Fantastyczne Ćwiczenia na Płaskostopie ze Skakanką

Płaskostopie – Naprawdę wiele dzieciaków boryka się z tym problemem.

Jest wiele fajnych i skutecznych ćwiczeń korekcyjnych, które mogą wspomóc dziecko i sprawić, że regularne i systematyczna gimnastyka z pewnością pomoże!

 

Bardzo ważne jest również dobranie odpowiedniego obuwia dla takich osób.

Przede wszystkim powinno zwrócić się uwagę na odpowiednią wielkość butów.

 

Co jeszcze?

 

Na pewno przód buta powinien być szeroki. Ruchy palców powinny być swobodne. Tak zwany zapiętek musi być sztywny. Stabilizuje on piętę.

Obcas natomiast dobrze, żeby był szeroki i nie za wysoki. Cholewka – wysoka – dzięki temu stabilny jest staw skokowy. Ważne jest to zwłaszcza u maluchów.

 

 

  • odpowiednia długość buta
  • elastyczna powierzchnia
  • obcasy do 4 cm
  • dobrze stabilizujące staw skokowy i piętę

 

Obuwie powinno być dostosowane do pory roku, pogody, charakteru pracy i odpoczynku.

Aby nie przeciążać stóp trzeba pamiętać, by unikać stania w jednym miejscu i pozycji przez długi czas, twardego podłoża jeśli chodzi o bieganie i skakanie oraz dobrze, aby nie przemęczać mięśni wysklepiających stopy w czasie wysiłku.

 

Plan lekcji gimnastyki korekcyjnej

 

WADY STOPY:

1) STOPA PŁASKA PODŁUŻNIE

  • największe zmiany można zaobserwować w stawach piętowo – skokowym oraz skokowo – łódkowatym
  • kość piętowa ustawiona jest koślawo
  • głowa kości skokowej ustawia się do środka w dół oraz dąży do przodu. Spłaszcza się tzw. łuk dynamiczny tam gdzie jest największe obciążenie.

 

2) STOPA PŁASKA POPRZECZNIE

  • najczęściej występuje podczas „niedomodze” mięśni lub więzadeł w stopie
  • obniżona jest główka drugiej i trzeciej kości śródstopia
  • spłaszczony łuk poprzeczny przedni
  • bardzo często łączy się z paluchem koślawym

 

3) STOPA PŁASKO-KOŚLAWA

  • pięta skręca się na zewnątrz
  • pięta opiera się o podłoże brzegiem przyśrodkowym
  • osoba, która nosi buty i ma zdarty obcas po wewnętrznej stronie ma właśnie taką wadę
  • osoby z tą wadą bardzo często mają również koślawość kolan, przyczynia się to do jeszcze większego pogłębiania tej wady

 

 

#3 Ćwiczenia Korekcyjne na Płaskostopie

Z „Atlasu Ćwiczeń Korekcyjnych” Sławomira Owczarka wybrałam trzy ćwiczenia z użyciem skakanki oraz krzesła.

 

ĆWICZENIA NA PŁASKOSTOPIE ZE SKAKANKĄ

#1 ĆWICZENIE

Pozycja Wyjściowa:

– Siad na krześle

– Skakanka leży na podłodze przed krzesłem

 

Ruch:

– Palce stóp wykonują chwyt końca skakanki

– Stopa nawija skakankę na drugą nogę

 

Działanie ćwiczenia:

– Wzmacnia mięśnie wysklepiające stopy oraz wzmacnia mięśnie brzucha

 

 

#2 ĆWICZENIE

Pozycja Wyjściowa:

– Siad na krześle

– Skakanka leży na podłodze przed krzesłem

 

Ruch:

– Palce stóp chwytają skakankę i unoszą ją nad podłogę

– Ze skakanki należy ułożyć na podłodze koło stopami

Działanie ćwiczenia:

– Wzmacnia mięśnie wysklepiające stopy oraz wzmacnia mięśnie brzucha

 

DODATKOWE UWAGI:

– Ze skakanki można układać inne figury geometryczne, np. trójkąt, kwadrat, prostokąt itd.

 

 

#3 ĆWICZENIE

Pozycja wyjściowa

– Siad na krześle

– Skakanka leży na podłodze przed krzesłem

 

Ruch:

– Palce stóp chwytają końcówki skakanki

– Stopy unoszą chwyconą skakankę nad podłogę

– Stopy wiążą węzeł na skakance

 

Działanie ćwiczenia:

– Wzmacnia mięśnie wysklepiające stopy oraz wzmacnia mięśnie brzucha

 

 

Te ćwiczenia śmiało można wykorzystać na lekcji wf-u jako ćwiczenia korekcyjne i na zakończenie lekcji oraz na typowych zajęciach korekcyjnych.

 

Powodzenia!

 

2 komentarze

Leave a Reply

Your email address will not be published.