Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego? | Start niski – konspekt lekcji z lekkoatletyki

pisanie1

Konspekty, konspekty, konspekty… Praktycznie na każdym przedmiocie prowadzący wymagają od studentów wychowania fizycznego konspektów. Jak nie z gier zespołowych, to z gimnastyki, czy lekkoatletyki, a jak nie z przedmiotów sprawnościowych to z teoretycznych, np. metodyka wychowania fizycznego. Ufff…można dostać bólu głowy…i ręki 😛

W końcu przychodzą praktyki i tych konspektów musisz napisać naprawdę spooooro. Dziennik praktyk jest dość grubą księgą. Znasz to? Ja pamiętam jak mnie i moich znajomych bolały ręce od pisania. A mały i lekki długopis staje się nadzwyczaj ciężki…

 

Konspekty – potrzebne? czy nie?

Uważasz, że te konspekty są bez sensu? Że później i tak żaden nauczyciel ich nie pisze?

Okej.

.

Ja będąc nauczycielem napisałam ich kilka, wówczas gdy przychodziła do mnie opiekunka stażu, bądź dyrektor. Ale zawsze miałam tą satysfakcje, że moje konspekty były bardzo chwalone i zrozumiale.

Opiekunką stażu była pani psycholog i jednocześnie v-ce dyrektorka. Fajnie, że nie będąc wuefistka mówiła mi że wszystko rozumie, co napisałam i wie co po kolei ma być.

.

Za każdym razem chwaliła mnie. I to jest zwyczajnie mile i byłam dumna z siebie i swoich umiejętności. Tak zwyczajnie…

Jeśli będziesz potrafić pisać konspekty to prowadzenie lekcji będzie dla ciebie jeszcze prostsze. Uwierz, one maja sens. Trzeba to zwyczajnie wyćwiczyć. Napisałam w swoim życiu mnóstwo tych konspektów i stwierdzam po latach, że ta umiejętność przydaje mi się.

 

 

Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego?

Dzisiaj będzie u mnie konspekt lekcji wychowania fizycznego, która śmiało możesz wykorzystać podczas swojej lekcji.

Konspekt będzie nieco w innej formie niż zwykle, ponieważ moje piękne tabelki buntują się i tekst przeskakuje w miejsca, w które niekoniecznie chciałabym żeby były. Tak więc konspekt będzie napisany bez tabelek.

.

Część I – wstępna

Konspekt dotyczyć będzie biegów, a przede wszystkim startu niskiego. Lekcję jak zwykle rozpoczynamy od części wstępnej. Sprawdź listę obecności, gotowość do zajęć, podaj temat i cele lekcji.

Następnie zacznij od rozruszania twojej brygady, dobre są w tym momencie krótkie i intensywne zabawy, które maja na celu pobudzić uczestników lekcji i wprowadzić do ćwiczeń fizycznych.

.

Zabawa powinna być lubiana, dobrze by była biegowa i żeby dzieciaki mogły przy niej się pośmiać.

Po zabawie przejdź do rozgrzewki. Najpierw ćwiczenia biegowe, a następnie kształtujące. Nie zapominaj o rozgrzewce i nie bagatelizuj jej. Jest ona bardzo ważna. Rozgrzewa mięśnie i przygotowuje je do kolejnych aktywności fizycznych. Powinna trwać 10-15 minut.

.

W ćwiczeniach kształtujących wykorzystaj wiele pozycji wyjściowych – zasadnicza, klęk, podpór przodem, tyłem, pozycje siedzące, czy leżące.

 

Część II – główna

Kolejny punkt lekcji to cześć główna. W niej w zależności od celów lekcji jest nauczanie bądź doskonalenie elementów technicznych danej dyscypliny, w naszym wypadku biegów, a dokładniej startu niskiego.

Jeśli jest nauczanie to nie zapomnij o dokładnym pokazie i opisie każdej umiejętności, elementu technicznego i każdego ćwiczenia. Jeśli doskonalisz dany element techniczny to koniecznie zwróć uwagę na ewentualne błędy twoich podopiecznych.

.

Na koniec części głównej, fajnie byś odłożył trochę czasu na np. grę.

 

Część III – końcowa

W części końcowej, są ćwiczenia korekcyjne, rozluźniające, rozciągające oraz zbiórka, w której następuje krótkie podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej radzących sobie uczniów, zwrócenie uwago na najczęściej popełniane błędy i pożegnanie.

.

.

Tak właśnie wygląda lekcja wychowania fizycznego. Wiem, że początki przede wszystkim w pisaniu ich są dość trudne. Zresztą każdy początek zwykle bywa trudny.

Pamiętam jak na metodyce wychowania fizycznego pisaliśmy konspekty i większość miała z nimi problemy.

.

Przede wszystkim trzymaj się wzoru i wszystko będzie okej. A trening czyni mistrza i im więcej konspektów będzie za tobą tym łatwiej będzie ci się je pisało, jak również prowadziło lekcje.

Dobra. Może wystarczy już tej teorii. Przejdźmy do konkretów…


 

Konspekt

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego: Lekkoatletyka -Start niski.

