Close

Nauka poruszania się w obronie stref 6:0 w piłce ręcznej | konspekt lekcji wf-u z piłki ręcznej

images

Zajmujemy się obroną, dzisiaj szczególną, bo strefową. Będziesz wiedzieć jakie zadania do wykonania mają obrońcy, jakie są jeszcze ustawienia w strefach oprócz strefy 6:0. O co w tym wszystkim chodzi, dowiesz się właśnie w tym poście. Dodatkowo przedstawię przykładowy konspekt lekcji wychowania fizycznego z piłki ręcznej, dotyczący tematu wpisu. Zapraszam…

Obrona stref

Obrona stref to podstawowy system w defensywie w piłce ręcznej. Obrońcy są odpowiednio ustawieni i odpowiadają za określoną strefę, którą mają przydzieloną. Muszą atakować każdego zawodnika, który w niej się znajduje z piłką lub też bez niej.

Bardzo ważnym elementem, który spaja obronę jest współpraca w drużynie. Wszyscy zawodnicy są podporządkowani systemowi obrony, który stanowi zamkniętą całość.

 

ed_fisica_desportos-151

Zadaniem zawodników, którzy ustawieni są w danej strefie, jest m.in prawidłowe poruszanie się i ustawianie w swojej strefie. Kto posiada piłkę w jego strefie, powinien być szybko przez niego atakowany. Obrońca kryje rękę rzucającą oraz kryje zawodnika, który jest na pozycji, z której może oddać rzut na bramkę.

Obrońca posiada niezwykle ważną umiejętność, którą na pewno jest umiejętność przekazywania piłki. Jest też taką przeszkadzajką, która przeszkadza właśnie w przebieganiu, obieganiu i zabieganiu przeciwnikowi. Niewątpliwie mocno współpracuje z bramkarzem i jego zadaniem jest wygrywanie piłki oraz przechwytywanie jej oraz blokowanie.

 

Przykłady obron wyrażone cyframi

Oprócz obrony strefy 6:0 są również:

  • 3:3,
  • 3:2:1,
  • 4:2,
  • 5:1.

Zawsze pierwsza z liczb znaczy pierwszą linię w obronie patrząc od bramki.

ed_fisica_desportos-144

Strefa obrony 6:0

Ta obrona zaliczana jest do najbardziej popularnych. Każdy zawodnik obrony kryje przeciwnika w strefie, która jest powiedzmy…umowna. Do kolejnych zadań można zaliczyć wchodzenie z piłką do przeciwnej drużyny i pewne współdziałanie oraz przekazywanie krycia zawodnika na środkowej pozycji.

Jednak zawodnicy znajdujący się w obronie 6:0 mają bardzo zróżnicowane zadania. Pierwsza pozycja to ta pierwsza od lewej, a ostatnia to pierwsza od prawej strony.

 

ed_fisica_desportos-143

Zewnętrzni zawodnicy, czyli Ci z pozycji 1 i 6 to zwykle skrzydłowi. Ich zadaniami są nie dopuszczenie do rzutu właśnie ze skrzydła. Ci obrońcy powinni również nie dopuścić do obiegania skrzydłowego i przeszkadzanie atakującemu.

Przesuwają się oni zawsze za akcją, a kiedy skrzydłowy z przeciwnej drużyny wypracuje sobie dobrą pozycję do oddania rzutu na bramkę, to wówczas dobrze by było wygarnąć mu piłkę.

Wewnętrzni zawodnicy mają trudniejsze zadania, które są bardziej odpowiedzialne. Muszą mieć oni wszechstronne przygotowanie, tzn. przygotowanie taktyczne, specjalne i po prostu ogólne.

Ich głównymi zadaniami są przede wszystkim doskonała współpraca, utrudnianie chwytu atakującym, krycie agresywne, które uniemożliwia luźną i spokojną grę w ataku, czy zajmowanie się zawodnikiem środkowym.

