Za Co Oceniać Uczniów z WF-u Przez Internet | Jak oceniać uczniów z WF-u przez Internet?

Jakiś czas temu napisała do mnie Agata.

 

„Dzień dobry,
w obecnej sytuacji prowadzenia lekcji przez internet mam niemały problem z…ocenianiem.
Nie prowadzimy lekcji przez wideo-rozmowy tylko przez e-dziennik Librus. Masz jakiś pomysł na ocenę pracy uczniów?

Serdecznie pozdrawiam
Agata”

 

Niestety, ale za coś oceny musimy postawić. Sytuacja, w której się znajdujemy jest naprawdę wyjątkowa.

 

Ocen potrzebujemy i kropka.

 

Sama myślałam, że oceny postawię, jak wrócimy do szkoły, ale niestety, musiałam zacząć zadawać różne prace swoim uczniom, bo dyrekcja chciała już ocen. Jest maj, a ja jeszcze niedawno nie miałam praktycznie żadnej oceny.

 

Przede wszystkim uważam, żeby nie dawać dzieciakom jakichś strasznie trudnych i długich prac.

Fajnie oczywiście jeśli ocena będzie za coś aktywnego.

 

Ale nie oszukujmy się…na pewno jakaś ocena za tzw. teorię pewnie też się pojawi. I..absolutnie tego nie neguję. To jest naprawdę ciężka sytuacja dla nas wszystkich.

 

Co mi przyszło do głowy?

Z czego możemy ocenić naszych uczniów?

 

Jeśli mamy możliwość łączenia się z uczniami na żywo, będzie to na pewno dużo prostsze, bo przecież widzimy jak ktoś coś wykonuje.

Ale przecież nie ze wszystkimi grupami będzie można tak zrobić. Choćby dlatego, że albo są to małe dzieciaki, albo np. rodzice też pracują zdalnie i zwyczajnie komputer jest im potrzebny do pracy, albo po prostu nasze lekcje wyglądają tak, że wysyłamy materiały swoim uczniom.

 

Jednak jakieś dowody na wykonanie ćwiczeń, czy pracy teoretycznej musimy mieć…by później postawić oceny.

 

10 pomysłów

na ocenianie uczniów z WF-u przez Internet

 

1. FILM

Uczeń nagrywa film i przesyła go nauczycielowi, a ten go ocenia.

 

 

Co może być na tych filmach?

 

– Rozgrzewka

Uczeń może przesłać wcześniej też konspekt.

 

– Zadane przez nauczyciela ćwiczenia na daną partię mięśni

np. ćwiczenia na mięśnie brzucha, ćwiczenia na pośladki, itd.

 

– Taniec

Nauczyciel może nagrać film z tańcem (fajnie jeśli sam na nim tańczy), a potem uczniowie uczą się go i nagrywają film.

Uczniowie mogą też sami wymyślić układ do ulubionej piosenki lub wybranej przez nauczyciela.

Uczniowie mogą również pobuszować w Internecie i nauczyć się układu już opublikowanego w Internecie. Zabawa w „Dance, dance, dance”? 😉

 

– Fitness

Uczniowie wykonuję sekwencję kroków fitness (nauczyciel wcześniej przesyła kroki uczniom). Ewentualnie uczniowie mogą sami wymyślić swoje kroki (Dobrze by było, żeby uczeń wcześniej przesłał jakiś mały konspekt, żeby wiedzieć, że uczeń przygotował się, a nie idzie na żywioł…chociaż można też tak zrobić ..i dać uczniowi możliwość pójścia na żywioł 😉 )

 

– Ćwiczenia z dodatkowym przyborem

Uczeń może sam wybrać z jakim przyborem będzie ćwiczyć (krzesło, butelki z wodą, gazeta, itd), albo nauczyciel każdemu uczniowi sam przypisuje dodatkowy przybór.

 

– Ćwiczenia gimnastyczne/równoważne

Prostsze ćwiczenia, które można wykonać w domu – „jaskółka”/”waga”, mostek, siad równoważny, półszpagat/szpagat, przetoczenie, itd.

 

– Test sprawności fizycznej

Jeśli jakaś próba jest nie możliwa do wykonania, po prostu ją omińmy.

 

2. ZDJĘCIE

– Uczeń przesyła zdjęcia z wykonanymi przez siebie np. ćwiczeniami.

Można dodatkowo poprosić uczniów, aby opisali dane ćwiczenie (np. dla chętnych) 😉

 

 

3. PREZENTACJA MULTIMEDIALNA

Uczniowie wykonują prezentację multimedialną na temat zadany przez nauczyciela.

 

Kilka przykładów:

– Ulubiony sportowiec (Zobacz tutaj i tutaj)

– Ulubiona drużyna

– Historia kultury fizycznej (Zobacz tutaj i tutaj)

– Igrzyska Olimpijskie (letnie/zimowe), opis ogólny lub konkretny…

– Opis danej dyscypliny/gry (Zobacz tutaj i tutaj i jeszcze tutaj)

 

4. KONSPEKT ROZGRZEWKI

Tak jak wcześniej pisałam, uczeń może np. napisać konspekt rozgrzewki, który przesyła do nauczycieli i do innych uczniów. A reszta uczniów musi wykonać rozgrzewkę z konspektu.

(Zobacz tutaj)

 

Jak powinna wyglądać prawidłowo rozpisana rozgrzewka?

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Trzeba zaznaczyć ilość powtórzeń lub czas wykonania ćwiczeń.

 

5. ZDROWE ŚNIADANIE/OBIAD/KOLACJA/PRZEKĄSKA/SOK (JEDZENIE I NAPOJE)

Dzieciaki mogą opisać co zdrowego jedli w czasie dnia, czy tygodnia. Może przygotowali jakiś sok lub smoothie?