.

lekka_3

.

Temat lekcji: Start niski

Cele szczegółowe w zakresie:

postaw: uczeń współpracuje ze starterem

umiejętności: uczeń wykonuje start niski na sygnał prowadzącego

wiadomości: uczeń zna zasady zachowania w czasie biegu sprinterskiego oraz zna komendy prowadzone przez startera

motoryczności: uczeń kształtuje szybkość, koordynację wzrokowo ruchową

.

.

I – CZĘŚĆ WSTĘPNA

12 minut

Metody: pogadanka, zabawowa, zadaniowa

 

1. Czynności organizacyjno-porządkowe

  • Zbiórka, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu i celów lekcji

.

2. Zabawa ożywiająca

  • „Berek w dwójkach”

Berek złożony z dwóch osób łapie pozostałe pary. Złapana dwójka zostaje berkiem.

.

3. Rozgrzewka i ćwiczenie kształtujące

– Ustawienie: W rzędzie, między pachołkami. Ćwiczący poruszają się między pachołkami, każde ćwiczenie wykonują 2 razy.:

  • Bieg przodem + krążenie ramion na przemian w przód
  • Bieg przodem + krążenie ramiona na przemian w tył
  • Bieg tyłem
  • Przeplatanka
  • Skip a
  • Skip c
  • Zbieranie grzybków
  • Podskoki naprzemienne
  • Podskoki na prawej nodze
  • Podskoki na lewej nodze
  • Kaczy chód

.

W miejscu, w rozsypce (po 10 razy):

  • Przysiady
  • Skrętoskłony
  • Krążenie bioder
  • Krążenie tułowia
  • Siad prosty + skłon
  • Siad rozkroczny + skłon
  • Wypad nogi w przód + pogłębienie
  • Wymachy nóg w górę w skos
  • Brzuszki
  • Grzbiety
  • Pompki
  • Rozgrzewanie stawów

.

.

II- CZĘŚĆ GŁÓWNA

28 minut

Metody: pokaz, objaśnienie, instruowanie, zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości ruchu

Zabawy bieżne na 10-15 metrów

  1. Uczniowie ustawieni w dwóch szeregach w odległości 2 metrów, w tym samym kierunku, na sygnał – pierwszy szereg ucieka, drugi goni. Zmiana szeregów.

 

  1. Wyścigi z różnych pozycji wyjściowych: siad prosty, leżenie tyłem, leżenie przodem, klęk, podpór przodem

 

  1. Ćwiczący w szeregach odliczają kolejno. Nauczyciel wywołuje numer, „3” – uczeń z numerem trzy z pierwszego szeregu ucieka, a „trójka” z drugiego szeregu goni. W kolejnym biegu odwrotnie, uciekają zawodnicy z drugiego szeregu, a gonią z pierwszego.

 

  1. Wyścigi na sygnał szeregów.

 

  1. Pokaz i objaśnienie startu niskiego

 

  1. Start niski w szeregach, najpierw pierwszy, potem drugi szereg

 

  1. Starty indywidualne bez bloków

 

  1. Start niski z wykorzystaniem bloków startowych

 

  1. Start niski z wykorzystaniem bloków startowych w dwójkach – trójkach – czwórkach

 

10. J.w w formie współzawodnictwa – najlepiej do wyłonienia     zwycięzcy (forma gry – kto najlepszy)

.

.

III- CZĘŚĆ KOŃCOWA

5 minut

Metody: zadaniowa, pogadanka

1. Uspokojenie organizmu

– Siad skrzyżny, ramiona w górę (wdech nosem), opad tułowia, ręce oparte przed sobą o podłoże, głowa między ramionami (wydech)

.

2. Czynności końcowe

– Zbiórka, pożegnanie, podsumowanie lekcji, wyrażenie aprobaty bądź dezaprobaty, odłożenie sprzętu na miejsce.

. 

 .

 .

Tadam! Powodzenia w pisaniu konspektów i prowadzeniu lekcji!

 

Polecam dotychczasowe konspekty klik

Sprawdź wiadomości dotyczące Królowej Sportu (klik)

 

Irmina

.

.

źródło: M. Piwońska – scenariusze lekcji lekkoatletyka,

.

.

2 komentarze
  1. Takie pisanie konspektów każdy student wych. fiz. uczy się, czy tylko o specjalizacji nauczycielskiej?
    Ciekawe to 😉 Ciekawe rzeczy można się tutaj dowiedzieć 😉
    A czy studenci wych. fiz. mają zajęcia z dietetyki sportowej lub żywienia? Jeżeli tak, to szkoda, że takich zajęć nie prowadzą nauczyciele na lekcjach w-f. Pozdrawiam,
    Patryk

    1. Tak, na studiach uczymy pisać się konspektów 🙂 i tak, są tego typu zajęcia. Myślę, że można wpleść chociaż kilka zdań na ten temat. Szkoda, że nie ma takich oddzielnych zajęć w szkole…

Leave a Reply

Your email address will not be published.