Close

Siedem Zabaw Kolonijnych | W jakie zabawy bawić się z dziećmi na koloniach? |Zabawy Kolonijne cz. 2

 

 

Nie masz pomysłu na  zabawy z dziećmi w czasie kolonii?

Popularne gry są fajne, ale może warto wprowadzić jakieś nowe, tak by jeszcze bardziej zainteresować wszystkich uczestników?

W jakie zabawy bawić się z dziećmi na koloniach?

Proponuję dzisiaj siedem zabaw kolonijnych.

Oczywiście zabawy te możesz wykorzystać również podczas lekcji wf-u lub w czasie wyjazdów integracyjnych (również dla dorosłych).

 

O tym czego można nauczyć się poprzez gry i zabawy pisałam niemal równy rok temu.

Wpis ten, szczególnie w okresie wakacji, bije rekordy popularności na moim blogu, z czego się bardzo cieszę i dziękuję Ci za to z całego serca!

Dlaczego ten wpis jest jeszcze tak POPULARNY?

 

Ano dlatego, że możesz znaleźć w nim Zabawy Kolonijne, takie jak: 

  1. Pogoń Za Przemytnikami
  2. Złoty Skarb
  3. Kłusownik i Myśliwi

 

Poczułam, że muszę zrobić część drugą tego tematu, ponieważ widzę ogromne zapotrzebowanie na gry i zabawy (kolonijne)

 

Dzisiaj dorzucam kolejnych siedem zabaw. Tak więc będzie już jakiś wybór . . .

 

. . . ale o tym za chwilkę . . .

 

Na pewno jeśli jesteś wychowawcą kolonijnym wiesz, że są różne typy dzieci na koloniachNie wszystkie to „diabełki” i nie wszystkie to „aniołki”, a radzić sobie trzeba z każdym dzieckiem na koloniach.  Myślę, że znajdziesz tam świetne wskazówki jeśli jedziesz pierwszy raz jako wychowawca kolonijny, a jeśli jedziesz już kolejny raz, to mimo wszystko polecam Ci ten wpis, przypomnisz sobie jak możesz reagować na różne sytuacje.

 

Na początku kolonii dobrze by grupa szybciej się zapoznała i zintegrowała. Oczywiście najlepiej zintegrować grupę poprzez zabawy ! ;) Na dole tego wpisu przedstawiam Ci trzy zabawy, które mają na celu zapoznanie się grupy i zintegrowanie jej. Możesz je znaleźć w książeczce „Bawimy się wszyscy” autorstwa J. Halbieg i R. Wehnert.

Polecam :)

 

Plaża, dzika plaża . . .

.

it's a2

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli jesteś opiekunem właśnie nad morzem (lub jakimś jeziorem) fajnie będzie, jeśli dzieciaki nie będą leżały tylko plackiem na piachu, ale też poruszają się. Jak aktywnie spędzić czas na plaży? Oto 15 aktywności, które wspomogą Ciebie i Twoją grupę kolonijną właśnie na plaży.

 

Tylko zimno i pada . . . i zimno i pada . . .

.

it's a

 

 

 

 

 

 

 

 

A co zrobić jeśli podczas kolonii nie ma ładnej pogody? Proponuję zabawy kolonijne na niepogodę.

Scrabble na żywoPif – Paf, czy Iskierka to tylko trzy przykłady z aż 17, tak …AŻ SIEDEMNASTU zabaw, które znajdziesz w tym wpisie.

 

Podobne: Jak spakować dziecko na kolonie – lista

Okej !

 

Myślę, że powyżej przypomniałam Ci o kilku wpisach, których kto wie, może jeszcze pierwszy raz widzisz . . .

 

it's a3

.

.

.

.

.

.

.

.

.Siedem Zabaw Kolonijnych

 

Zabawy wybrałam z takich książek jak  „Wielka księga klasycznych gier i zabaw”,  „Wielka księga zabaw i gier ruchowych” M.Bondarowicz, T. Staniszewski, Wrocław 2003 oraz „Zabawy i gry ruchowe” Romana Trześniowskiego.

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

1 SKAKANIE SŁÓWEK

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • boisko, pole z asfaltem

 

opis zabawy:

  • podziel pole gry na 25 równych kwadratów
  • w każde pole wpisz jedną literę alfabetu
  • litery, które mogą częściej się powtarzać wpisz podwójnie (na przykład A, E, S, I, O, W, Z)
  • te, które występują rzadziej można nawet pominąć (na przykład Ą, Ń, Ł)
  • każdy zawodnik wymyśla słowo, które potem wyskakuje na polu gry
  • można skakać jednonóż lub obunóż – można np. w jednej rundzie skakać na jednej nodze, w drugiej na drugiej nodze, w trzeciej obunóż, w czwartej krzyżakiem, itp.
  • każda runda może mieć inny temat: zwierzęta, rośliny, imiona, państwa, miasta, itp.

