesz czuć się lepiej… :)

  3. Bardzo fajny wyczerpujący temat artykuł :) Szkoda, że w przeciwieństwie do czasów mojego dzieciństwa, teraz nie spotyka się już dzieciaków na skakankach i na gumach przed domem :) Taka mała rzecz, z pozoru dziecinna i prosta, a tak fajnie wpływa na kondycję :)

  4. Taaak, pamiętam niektóre zabawy z podstawówki (1,2,5), potem już nigdy na dłużej do skakanki nie wróciłam, próbowałam, bo dużo mówi się o cudach, które z nami się dzieją z udziałem skakanki, ale jakoś nie mogę się wciągnąć. Chyba do mnie skakanka nie pasuje :-(

    1. No niestety…muszę się zgodzić…rzadko kiedy widać dzieci bawiące się w gumę, czy skakankę…mam nadzieję, że moda i szał na nie wróci ;) ;) ;)

  5. Masz mnóstwo pomysłów ! Pokazujesz, że z pozoru nudna skakanka może być źródłem wielu ciekawych zabaw. Ja nie bawiłam się w dzieciństwie w zbyt wiele zabaw związanych ze skakanką, raczej po prostu skakałam i samo to sprawiało m frajdę :)

    1. Samo skakanie też sprawiało mnóstwo radości :) Jak to jest? Całe dnie można było skakać i miało się tyyyyle energii ;) ;) ;)

  6. Hmm ja najbardziej pamiętam w zegar – że każdy musiał skończyć poszczególną ilość razy. :D Była też taka zabawa ,,mama woła do pokoju” czy jakoś tak. :D I tu skakały na raz dwie osoby. Pamiętam też coś z rzucaniem skakanki do tyłu między nogami tak, aby wyszedł jakiś kształt czy wzór ale też nie pamiętam już dokładnie o co chodziło. Ja to jednak chyba bardziej wolałam grac w gumę, oj to było najlepsze!

    1. Ooo…nie słyszałam o tej zabawie „mama woła do pokoju” :) A guma też była super ;) ;) ;) Może kiedyś zrobię spis zabaw w gumę ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>