#50 Wyścigów Rzędów Bez Żadnych Przyborów Dodatkowych

.

.

Wyścigi rzędów są uwielbiane przez dzieciaki.

Starsi zresztą też się świetnie bawią 🙂

.

Wyścigi rzędów wspaniale kształtują cechy motoryczne takie jak szybkość, koordynację wzrokowo – ruchową, zwinność, wytrzymałość, siłę, czy gibkość.

Uczą rywalizacji. Ktoś wygrywa, ktoś przegrywa. Tak jak w życiu – dziecko musi się tego nauczyć – i wygranej i przegranej.

.

Przegrani powinni umieć pogodzić się z porażką, wyciągnąć wnioski i pogratulować zwycięzcom.

Wygrani natomiast powinni umieć się cieszyć z wygranej i pogratulować przegranym podjęcia walki.

.

Fajnie jeśli na koniec wyścigów każda drużyna dziękuję np. poprzez brawa innym drużynom za udział.

.

Wyścigi rzędów uczą tego, że dziecko nie może zostawić swojej drużyny, że robi wszystko, aby wygrała. Stara się jak tylko może i potrafi, by osiągnąć postawiony przed nim cel.

Tworzy zespół. A ten zespół go wspiera i dopinguje, nawet jeśli mu coś nie wyjdzie…

To są cechy i rzeczy, które przydają się w życiu dorosłym, w pracy…

.

Rzadko kiedy drużyna będzie składała się z samych najlepszych pod względem fizycznym osób. Takie osoby też nie mają łatwo. Zwykle są liderami, a tu np. ich drużyna przegrywa. Kolejna nauka.

.

Fajnie jeśli drużyny będą jak najbardziej równe pod względem sprawności fizycznej. Będzie wtedy lepsza rywalizacja i lepsza zabawa.

Podziel grupę na drużyny/rzędy…lub wykorzystaj 1 z 15 sposobów podziału grupy na drużyny >>>>

.

Wyścigi rzędów uczą i rozwijają…ale przede wszystkim ma to być dobra zabawa.

I tego się trzymajmy.

Zrób z tego fajną lekcję wf-u, po której dzieciaki będą wychodziły z bananem na twarzy 🙂

.

#50 WYŚCIGÓW RZĘDÓW BEZ ŻADNYCH PRZYBORÓW DODATKOWYCH

Przygotowałam aż #50 propozycji wyścigów rzędów.

Nie potrzebujesz żadnych przyborów dodatkowych. Możesz więc zrobić taką lekcję praktycznie wszędzie – byle było trochę miejsca dla rzędów.

Są to zadania przede wszystkim biegowo-skocznościowe, ale nie tylko…

.

Zapraszam do wyścigów!

.

#50 WYŚCIGÓW RZĘDÓW NA LEKCJĘ WF

.

Ustawienie w rzędach np. przy linii końcowej boiska do piłki siatkowej lub w innym wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

.

I – WYŚCIGI BIEGOWO – SKOCZNOŚCIOWE INDYWIDUALNIE

Start na sygnał nauczyciela – w każdym wyścigu. Kolejna osoba rusza po przybiciu „piątki” z osobą wykonującą zadanie na linii startu i mety.

Po wykonaniu zadania osoba idzie na koniec swojego rzędu, siada (jeśli robimy wyścigi na sali gimnastycznej) np. w siadzie skrzyżnym.

Gdy ostatnia osoba kończy wykonywać zadanie, siada również na koniec rzędu, a wszyscy uczestnicy drużyny podnoszą jedną rękę w górę.

.

#1. Bieg przodem do linii końcowej i z powrotem

#2. Bieg tyłem do linii końcowej i z powrotem

#3. Bieg przodem do końcowej linii + bieg tyłem z powrotem (i odwrotnie – najpierw bieg tyłem, a z powrotem przodem)

.

Kolejne zadania są dość wymagające, możesz np. skrócić dystans lub wykonać zadanie w jedną stronę, a z powrotem wykonać bieg przodem.

Możesz też zaproponować wykonanie zadania do połowy boiska + bieg do linii końcowej, a z powrotem to samo – najpierw zadanie do połowy + bieg do rzędów i przybicie „piątki” z kolejną osobą z drużyny.

