#10 Błędów w pisaniu konspektów lekcji wychowania fizycznego

Konspekty…

Szczególnie na początku mogą sprawiać sporo problemów.

 

Jak ugryźć ten temat?

Co robić, by konspekt był napisany poprawnie i bez błędów?

 

Pomoc znajdziesz również we wpisie poniżej „Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego?”

Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego? | Start niski – konspekt lekcji z lekkoatletyki

 

Od czasu do czasu studenci wychowania fizycznego zgłaszają się do mnie z prośbą o pomoc w napisaniu konspektu, czy wymyśleniu odpowiednich ćwiczeń.

Zazwyczaj staram się, aby student sam wykonał zadanie, ja chcę pomóc w ten sposób, że np. zerknę okiem i wyłapię błędy.

 

Całkiem niedawno pomagałam jednemu studentowi. Miał do oddania dziennik praktyk.

Wysłał mi jeden ze swoich konspektów. Ja rzuciłam na niego okiem i wychwyciłam kilka błędów.

 

Wiem, że zdarzają się one dość często. Na podstawie moich poprawek w konspekcie, student poprawił resztę.

Myślę, że te uwagi przydadzą się niejednej osobie, która rozpoczyna swoją przygodę z konspektami.

 

10 BŁĘDÓW W PISANIU KONSPEKTÓW LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

#1 Brak metod

W konspekcie powinny znaleźć się metody jakie stosujemy w danej chwili, w danym zadaniu.

#2 Długie zdania

Chodzi o pisanie długimi pełnymi zdaniami – np. nauczyciel mówi swoim uczniom żeby wzięli piłki, a potem żeby poszli z nimi na salę i wykonali zbiórkę w szachownicy żeby przeprowadzić rozgrzewkę, którą poprowadzi Ela.

A teraz robimy…następnie uczniowie ćwiczą, a potem grają..

 

Nie, nie, nie!

Konspekt ma być krótki i zwięzły.

To takie komendy..

 

To nie jest wypracowanie z przebiegu zajęć.

 

#3 Pary

Pamiętam jak mój wykładowca z metodyki wspominał o tym błędzie, że powinno mówić się DWÓJKI, a nie PARY.

Zazwyczaj lekcje przeprowadzane są oddzielnie dla dziewcząt i oddzielnie dla chłopców. Ale oczywiście nie zawsze.

 

Sama miałam „przyjemność” prowadzenia lekcji z całą klasą.

Jednak zapamiętałam to, więc przekazuję to również Tobie.

 

#4 Lekki rozkrok

Stajemy lekko w rozkroku. Brzmi znajomo?

A jaki to ciężki rozkrok?

W konspekcie lepiej jeśli napiszesz np. rozkrok na szerokość bioder…

 

#5 Ustawienie grupy

W konspekcie powinno być to uwzględnione. Ustawienie grupy na zbiórce, na rozgrzewce, czy podczas ćwiczeń…

#6 Zdrabnianie

Nauczyciel często używa zdrobnień. Według mnie to ludzkie i po prostu miłe.

Ale w konspekcie unikaj zdrobnień.

Nie ma piłeczki (chyba, że do tenisa stołowego 😉 ), czy rządku.

 

#7 Powtarzanie się

W konspekcie unikaj powtarzania.

Co mam na myśli?

 

Przykład:

ĆWICZENIA W DWÓJKACH

a) podania piłki po koźle w dwójkach

 

Skoro już jest napisane hasło na górze, że teraz będą zadania w dwójkach, to nie powtarzaj tego w kółko. To nie potrzebne 🙂

Pamiętasz?

Ma być zwięźle.

 

#8 Nazwa i opis ćwiczenia a uwagi organizacyjno metodyczne

Często uwagi wpisywane są w rubrykę nazwy i opisu ćwiczenia.

Tam ma znajdować się – jak sama nazwa wskazuje – tylko i wyłącznie nazwa ćwiczenia i jego opis, a nie to, że np. nauczyciel przed ćwiczeniem dzieli drużynę na grupy, albo zwraca uwagę na błędy i poprawia je.

#9 Rozgrzewka

Rozgrzewka powinna być wzięta pod uwagę w konspekcie i rozpisana.

Moim zdaniem powinna być część w biegu i rozgrzewka w miejscu.

#10 Wstęp

Konspekt, szczególnie ten do oceny, powinien mieć wstęp.

 

Co w nim jest?

  • temat lekcji
  • klasa
  • liczba ćwiczących/niećwiczących
  • miejsce
  • przybory/przyrządy
  • cele szczegółowe w zakresie: postaw, umiejętności,wiadomości, motoryczności.

 

Przygotowałam wzór takiego konspektu.

Konspekt, możesz rzecz jasna uzupełnić na komputerze, bądź „ręcznie” wypisać „luki”- wydrukuj go i uzupełnij długopisem.

Jeśli potrzeba Ci np. więcej miejsca – śmiało powiększ sobie kolumny.

 

Konspekt Lekcji Wf – Pusty Wzór Do Pobrania (pdf)

 

 

 

Irmina

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.