Konspekty…
Szczególnie na początku mogą sprawiać sporo problemów.
Jak ugryźć ten temat?
Co robić, by konspekt był napisany poprawnie i bez błędów?
Pomoc znajdziesz również we wpisie poniżej „Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego?”
Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego? | Start niski – konspekt lekcji z lekkoatletyki
Od czasu do czasu studenci wychowania fizycznego zgłaszają się do mnie z prośbą o pomoc w napisaniu konspektu, czy wymyśleniu odpowiednich ćwiczeń.
Zazwyczaj staram się, aby student sam wykonał zadanie, ja chcę pomóc w ten sposób, że np. zerknę okiem i wyłapię błędy.
Całkiem niedawno pomagałam jednemu studentowi. Miał do oddania dziennik praktyk.
Wysłał mi jeden ze swoich konspektów. Ja rzuciłam na niego okiem i wychwyciłam kilka błędów.
Wiem, że zdarzają się one dość często. Na podstawie moich poprawek w konspekcie, student poprawił resztę.
Myślę, że te uwagi przydadzą się niejednej osobie, która rozpoczyna swoją przygodę z konspektami.
10 BŁĘDÓW W PISANIU KONSPEKTÓW LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
#1 Brak metod
W konspekcie powinny znaleźć się metody jakie stosujemy w danej chwili, w danym zadaniu.
#2 Długie zdania
Chodzi o pisanie długimi pełnymi zdaniami – np. nauczyciel mówi swoim uczniom żeby wzięli piłki, a potem żeby poszli z nimi na salę i wykonali zbiórkę w szachownicy żeby przeprowadzić rozgrzewkę, którą poprowadzi Ela.
A teraz robimy…następnie uczniowie ćwiczą, a potem grają..
Nie, nie, nie!
Konspekt ma być krótki i zwięzły.
To takie komendy..
To nie jest wypracowanie z przebiegu zajęć.
#3 Pary
Pamiętam jak mój wykładowca z metodyki wspominał o tym błędzie, że powinno mówić się DWÓJKI, a nie PARY.
Zazwyczaj lekcje przeprowadzane są oddzielnie dla dziewcząt i oddzielnie dla chłopców. Ale oczywiście nie zawsze.
Sama miałam „przyjemność” prowadzenia lekcji z całą klasą.
Jednak zapamiętałam to, więc przekazuję to również Tobie.
#4 Lekki rozkrok
Stajemy lekko w rozkroku. Brzmi znajomo?
A jaki to ciężki rozkrok?
W konspekcie lepiej jeśli napiszesz np. rozkrok na szerokość bioder…
#5 Ustawienie grupy
W konspekcie powinno być to uwzględnione. Ustawienie grupy na zbiórce, na rozgrzewce, czy podczas ćwiczeń…
#6 Zdrabnianie
Nauczyciel często używa zdrobnień. Według mnie to ludzkie i po prostu miłe.
Ale w konspekcie unikaj zdrobnień.
Nie ma piłeczki (chyba, że do tenisa stołowego 😉 ), czy rządku.
#7 Powtarzanie się
W konspekcie unikaj powtarzania.
Co mam na myśli?
Przykład:
ĆWICZENIA W DWÓJKACH
a) podania piłki po koźle w dwójkach
Skoro już jest napisane hasło na górze, że teraz będą zadania w dwójkach, to nie powtarzaj tego w kółko. To nie potrzebne 🙂
Pamiętasz?
Ma być zwięźle.
#8 Nazwa i opis ćwiczenia a uwagi organizacyjno metodyczne
Często uwagi wpisywane są w rubrykę nazwy i opisu ćwiczenia.
Tam ma znajdować się – jak sama nazwa wskazuje – tylko i wyłącznie nazwa ćwiczenia i jego opis, a nie to, że np. nauczyciel przed ćwiczeniem dzieli drużynę na grupy, albo zwraca uwagę na błędy i poprawia je.
#9 Rozgrzewka
Rozgrzewka powinna być wzięta pod uwagę w konspekcie i rozpisana.
Moim zdaniem powinna być część w biegu i rozgrzewka w miejscu.
#10 Wstęp
Konspekt, szczególnie ten do oceny, powinien mieć wstęp.
Co w nim jest?
- temat lekcji
- klasa
- liczba ćwiczących/niećwiczących
- miejsce
- przybory/przyrządy
- cele szczegółowe w zakresie: postaw, umiejętności,wiadomości, motoryczności.
Przygotowałam wzór takiego konspektu.
Konspekt, możesz rzecz jasna uzupełnić na komputerze, bądź „ręcznie” wypisać „luki”- wydrukuj go i uzupełnij długopisem.
Jeśli potrzeba Ci np. więcej miejsca – śmiało powiększ sobie kolumny.
Irmina