.

#4. Czworakowanie (nie na kolanach)

#5. Podskoki na prawej nodze

#6. Podskoki na lewej nodze

#7. Podskoki 2x prawej nodze, 2x lewej nodze

#8. Marsz w podporze tyłem

#9. „Skoki zajęcze”

#10. „Kaczy chód”

Marsz w głębokim przysiadzie + chwyt za kostki

#11. Skoki obunóż

#12. Bieg wahadłowy linia – linia

Czyli wykorzystanie linii np. boiska do piłki siatkowej, za każdym razem należy dotknąć linii jedną ręką – start z linii końcowej.

Bieg do linii 3 metra, powrót do linii końcowej (startu/mety), bieg do linii środkowej, powrót do linii 3 metra, bieg do kolejnej linii 3 metra, powrót do linii środkowej, bieg do linii końcowej (z drugiej strony boiska) + powrót biegiem/sprintem po prostej do swojego rzędu. 

#13. Marsz „gąsienicy”

Na boso. Zginanie palców stóp i przesuwanie się ruchem posuwistym do przodu. Pięty na podłodze.

#14. Krok „polkowy”

#15. Krok odstawno – dostawny

#16. „Przeplatanka”

#17. Dotknij pleców

Bieg przodem do wyznaczonego miejsca i z powrotem. Kolejna osoba z drużyny wykonuje siad skrzyżny na starcie/mecie tyłem do kierunku – dobiegający dotyka pleców siedzącego, to znak aby rozpocząć swój bieg (przodem)

#18. j.w (jak wyżej) pozycja wyjściowa siad prosty

#19. j.w leżenie tyłem (na plecach)

#20. j.w leżenie przodem (na brzuchu), ale tyłem do kierunku biegu

#21. Klaśnięcia pod kolanami

W szybszym lub wolniejszym tempie (ustala nauczyciel).

#22. Marsz na piętach

#23. Marsz na pośladkach

#24. Podskoki obunóż w przysiadzie

#25. Zadanie dodatkowe w połowie 1

Bieg przodem + przysiad na połowie + bieg do linii końcowej + powrót do swojego rzędu

#26. Zadanie dodatkowe w połowie 2

Bieg przodem + krokodylek na połowie + bieg do linii końcowej + powrót do swojego rzędu

#27. Zadanie dodatkowe w połowie 3

Bieg przodem + 3 pajacyki na połowie + bieg do linii końcowej + powrót do swojego rzędu

#28. Zadanie dodatkowe w połowie 4

Bieg przodem + 3 pompki na połowie + bieg do linii końcowej + powrót do swojego rzędu

#29. Zadanie dodatkowe w połowie 5

Bieg przodem + 3 przysiady z wyskokiem na połowie + bieg do linii końcowej + powrót do swojego rzędu

.

II – WYŚCIGI ANGAŻUJĄCE JEDNOCZEŚNIE CAŁĄ DRUŻYNĘ

#30. Czołganie

Drużyna stoi przed linią startu/mety w rzędzie z rozstawionymi szeroko nogami (w rozkroku). Osoba z końca czołga się pod nogami drużyny, biegnie do wyznaczonego miejsca i z powrotem staje na początku swojego rzędu.

Wówczas kolejna osoba z drużyny rozpoczyna zadanie.

#31. Slalom

Ustawienie drużyny jak wyżej, z tym że kolejne osoby stoją w rzędzie w pozycji zasadniczej (na baczność) na długość wyciągniętych przed siebie ramion. Osoba z końca rzędu wykonuje jako pierwsza zadanie. Uczestnik wykonuje slalom między kolegami z drużyny, biegnie do wyznaczonego miejsca i z powrotem ustawia się na początku swojego rzędu.

Kolejna osoba może zacząć wykonywać zadanie.

#32. Drabinka

Ustawienie jak wyżej, drużyna kładzie się na brzuchu (przodem), bokiem do kierunku biegu, w równych odstępach. Z ciał powstaje drabina.

