Konspekty, konspekty, konspekty… Praktycznie na każdym przedmiocie prowadzący wymagają od studentów wychowania fizycznego konspektów. Jak nie z gier zespołowych, to z gimnastyki, czy lekkoatletyki, a jak nie z przedmiotów sprawnościowych to z teoretycznych, np. metodyka wychowania fizycznego. Ufff…można dostać bólu głowy…i ręki 😛
W końcu przychodzą praktyki i tych konspektów musisz napisać naprawdę spooooro. Dziennik praktyk jest dość grubą księgą. Znasz to? Ja pamiętam jak mnie i moich znajomych bolały ręce od pisania. A mały i lekki długopis staje się nadzwyczaj ciężki…
Konspekty – potrzebne? czy nie?
Uważasz, że te konspekty są bez sensu? Że później i tak żaden nauczyciel ich nie pisze?
Okej.
.
Ja będąc nauczycielem napisałam ich kilka, wówczas gdy przychodziła do mnie opiekunka stażu, bądź dyrektor. Ale zawsze miałam tą satysfakcje, że moje konspekty były bardzo chwalone i zrozumiale.
Opiekunką stażu była pani psycholog i jednocześnie v-ce dyrektorka. Fajnie, że nie będąc wuefistka mówiła mi że wszystko rozumie, co napisałam i wie co po kolei ma być.
.
Za każdym razem chwaliła mnie. I to jest zwyczajnie mile i byłam dumna z siebie i swoich umiejętności. Tak zwyczajnie…
Jeśli będziesz potrafić pisać konspekty to prowadzenie lekcji będzie dla ciebie jeszcze prostsze. Uwierz, one maja sens. Trzeba to zwyczajnie wyćwiczyć. Napisałam w swoim życiu mnóstwo tych konspektów i stwierdzam po latach, że ta umiejętność przydaje mi się.
Jak napisać konspekt lekcji wychowania fizycznego?
Dzisiaj będzie u mnie konspekt lekcji wychowania fizycznego, która śmiało możesz wykorzystać podczas swojej lekcji.
Konspekt będzie nieco w innej formie niż zwykle, ponieważ moje piękne tabelki buntują się i tekst przeskakuje w miejsca, w które niekoniecznie chciałabym żeby były. Tak więc konspekt będzie napisany bez tabelek.
.
Część I – wstępna
Konspekt dotyczyć będzie biegów, a przede wszystkim startu niskiego. Lekcję jak zwykle rozpoczynamy od części wstępnej. Sprawdź listę obecności, gotowość do zajęć, podaj temat i cele lekcji.
Następnie zacznij od rozruszania twojej brygady, dobre są w tym momencie krótkie i intensywne zabawy, które maja na celu pobudzić uczestników lekcji i wprowadzić do ćwiczeń fizycznych.
.
Zabawa powinna być lubiana, dobrze by była biegowa i żeby dzieciaki mogły przy niej się pośmiać.
Po zabawie przejdź do rozgrzewki. Najpierw ćwiczenia biegowe, a następnie kształtujące. Nie zapominaj o rozgrzewce i nie bagatelizuj jej. Jest ona bardzo ważna. Rozgrzewa mięśnie i przygotowuje je do kolejnych aktywności fizycznych. Powinna trwać 10-15 minut.
.
W ćwiczeniach kształtujących wykorzystaj wiele pozycji wyjściowych – zasadnicza, klęk, podpór przodem, tyłem, pozycje siedzące, czy leżące.
Część II – główna
Kolejny punkt lekcji to cześć główna. W niej w zależności od celów lekcji jest nauczanie bądź doskonalenie elementów technicznych danej dyscypliny, w naszym wypadku biegów, a dokładniej startu niskiego.
Jeśli jest nauczanie to nie zapomnij o dokładnym pokazie i opisie każdej umiejętności, elementu technicznego i każdego ćwiczenia. Jeśli doskonalisz dany element techniczny to koniecznie zwróć uwagę na ewentualne błędy twoich podopiecznych.
.
Na koniec części głównej, fajnie byś odłożył trochę czasu na np. grę.
Część III – końcowa
W części końcowej, są ćwiczenia korekcyjne, rozluźniające, rozciągające oraz zbiórka, w której następuje krótkie podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej radzących sobie uczniów, zwrócenie uwago na najczęściej popełniane błędy i pożegnanie.
.
.
Tak właśnie wygląda lekcja wychowania fizycznego. Wiem, że początki przede wszystkim w pisaniu ich są dość trudne. Zresztą każdy początek zwykle bywa trudny.
Pamiętam jak na metodyce wychowania fizycznego pisaliśmy konspekty i większość miała z nimi problemy.
.
Przede wszystkim trzymaj się wzoru i wszystko będzie okej. A trening czyni mistrza i im więcej konspektów będzie za tobą tym łatwiej będzie ci się je pisało, jak również prowadziło lekcje.
