.
.
Zagrywka to nic innego, jak wprowadzenie piłki do gry (zza końcowej linii), które ma na celu zdobycie punktu, bądź utrudnić przyjęcie przeciwnej drużynie…
.
Zagrywający powinien trzymać się przepisów wprowadzania piłki do gry:
1. Piłka uderzana jest dłonią, czy dowolną częścią ręki, po podrzucie w górę lub opuszczeniu jej w dół z dłoni.
2. Piłkę przed serwisem można kozłować, przekładać z ręki do ręki, ale po jednym podrzucie lub opuszczeniu piłki niedopuszczalna jest powtórka.
3. W chwili wykonywania zagrywki, zawodnik nie może dotknąć linii i wejść w pole gry, dopiero po jej wykonaniu może opaść na linię, bądź w pole gry.
4. Czas na wykonanie zagrywki to 8 sekund, po sygnale sędziego.
5. Jeśli zawodnik wykona zagrywkę przed gwizdkiem, musi ją powtórzyć.
.
Aby nie popełnić błędu zagrywki należy przestrzegać powyższych przepisów.
.
.
ZAGRYWKA GÓRNA – tenisowa
Analiza:
🌕 odpowiednie uderzenie piłki w maksymalnym zasięgu, w celu nadania piłce agresywnego charakteru lotu piłki.
.
rotacja piłki:
a) postępująca – tzn. bardzo mało jest czasu na jej odbiór przez przyjmujących przeciwników
b) wsteczna – tzn. ma inny charakter lotu, utrudnia antycypowanie i odbiór piłki.
c) boczna – uzyskujemy różny kierunek
d) bezrotacyjna – bardzo trudna w odbiorze
.
kierunek:
a) po prostej – równolegle do linii bocznej, stopy ustawione są również równolegle
b) po skosie – pod kątem do linii bocznej, czyli po przekątnej, stopy ustawione pod kątem
.
miejsce:
a) w które miejsce chcę zagrać – tuż za siatkę, daleko, blisko.
b) miejsce określa się strefami
.
prędkość piłki:
a) zawodnik dokonuje pełnej kontroli wzrokowej
b) zagrywający wykonać może – mocniejsze, słabsze, maksymalne i w wyskoku uderzenie
c) serwujący nadaje piłce możliwie maksymalną prędkość (choć nie jest to normą)
.
podrzut:
a) musi być odpowiedni, równoczesny, z zamachem ramienia uderzającego
b) podrzut musi być optymalny tzn. umożliwiający zrealizowania założenia przy max. zasięgu
c) podrzut może być wykonany: oburącz, jednorącz, z rotacją, bez rotacji
d) serwujący dokonuje pełnej kontroli wzrokowej
e) piłka musi być uderzona przed sobą – nie może zakłócać kryterium stabilności
.
ĆWICZENIA:
1. uderzenie piłki leżącej na dłoni
2. j.w przed sobą na wysokości głowy
3. uderzenie piłki w klęku jednonóż
4. zagrywka w ścianę
5. w dwójkach
6. squash siatkarski pojedynczy
7. squash siatkarski podwójny (w dwójkach)
8. z bliskiej odległości, stopniowo przesuwać się coraz dalej
9. w wyznaczony punkt
.
Zagrywki inaczej nie wyćwiczymy niż przez tzw. wyklepanie tej piłki. Bez pracy i automatycznego ruchu zagrywki dobrej nie będzie.
.
Naukę zagrywki dobrze rozpocząć od nauki zagrywki dolnej, ponieważ nie wymaga zbyt dużej siły i wymaga mniejszej koordynacji wzrokowo- ruchowej.
.