KILKA WSTĘPNIAKÓW SIATKARSKICH
SIATKÓWKA- to tzw. gra:
· techniczna,
· błędów,
· emocjonalna,
· powtórzeniowa,
· sytuacyjna,
· bezkontaktowa,
· o wysokich wymaganiach sprawnościowych i intelektualnych.
Ćwiczenie siatkarskie zawiera:
· czynności przygotowawcze (ułatwia percepcje bodźca)
· wykonanie zadania ruchowego (czyli działanie)
· zakończenie działania
Elementy techniczne dotyczące gry w piłkę siatkową:
· postawa siatkarska,
· poruszanie się po boisku,
· odbicie piłki sposobem oburącz górnym,
· odbicie piłki sposobem oburącz dolnym,
· zagrywka,
· zbicie piłki,
· blok.
Jest to automatycznie metodyka nauczania piłki siatkowej.
DLA NAUCZYCIELI:
Ucząc się siatkówki muszą wystąpić następujące elementy:
· bodziec,
· przetwarzanie,
· decyzja,
· wykonanie.
Metodyka w nauczaniu:
· pokaz,
· powtórzenie,
· dowartościowanie werbalne,
· powtórzenie ze zrozumieniem,
· korekta,
· działanie skuteczne.
POKAZ – Jest to podstawowa czynność nauczania.
– Pokaz całościowy – demonstracja odbywa się w ułatwionych warunkach
(np. blisko ściany).
– Demonstrujemy zadanie osobiście.
– Demonstrujemy zadanie z ćwiczącym (pokazujemy na nim).
DOBRA RADA: powtórzenie następuje bez ingerencji werbalnej, nic nie mówimy, gdyż zakłócamy procesy myślowe uczącego się.
POWTÓRZENIE: Mamy kontakt wzrokowy z czynnościami, które wykonuje ćwiczący. Jak najmniej używamy słów „PRÓBUJ”, „SPRÓBUJ”, lepiej mówić „POWTÓRZ”.
DOWARTOŚCIOWANIE
WERBALNE – Wzbogacamy treść ćwiczenia, stosując odpowiednie słownictwo. Uzasadniamy dlaczego tak wykonujemy zadanie, np. jeżeli tak…- to piłka będzie dalej/bliżej/wyżej/pionowo.
POWTÓRZENIE ZE ZROZUMIENIEM – Po to używam odpowiednich słów, aby uczeń zrozumiał, myślał, był świadomy tego co robi, aktywizacja świadomości.
KOREKTA– Zawiera dużo informacji. Wracamy do świadomości ucznia, uzyskujemy stan aktywności – samokontrola, samoocena. Wówczas przygotowujemy zawodnika, a nie automat. Korekta jest związana z weryfikacją trudnością zadania.
Modyfikujemy ćwiczenie np. ułatwiamy jeśli coś idzie nie tak. Jeśli jest ok – utrudniamy. Jesteśmy elastyczni.
DOBRA RADA:Korekta w treningu zawsze przez działanie a nie przez gadanie!!!
DZIAŁANIE SKUTECZNE:Czyli zgodnie z celem. Muszą dążyć poprzez np. powtórzenie do celu. Zawodnik ma określone kryterium. Zrealizowanie skuteczności.
DOBRA RADA: Od pokazu do skutecznego działania stosujemy metodykę.
Pestka
,
l