Niech prześlą swój przepis i sposób przygotowania.

 

 

Super jeśli zrobią np. zdjęcie lub filmik.

(Zobacz tutaj)

 

6. TESTY SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ

Indeks Zuchory, Test Rufffiera, Eurofit, Test Denisiuka…

Odkąd uczę w szkole robię z dzieciakami Test Zuchory.

 

Powszechnie się mówi, że nie powinno się oceniać za testy. I racja!

 

Ja jednak w pewien sposób nagradzam uczniów za trud i wysiłek. Stawiam im ocenę wyżej niż wyszło im w teście. Zwykle są naprawdę fajne oceny za ten test. Dzieciaki są zadowolone, a mi wpadnie dodatkowa ocena do dziennika 🙂

 

Zadałam go też uczniom w czasie kwarantanny. Jednak powiedziałam im, żeby wykonali te próby, które są w stanie. Jeśli np. nie mają jakiegoś drążka – to omijają tę próbę.

 

Kto zrobił ten test i przesłał mi wyniki miał 5. Chodziło znowu o chęci.

 

Jedna dziewczynka tak się postarała, że przesłała mi filmiki z poszczególnymi próbami. Nie mogło być inaczej. Postawiłam jej 6.

 

7. KARTA AKTYWNOŚCI

Dzieciaki piszą co robili aktywnego w danym dniu i jak długo. Tutaj też oczywiście oceniam chęci i odrobienie pracy domowej w wyznaczonym czasie.

 

8. PYTANIA OTWARTE

Możemy dzieciakom przesłać pytania otwarte (Zobacz tutaj, tutaj i tutaj).

Niech trochę pogłówkują, albo poszukają informacji na dany temat.

 

9. QUIZ

Zrób swój quiz lub skorzystaj z moich. Nie ważne jaki wynik jest osiągnięty. Ważne, że próba była podjęta. Niech Twój uczeń zrobi zdjęcie i prześle Ci, że wykonał zadanie.

QUIZ 1 >>>

QUIZ 2 >>>

QUIZ 3 >>>

QUIZ 4 >>>

QUIZ 5 >>>

QUIZ 6 >>>

QUIZ 7 >>>

 

10. WYZWANIA

Dzieciaki lubią wyzwania. Jak powiesz im, że mają CHALLENGE do zrobienia, to będą w 7 niebie. To brzmi przecież tak fajnie 😉

 

Jakie to mogą być wyzwania?

– zrobić ileś tam kroków w ciągu dnia

– wyzwanie różnych programów treningowych

– różne ćwiczenia – brzuszki, plank, przysiady, krokodylki, skakanie na skakance…

– odbicia piłki sposobem oburącz górnym lub dolnym

– żonglerka papierem toaletowym

– żonglowanie trzema piłeczkami

 

—————————–

Jeśli chodzi o ocenianie, to osobiście skłaniałabym się do tego, aby uczniom gorszych ocen nie stawiać za te zadania w warunkach domowych.

 

Oceny musimy mieć, ale myślę, że tutaj naprawdę liczą się przede wszystkim chęci i zaangażowanie uczniów.

 

Sama ostatnio musiałam wziąć się za ocenianie i np. wyznaczyłam trzy terminy za rozgrzewkę.

Napisałam co powinno się w niej znaleźć.

 

Kto oddał pracę w I terminie miał i zrobił wszystko jak należy miał 5+, kto uzupełnił jakieś braki, albo błędy, które zauważyłam miał 5, zaś kto ich nie uzupełnił miał 5-.

W II terminie najwyżej stawiam już 4+.

Myślę, że najsłabszą oceną za rozgrzewkę będzie 4-. Nie chcę stawiać dzieciakom trójek za takie coś.

 

Niestety, jeśli ktoś w III terminie nie odda rozgrzewki – będzie jedynka (którą będzie można poprawić w ciągu tygodnia – ale wyżej niż 4/4+ nie postawię).

 

Każdy termin trwa tydzień – więc czasu jest baaaardzo dużo.

 

Tutaj liczą się głównie chęci. Że komuś chciało się zrobić i oddać w I terminie pracę domową.

 

Dodasz jeszcze jakąś propozycję oceniania ucznia z WF-u?

Zaobserwuj mnie na Instagramie!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.
2 komentarze
  1. Bardzo ciekawy wpis. Ja właśnie zastanawiałam się, jak wyglądają zajęcia online, a szczególnie te sportowe. U mnie niestety trochę tłuszczyku przyszło 🙁

  2. Uczę w liceum i od swoich uczennic wymagam samooceny aktywności fizycznej i zachowań prozdrowotnych (np.zdrowe żywienie, stosowanie się do wytycznych związanych z obecną sytuacją). Taka samoocena skłania do refleksji, a mnie pozwala na lepsze poznanie potrzeb i dostosowanie zadań. Wysyłają też do mnie swoje ulubione treningi z krótką recenzją.
    NP. „chciałabym podzielić się treningiem, który ostatnio wykonywałam i byłam zachwycona.
    Jest to 35 minutowy, luźny, taniec. Najbardziej podoba mi się w nim jednak to, jakie podejście ma osoba, która tańczy. Zamiast wykrzykiwać: DAWAJ!, DASZ RADE!SZYBCIEJ! Mówi ona o tym, że ten trening ma sprawić nam przyjemność, że nasze ciało jest piękne i wiele innych budujących słów.” do tej recenzji dołączony był link. Sprawdziłam i przesłałam do pozostałych uczennic wraz z opisem.
    PS. Często korzystam z materiałów, które tu zamieszczasz. Dziękuję i serdecznie pozdrawiam ZP

Leave a Reply

Your email address will not be published.