 

ed_fisica_desportos-139

 

Minusy obrony strefy 6:0

Na pewno do takich minusów trzeba zaliczyć dość małe utrudnienie dla gry przeciwników i niska różnorodność obrony. Środkowa część boiska jest trochę takim punktem newralgicznym.

 

Tyle jeśli chodzi o teorię. Teraz przedstawię przykładowy konspekt lekcji wychowania fizycznego.

 

Konspekt lekcji wychowania fizycznego

Temat: „Nauczanie poruszania się w obronie stref 6:0”

 

Cele szczegółowe w zakresie:

postaw: uczeń współpracuje w zespole

umiejętności: uczeń porusza się w obronie, głównie strefowej 6:0

wiadomości: uczeń wie, która linia co oznacza na boisku

motoryczności: uczeń kształtuje szybkość, skoczność i koordynację wzrokowo ruchową

 

I – CZĘŚĆ WSTĘPNA

12 minut

Metody: pogadanka, zabawowa, zadaniowa

 

1. Czynności organizacyjno-porządkowe

  • Zbiórka, sprawdzenie gotowości do zajęć, podanie tematu i celów lekcji

 

2. Zabawa ożywiająca

  • „Berek drabiniarz”

Berek łapie pozostałych uczestników zabawy, złapana osoba przechodzi po drabinkach, zaczynając z jednego końca Sali i kończy w połowie, po czym szybko dołącza do niezłapanych kolegów. Jeśli berek złapie wszystkich, wyznacza zadanie dodatkowe, np. przysiady, czy pajacyki.

 

3. Rozgrzewka i ćwiczenie kształtujące

– Ustawienie: boczna linia boiska do piłki siatkowej. Ćwiczący poruszają się między liniami bocznymi po linii prostej i wykonują ćwiczenia (2x):

  • Bieg przodem
  • Bieg tyłem
  • Krok odstawno dostawny
  • Przeplatanka
  • Skip a
  • Skip c
  • Zbieranie grzybków
  • Co trzeci krok przysiad + wyskok w górę
  • Co trzeci krok krokodylek
  • Podskoki naprzemienne
  • Żabki
  • Podskoki na prawej nodze
  • Podskoki na lewej nodze
  • Kaczy chód
  • Czworakowanie
  • Marsz w podporze tyłem

 

W miejscu, w rozsypce (po 10 razy):

  • Pajacyki
  • Przysiady
  • Skłony
  • Krążenie bioder
  • Siad prosty + skłon
  • Siad rozkroczny + skłon
  • Leżenie przewrotne
  • Brzuszki
  • Grzbiety
  • Pompki
  • Rozgrzewanie stawów

II- CZĘŚĆ GŁÓWNA

28 minut

Metody: pokaz, objaśnienie, instruowanie, zadaniowa ścisła, bezpośredniej celowości ruchu

 

1. Wydostań się z koła

– Dwa zespoły. Każdy zespół tworzy koło z jedną osobą, która znajduje się w środku. Na sygnał nauczyciela osoby stojące w środku próbują wydostać się z koła, np. za pomocą zwodów. Wygrywa ten, kto najszybciej wydostanie się z koła.

 

2. Kozioł

– W nie wielkim kole znajduje się kozioł gimnastyczny. Po obwodzie porusza się czterech obrońców. Atakujący posiadają piłkę i tworzą koło o większej średnicy niż obrońcy. Ich zadanie to trafienie piłką w kozła, zaś obrońców – obrona tegoż kozła. Rzuty wykonuje się dołem. Zmiana następuje po trafieniu w kozła przez atakujących.

 

3. Cień

– Ćwiczący ustawieni w dwójkach. Jeden z nich wykonuje różne ruchy, a drugi go naśladuje. Przykładowe ruchy to krok dostawny, wyskok, zmiana tempa biegu.

 

4. Linia pola bramkowego

– Ćwiczący ustawieni są przed linią pola bramkowego. Poruszają się krokiem dostawnym. Na sygnał n-ela zmieniają kierunek.