Dobra. Może wystarczy już tej teorii. Przejdźmy do konkretów…
Konspekt
Konspekt lekcji wychowania fizycznego: Lekkoatletyka -Start niski.
.
.
Temat lekcji: Start niski
Cele szczegółowe w zakresie:
– postaw: uczeń współpracuje ze starterem
– umiejętności: uczeń wykonuje start niski na sygnał prowadzącego
– wiadomości: uczeń zna zasady zachowania w czasie biegu sprinterskiego oraz zna komendy prowadzone przez startera
– motoryczności: uczeń kształtuje szybkość, koordynację wzrokowo ruchową
.
.
I – CZĘŚĆ WSTĘPNA
12 minut
Metody: pogadanka, zabawowa, zadaniowa
1. Czynności organizacyjno-porządkowe
- Zbiórka, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu i celów lekcji
.
2. Zabawa ożywiająca
- „Berek w dwójkach”
Berek złożony z dwóch osób łapie pozostałe pary. Złapana dwójka zostaje berkiem.
.
3. Rozgrzewka i ćwiczenie kształtujące
– Ustawienie: W rzędzie, między pachołkami. Ćwiczący poruszają się między pachołkami, każde ćwiczenie wykonują 2 razy.:
- Bieg przodem + krążenie ramion na przemian w przód
- Bieg przodem + krążenie ramiona na przemian w tył
- Bieg tyłem
- Przeplatanka
- Skip a
- Skip c
- Zbieranie grzybków
- Podskoki naprzemienne
- Podskoki na prawej nodze
- Podskoki na lewej nodze
- Kaczy chód
.
W miejscu, w rozsypce (po 10 razy):
- Przysiady
- Skrętoskłony
- Krążenie bioder
- Krążenie tułowia
- Siad prosty + skłon
- Siad rozkroczny + skłon
- Wypad nogi w przód + pogłębienie
- Wymachy nóg w górę w skos
- Brzuszki
- Grzbiety
- Pompki
- Rozgrzewanie stawów
.
.
II- CZĘŚĆ GŁÓWNA
28 minut
Metody: pokaz, objaśnienie, instruowanie, zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości ruchu
Zabawy bieżne na 10-15 metrów
- Uczniowie ustawieni w dwóch szeregach w odległości 2 metrów, w tym samym kierunku, na sygnał – pierwszy szereg ucieka, drugi goni. Zmiana szeregów.
- Wyścigi z różnych pozycji wyjściowych: siad prosty, leżenie tyłem, leżenie przodem, klęk, podpór przodem
- Ćwiczący w szeregach odliczają kolejno. Nauczyciel wywołuje numer, „3” – uczeń z numerem trzy z pierwszego szeregu ucieka, a „trójka” z drugiego szeregu goni. W kolejnym biegu odwrotnie, uciekają zawodnicy z drugiego szeregu, a gonią z pierwszego.
- Wyścigi na sygnał szeregów.
- Pokaz i objaśnienie startu niskiego
- Start niski w szeregach, najpierw pierwszy, potem drugi szereg
- Starty indywidualne bez bloków
- Start niski z wykorzystaniem bloków startowych
- Start niski z wykorzystaniem bloków startowych w dwójkach – trójkach – czwórkach
10. J.w w formie współzawodnictwa – najlepiej do wyłonienia zwycięzcy (forma gry – kto najlepszy)
.
.
III- CZĘŚĆ KOŃCOWA
5 minut
Metody: zadaniowa, pogadanka
1. Uspokojenie organizmu
– Siad skrzyżny, ramiona w górę (wdech nosem), opad tułowia, ręce oparte przed sobą o podłoże, głowa między ramionami (wydech)
.
2. Czynności końcowe
– Zbiórka, pożegnanie, podsumowanie lekcji, wyrażenie aprobaty bądź dezaprobaty, odłożenie sprzętu na miejsce.
.
.
.
Tadam! Powodzenia w pisaniu konspektów i prowadzeniu lekcji!
Polecam dotychczasowe konspekty klik
Sprawdź wiadomości dotyczące Królowej Sportu (klik)
Irmina
.
.
źródło: M. Piwońska – scenariusze lekcji lekkoatletyka,
.
.
Takie pisanie konspektów każdy student wych. fiz. uczy się, czy tylko o specjalizacji nauczycielskiej?
Ciekawe to 😉 Ciekawe rzeczy można się tutaj dowiedzieć 😉
A czy studenci wych. fiz. mają zajęcia z dietetyki sportowej lub żywienia? Jeżeli tak, to szkoda, że takich zajęć nie prowadzą nauczyciele na lekcjach w-f. Pozdrawiam,
Patryk
Tak, na studiach uczymy pisać się konspektów 🙂 i tak, są tego typu zajęcia. Myślę, że można wpleść chociaż kilka zdań na ten temat. Szkoda, że nie ma takich oddzielnych zajęć w szkole…