Ostatnia osoba z rzędu rozpoczyna zadanie. Przebiega przez nogi kolegów z drużyny (nogi drużyny to szczebelki drabiny, które trzeba ominąć 🙂 ). Bieg do wyznaczonego miejsca, z powrotem osoba wykonująca zadanie kładzie się przed linią startu/mety – to znak na rozpoczęcie zadania przez kolejną osobę.

#33. Kroki słoniowe

Słoniowe kroki – Cała drużyna bierze udział w wyścigu. Pierwsza osoba wykonuje jak największy krok i zatrzymuje się w tym miejscu. Druga osoba wykonuje słoniowy krok z miejsca pierwszej osoby, itd.

Kroki wykonuje się w jedną i drugą stronę, cała drużyna musi przejść przez końcowe linie.

#34. Pociąg

Drużyna tworzy pociąg, czyli staje w rzędzie – jedna osoba za drugą. Chwyt za ramiona, biodra, za ręce (nauczyciel wyznacza sposób chwytania). Pociąg musi dojechać w całości do wyznaczonego miejsca i z powrotem na metę.

Jeśli wagony pociągu rozerwą się – drużyna staruje od początku.

#35. Mostek

Drużyny rozstawione są na całej długości sali w równych odległościach. Osoba rozpoczynająca zadanie startuje z linii startu/mety. Przykład na rysunkach.

– „E” rozpoczyna z linii startu/mety.

– 1. Biegnie po prostej obok kolegów

– 2. Koledzy z drużyny wykonują mostek/podpór tyłem (ustala nauczyciel), „E” przebiega przez wolne pola i przechodzi pod każdym mostkiem.

– 3. „E” dotyka linii, z której rozpoczynał zadanie i biegnie do „D”, z którym się zamienia miejscami (4)

– „D” Rozpoczyna zadanie z przeciwnej strony niż „E”

– „D” wykonuje takie same zadania z tym, że zmienia się na koniec miejscami z „A”

– „A” rozpoczyna zadanie z tej samej strony co „E”, wykonuje tak samo zadania i zmienia się z „C”

– „C” rozpoczyna tak jak „D”, zmienia się na koniec z „B”

– „B” rozpoczyna zadanie z tej samej strony co „E” i „A” kończy wyścig dobiegając i wykonując siad skrzyżny na końcowej linii (tak jak na rysunku nr.2)

#36. Żabki

Ustawienie drużyny w rzędzie za końcową linią boiska do piłki siatkowej. Pierwsza osoba kuca (wykonuje przysiad podparty), druga osoba zaczyna zadanie.

Przeskakuje przez kolegę z przodu (tak jak skok przez kozła) i zatrzymuje się w miejscu, w którym wylądował. Również przechodzi do przysiadu podpartego. Trzecia osoba rozpoczyna zadanie…

Wyścig trwa dopóki wszystkie osoby nie przejdą linii mety. 

#37. Padnij – powstań

Leżenie przodem (na brzuchu) jedna osoba obok drugiej tworząc rząd. Pierwsza osoba nie przekracza linii startu. Rozpoczyna ostatnia osoba z rzędu. Przebiega obok swojego rzędu na przód i kładzie się na brzuchu.

Wypowiada głośno hasło/nazwę/numer swojej drużyny. Wówczas kolejna osoba, która jest ostatnia w rzędzie zaczyna wykonywać zadanie.

Wyścig trwa do wyznaczonego miejsca przez nauczyciela.

#38. Przejdź przeszkodę

Drużyna wykonuje przysiad podparty lub kuca w rzędzie. Ostatnia osoba rozpoczyna wyścig. Przechodzi w rozkroku (z nogami szeroko rozstawionymi) nad swoją drużyną, biegnie do wyznaczonego miejsca i z powrotem ustawia się na początku rzędu swojej drużyny. Dopiero wtedy osoba znajdująca się na końcu rzędu rozpoczyna zadanie.

#39. W siadzie skrzyżnym

Zadanie podobne do „Padnij – powstań”, z tym że uczniowie wykonują siad skrzyżny. Gdy ostatnia osoba z rzędu, która rozpoczynała zadanie dobiegnie na początek rzędu i usiądzie w siadzie skrzyżnym – przybija „piątkę” z kolegą, który jest za nim, ten oddaje „5” następnej osoby, aż do momentu, gdy osoba znajdująca się na końcu rzędu dostanie „5”, wówczas może rozpocząć swoje zadanie.