 

materiały pomocnicze:

  • kreda

 

inne możliwości:

  • można grać nie wyłaniając zwycięzcy
  • można grać tak, że jeśli ktoś skusi lub za długo się zastanawia lub pomyli litery – odpada lub powtarza rundę

 

wskazówki:

  • istotna jest szybkość reakcji, koordynacja wzrokowo ruchowa i skoczność

 

 

4

 

 

 

 

 

 

2. TRZEBA UWAŻAĆ

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • na ograniczonym terenie

 

co potrzeba?:

  • kostka
  • prowadzący zabawę (sam nie gra)
  • kartka i długopis do zapisywania wyników

 

 

opis zabawy:

  • uczestnicy zabawy po kolei rzucają kostką
  • kiedy tylko na kostce pojawi się liczba, należy jak najszybciej pokazać określoną czynność.

a) 1 oczko – szybko klasnąć w dłonie

b) 2 oczka – wstać

c) 3 oczka – złapać się za nos

d) 4 oczka – oprzeć dłonie na biodrach

e) 5 oczek – pociągnąć się za prawe ucho

f) 6 oczek – skrzyżować ramiona

 

  • kto jako ostatni wykona odpowiednie zadanie, otrzymuje jeden punkt karny
  • kto ma najmniej punktów karnych – wygrywa

 

inne możliwości:

  • pociągnąć się za lewe ucho
  • kucnąć
  • siad skrzyżny
  • siad prosty
  • wyskok w górę
  • klaśnięcie z przodu i z tyłu
  • dwa klaśnięcia
  • złapanie się za nos
  • podpór przodem
  • itp

 

wskazówki:

  • istotna jest szybkość i szybkość reakcji

 

2

 

 

 

 

 

 

3.  SKARB PIRATÓW

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • sala gimnastyczna, park, boisko trawiaste, łąka

 

liczba uczestników:

  • 12-14

 

opis zabawy:

  • prowadzący przynosi naszkicowaną mapę, która prowadzi do skarbu piratów
  • grupa podzielona na pół (poszukiwacze skarbów)
  • każda grupa wyznacza po kilka osób „poszukiwaczy skarbów”
  • reszta to „obrońcy”
  • „poszukiwacze” mają za zadanie znaleźć skarby przeciwnej drużyny
  • na sygnał prowadzącego „poszukiwacze” startują z dwóch końców pola gry
  • po drodze pokonują różne przygotowane wcześnie przeciwności i utrudnienia (musi być korytarz, który prowadzi do pola przeciwników i dwa ciasne przesmyki/przejścia)
  • w czasie przejścia „poszukiwaczy” zawodnicy mogą nawzajem wypychać się z korytarza
  • w polu gry jest też bezpieczna zatoka (x2), do której „poszukiwacz” może się schować na 10 sekund i jest tam bezpieczny
  • „poszukiwacze” mogą być wypychani przez „obrońców”, ale sami też mogą tych „obrońców” wypychać i wyciągać poza obszar twierdzy
  • „poszukiwacze” wybierają jedną z dwóch proponowanych tras a) bezpieczna trasa – bliżej swoich obrońców  lub  b) ryzykowna trasa – prowadząca przez bardziej wąski korytarz wprost do pola obronnego drużyny przeciwnej
  • „poszukiwacz”, który został wypchnięty poza swój korytarz staje się automatycznie „obrońcą”, zaś wyciągnięty „obrońca” staje się automatycznie „poszukiwaczem skarbu”
  • zawodnik zmienia swoją rolę i zostaje członkiem przeciwnej drużyny
  • gra toczy się aż jedna z drużyn zdobędzie skarb przeciwników

 

materiały pomocnicze:

  • kreda
  • piłki

 

inne możliwości:

  • dodatkowe przeszkody, które utrudniają trasę: materace, pachołki, płotki

 

 

5

 

 

 

 

 

 

4. LITEROWANIE WYRAZÓW POPRZEZ PODAWANIE PIŁKI

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • miejsce: sala gimnastyczna, boisko sportowe, park

 

liczba uczestników:

  • 14-16

 

opis zabawy:

  • prowadzący przed zajęciami przygotowuje sobie krótkie wyrazy, np. lato, bieg, piłka, piach, ringo itp.
  • podział grupy na pół
  • każda osoba z każdej grupy otrzymuje jedną literę
  • litery w danej grupie nie powinny się powtarzać
  • na sygnał prowadzącego rozpoczyna się gra – prowadzący wypowiada słowo, np. ringo
  • w tym samym momencie prowadzący wyrzuca w górę dwie piłki
  • piłkę łapią osoby, które w tym przypadku mają literę „R”
  • potem szybko szukają kolejnych osób, które mają następne litery wyrazu „I”, „N”, „G”, „O” oraz podaje danej osobie piłkę
  • osoby, które nie mają liter podanego wyrazu mogą przeszkadzać przeciwnej drużynie wybijając piłkę (tak by spowolniła wykonanie zadania)
  • wygrywa drużyna, która pierwsza dokonała wszystkie podania z „literami” wypowiedzianego wyrazu