 

5. Gra na jedną bramkę

– Jedna z drużyn ustawia się w obronie 6:0, zaś druga próbuje zdobyć bramkę za pomocną podań, chwytów i zwodów. Obrona broni tylko i wyłącznie na 6 metrze. Po stracie piłki lub zdobyciu bramki następuje szybka zmiana.

 

III- CZĘŚĆ KOŃCOWA

5 minut

Metody: zadaniowa, pogadanka

 

1. Uspokojenie organizmu

– Siad klęczny, przejście do klęku + uniesienie rąk w górę (wdech nosem), powrót do pozycji wyjściowej (wydech ustami)

 

2. Czynności końcowe

– Zbiórka, pożegnanie, podsumowanie lekcji, wyrażenie aprobaty bądź dezaprobaty, odłożenie sprzętu na miejsce.

 

 

 PYTANIE DO CIEBIE

Może znasz jakąś zabawę, która świetnie nadawałby się do doskonalenia obrony w piłce ręcznej?

Fajnie, jeśli zebrałoby się trochę tych zabaw…na pewno będzie to ogromna dodatkowa pomoc na jeszcze lepsze lekcje :)

Ciekawa jestem, czy będę je znała… ;)))

Zachęcam :)

 

Zapraszam do żywego komentowania :)

Zapraszam na pestkowego facebooka —> Będzie mi miło, gdy klikniesz w „LUBIĘ TO!” ;))))

https://www.facebook.com/sporttopestka

Pestka :)

.

.

źródło: http://www.gardenia.pl/pl/zaprojektuj-boisko/zasady-gier/pilka-reczna; http://professor-educacao-fisica.f1cf.com.br/pl/physical-education-training-76.html; http://professor-educacao-fisica.f1cf.com.br/pl/physical-education-training-70.html; http://professor-educacao-fisica.f1cf.com.br/pl/physical-education-training-69.html; S. Paterka „Piłka ręczna cz.II” AWF w Poznaniu 1998
12 Comments
  1. @Pestko : podzielę się jednym zdaniem wygłoszonym przez naszego trenera cyt. „Panowie , napastnik ma dostać w splot tak , aby sędzia tego nie widział”.
    Ja wiem , to jest naganne , niesportowe i inne takie , ale….sorry taki mamy klimat.
    Przy czym pozwolę sobie zauważyć , że nastawianie juniorów do ostrej gry u trenerów ręcznej , to mały pikuś w porównaniu ze szkoleniowcami od kopanej.
    Tam to naprawde u trampkarzy kości trzeszczą.

    1. ehhhh…niestety i taki bywa „sport”…wiem, że zawodnicy i trenerzy chcą…i robią wszystko by wygrać…ale dla mnie to przesada…chyba jestem zbyt wrażliwa na takie zachowania :P

    1. O proszę bardzo!!!! :) Nie ma to jak powrót do przeszłości ;) a skoro jeszcze jest to miła przeszłość…to fajnie, że mogę jej nieco Ci przypomnieć ;))) pozdrawiaaam :))))

    1. Rewelacyjny artykuł – tak jak dwa poprzednie, które również czytałem. Nie ukrywam „Pestko”, że jesteś dla mnie małą sportową inspiracją ;-) Czytając Twoje wpisy zbieram siły by w końcu się przełamać, przestać stosować wymówki w stylu „nie mam czasu” i wziąć się do sportowej pracy nad sobą :-) Tymczasem pozdrawiam serdecznie z końcem (niestety) weekendu i życzę udanego tygodnia pracy ;-) N apewno nie raz jeszcze zajrzę na „pestkowego” bloga i pozwolę sobie parę słów od mojej skromnej osoby zostawić pod kolejnymi artykułami :-)

      1. Bardzo dziękuję Ci za tak miły i pozytywny komentarz :) i…z kolei ja nie ukrywam, że bardzo dużo przyjemności sprawiają mi tego typu słowa…że kogoś – w tym przypadku Ciebie – mogę zainspirować :) Mega pozytywne uczucie ;] Dostałam dobrej energii od Ciebie :)) Również ślę pozdrowionka :)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>