#40. Lina

Leżenie przodem całej drużyny, jedna osoba za drugą. Chwyt za kostki/buty/stopy ostatnia osoba rusza na przód dopiero gdy pierwsza wykona swoje zadanie i krzyknie hasło/nazwę drużyny/numer drużyny.

#41. Sztafeta

– Każda osoba z drużyny ustawiona jest w odległości kilku metrów od kolejnej osoby

– Pierwsze ustawienie: „A”, „B”, „C” (…)

– „A” biegnie ➡ do „B”, przybija „piątkę” i zostaje na jego miejscu

– „B” biegnie ➡ do „C”, przybija „piątkę” i zostaje na jego miejscu

– „C” biegnie ➡ na miejsce „A”, czyli na metę

– Kto pierwszy dobiegnie na metę – wygrywa

.

III – WYŚCIGI W PARACH

#42. Taczka

Z drużyny powstają pary/dwójki. W jedną stronę jedna osoba wykonuje „taczkę” – idzie na rękach, nogi podtrzymuje mu partner, z powrotem następuje zmiana.

#43. Na barana

Jak wyżej – Jedna osoba bierze kolegę na plecy („na barana”) dobiega do wyznaczonego miejsca, zmienia się z kolegą rolami, dobiegają razem do mety, przybijają „piątkę” z kolejną dwójką, która rozpoczyna zadanie.

#44. Duży most/tunel z rąk

Dwójki ustawione w dwóch rzędach. Chwyt za dłonie i podniesienie rąk w górę (tworzy się duży most/tunel). Ostatnia dwójka przebiega przez tunel, biegnie trzymając się za ręce do wyznaczonego miejsca i z powrotem.

Dwójka ta ustawia się na początku swojej drużyny. Kolejna ostatnia dwójka rozpoczyna wyścig. Wyścig kończy się, gdy ostatnia dwójkach dobiega na linię mety.

#45. Podskoki w parach na jednej nodze

Dwójki z drużyny chwytają się za bark i skaczą na wewnętrznych nogach. Noga zewnętrzna jest zgięta i przytrzymywana przez drugą rękę. Dwójka skacze do wyznaczonego miejsca, zmienia nogę, na której skakała wcześniej.

#46. Żabki w parach

Wyścig podobny jak Żabki całej drużyny, z tym że zadanie wykonuje się w dwójce.

#47. Przodem i tyłem

Dwójka chwyta się za ramiona. Jedna osoba biegnie przodem, a druga tyłem do wyznaczonego miejsca, zmiana z powrotem.

.

IV – INNE WYŚCIGI

#48. Wyścig „rannych”

Dwie lub kilka osób wyznaczone są w drużynie jako ratownicy. Reszta to ranni. Należy przenieść je w bezpieczny sposób na drugą stronę. Gdy wszyscy ranni zostaną uratowani drużyna kończy wyścig.

#49. Krzesełko

Dwie osoby wykonują krzesełko, czyli splata ręce na krzyż. Trzecia osoba siada na krzesełku. Należy przenieść osobę siedzącą na krzesełku do wyznaczonego miejsca. Następuje zmiana. Gdy ostatnia osoba zostanie przeniesiona na krzesełku – cała trójka chwyta się za dłonie i biegnie na metę.

Drużyna kończy wyścig lub przekazuje możliwość startu kolejnej trójce z drużyny.

#50. Odcinki (MIX)

Każdy odcinek drogi to inny sposób poruszania się. Wybierz propozycje, które znajdują się powyżej.

.

.

#50 Wyścigów rzędów na lekcje wf-u bez dodatkowych przyborów – korzystaj, miksuj, zainspiruj się 🙂

.

Irmina

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Z ARCHIWUM Pestki

.

.

.

.

Zaobserwuj mnie na Instagramie!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.

.

.

.

.

4 komentarze
  1. Choć sama nie należę do miłośników pracy zespołowej, bardzo podoba mi się Twój pomysł. Być może mnie właśnie nikt tej pracy drużynowej nie wpoił. A tutaj można świetnie to wypracować.

Leave a Reply

Your email address will not be published.