 

materiały pomocnicze:

  • 2 piłki siatkowe

 

wskazówki:

  • uczestnicy zabawy są aktywni fizycznie, ale ważna jest również tutaj umiejętność współpracy

 

1

 

 

 

 

 

 

5. URODZINOWY WYŚCIG

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • dowolne

 

liczba uczestników:

  • dowolna

 

opis zabawy:

  • zabawa dyscyplinująco-porządkowa
  • prowadzący przypomina dzisiejszą datę (dzień, miesiąc, rok)
  • prowadzący pyta kilkoro kolonistów o ich daty urodzenia
  • uczestnicy ustawiają się wg tego samego roku urodzenia zaczynając od najstarszych, a kończąc na najmłodszych
  • można również wykorzystać tylko miesiąc i rok, pory roku, czy znaki zodiaku

 

inne możliwości:

  • można wykonywać podania piłki (do nogi, koszykówki, siatkówki) między prowadzącym, a kolejno urodzonymi kolonistami

 

wskazówki:

  • kształtowanie orientacji

 

 

6

 

 

 

 

 

 

6. WYŚCIG RANNYCH

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • boisko: dowolne, równe,

 

opis zabawy:

  • trójki przed linią startu w odstępie 2-3 kroków od siebie
  • dwóch tworzy krzesełko (chwyt jednej ręki za nadgarstek drugiej ręki, a drugą ręką za nadgarstek współgracza)
  • trzeci siada na krzesełko
  • wygrywa trójka, która najszybciej przebiegnie trzy razy wyznaczoną odległość i wykona wszystkie zmiany ról, tak by każdy siedział na krzesełku

 

materiały pomocnicze:

  • zbędne

 

inne możliwości:

  • rannego przenosi się „na barana”

 

 

7

 

 

 

 

 

 

7.  PRZERYSUJ ZNAKI 

 

miejsce przeprowadzenie zabawy:

  • polana/ las/ łąka

 

opis zabawy:

  • uczestnicy szukają kartek ze znakami, które są powieszone na drzewach (itp) w niedalekiej odległości od pola gry
  • uczestnicy mają za zadanie zapamiętać i przerysować jak najwięcej odpowiednich znaków
  • prowadzący pokazuje liczbę pod którą znajduje się dany znak, po upływie określonego czasu pokazuje następną liczbę
  • kto przerysuje najwięcej poprawnych znaków w odpowiednim czasie – wygrywa

 

materiały pomocnicze:

  • kartki z narysowanymi znakami/symbolami/szlaczkami/ kształtami. itp
  • kartki i długopisy dla uczestników

 

 

Która zabawa najbardziej Ci się spodobała?

Pestka 💋


Untitled design

 

 

 

 

KLIKNIJ W LITERKĘ „f” I POLUB PESTKOWY FANPAGE, 

Bądźmy w jeszcze lepszym kontakcie 

Sport to Pestka (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

68 Comments
  1. kurcze, czemu teraz dopiero ten wpis mi wpadł w ręce :D byłam jako opiekun na koloniach 2 tygodnie temu :D kilka zabaw by mi się przydało, no ale nic :D będą na za rok :D

    1. Ajjj…żałuję w takim razie, że w tym roku już Ci się nie przyda :P W takim razie zachęcam właśnie na następny wyjazd, byś z nich skorzystała :) Pozdrawiam :D

  2. Ekstra! Chciałabyś od czasu do czasu napisać artykuł o sporcie i zdrowym stylu życia na ogólnopolskim portalu? Twoje wpisy są naprawdę świetne. Napisz do mnie maila :)

  3. No bardzo fajne zabawy, widzę, że jest teraz tendencja do wchodzenia w kreatywność. Ja pamiętam bardziej zabawy w stylu podchody, które bardzo lubiłam, zwłaszcza takie, kiedy można było się popisać również swoją wiedzą (a na obozach często były to podchody nocne), gra w gumę czy linkę. Ale jak widać czasy się zmieniają i trzeba podążać za dziećmi!

    1. Hmmm te zabawy nie są nowe, są po prostu mniej znane…i dlatego też chciałam je przybliżyć :) Podchody i gumę też bardzo lubiłam i bawiłam się na okrągło, ale myślę, że fajnie poznać też jakieś inne zabawy :) :) :)

  4. Najbardziej podoba mi się skarb piratów! Osobiście źle wspominam swoją kolonię. Jedyną,,zabawą ” którą wymyśliły opiekunki z kolonii było opowiadanie kawałów . Każdy był tak śpiący ,no ale trzeba było jakos przetrwać te 3 godziny nudy ;) Taki wpis przyda się niejednej osobie!

  5. Pamiętam kolonie! Jeju ile wspomnień obudził we mnie ten wpis :) Szkoda, że już nigdy nie będę miała okazji być na nich. Wszystkie spędziłam nad morzem i świetnie się bawiłam :)
    P.S. Super zabawy ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>