Skok wzwyż | Technika skoku wzwyż | Jak wykonać skok wzwyż

.

.

Skok wzwyż to konkurencja lekkoatletyczna, która polega na wykonaniu rozbiegu, odbiciu się i przeniesieniu ciała ponad poprzeczką.

Poprzeczka zaś zawieszona jest na pionowych stojakach. Dzisiaj dowiesz się, jak technicznie skakać wzwyż…

.
Jeśli chodzi o tę dyscyplinę, to uprawiana jest od drugiej połowy XIX wieku. Pierwsze oficjalne zawody w skoku wzwyż odbyły się w Anglii, w 1864 roku.

Natomiast z ciekawostek, dodam jeszcze, że w 1993 roku Javier Sotomayor z Kuby skoczył 2,45 m. Tego wyniku do dzisiaj nie pobito. Jest to rekord świata.

.

Nasi polscy rekordziści to Artur Partyka 2,38 m i Kamila Lićwinko 2,02 m.

Ok. Ale przejdźmy do głównego tematu, czyli techniki. Jest ich sześć. Niektórzy jeszcze doliczają oddzielnie siódmą – nożycową. Inni zaliczają ją już do naturalnej.

Zwykle w szkole rozpoczyna się naukę od tej naturalnej, czyli nożycowej. Oprócz niej zazwyczaj uczniowie mają do czynienia z flopem.

.

Flop to w dzisiejszych czasach najpopularniejsza technika skoku wzwyż.

A jakie są jeszcze inne techniki?

.

Techniki skoku wzwyż

🔸 Kuczna

🔸 Naturalna (nożycowa)

🔸 Grzbietowa

🔸 Kalifornijska (obrotowa)

🔸 Przerzutowa

🔸 Flop

.

.

Technika naturalna (nożycowa)

🔹 Naucza się ją w szkoleniu podstawowym

🔹 Jest to pierwszy etap nauki odbicia w technice flop

🔹 Rozbieg po prostej pod kątem 30-45 stopni do poprzeczki

🔹 Odbicie nogą dalszą od poprzeczki

🔹 Ruch nożycowy (noga wymachowa, potem odbijająca)

🔹 Lądowanie na nogę wymachową

.

Technika przerzutowa

🔹 Rozbieg po linii prostej pod kątem 25-35 stopni do poprzeczki

🔹 Przedostatni krok znacznie wydłużony w stosunku do ostatniego

🔹 Tułów odchylony do tyłu stanowiąc przedłużenie nogi odbijającej

🔹 Oba ramiona cofnięte daleko do tyłu

🔹 W czasie odbicia wyprostowana w stawie kolanowym noga wymachowa wykonuje dynamiczny ruch w górę i w przód

🔹 Faza lotu:

a) Ciało równolegle do poprzeczki

b) Tułów i noga wymachowa w linii prostej

c) Noga odbijająca mocno ugięta w stawie kolanowym, odwiedziona jest w bok

d) Skoczek omija poprzeczkę, wykonuje obrót ciała wzdłuż osi podłużnej

🔹 Lądowanie równocześnie na nogę wymachową i zgodny z nią bark

.

Technika flop

🔹 Rozbieg w końcowej fazie przebiega po linii krzywej (3-4 ostatnie kroki rozbiegu)

🔹 Noga wymachowa ugięta w stawie kolanowym

🔹 Kierunek wymachu powinien być kontynuacją linii rozbiegu

🔹 Skoczek omija poprzeczkę, będąc ustawiony do niej tyłem

🔹 Lądowanie na barki

.

Fazy skoku wzwyż

📌 Rozbieg

📌 Odbicie

📌 Lot

📌 Lądowanie

.

Metodyka nauczania techniką flop

🔶 Nauka swobodnego i poprawnego technicznie biegu po linii krzywej

🔶 Nauka odbicia w trakcie wykonywania krzywolinijnego rozbiegu

🔶 Nauka lotu i lądowania

🔶 Pokaz, objaśnienie!

,

1. Nauka poprawnego biegu po łuku

✴ Swobodny bieg po okręgu

✴ Bieg po półkolu z przyspieszeniem biegu w środkowej jego części

✴ Bieg po spirali (wychylenie tułowia do wewnątrz łuku)

✴ Próba łączenia biegu po prostej z biegiem po łuku

.

2. Nauka odbicia z rozbiegu po łuku:

✴ W swobodnym biegu po obwodzie koła odbicia nogą wewnętrzną w stosunku do kierunku biegu co 3-5 krok (noga wymachowa ugięta w stawie kolanowym)

✴ Z rozbiegu po odcinku prostym, zakończonego biegiem po łuku, odbicie dosiężne głowią do wysoko zawieszonego celu (prawidłowa praca nogi wymachowej i ramion)

✴ Z wymierzonego rozbiegu odbicie dosiężne do wysoko umieszczonej poprzeczki (prawidłowe ułożenie tułowia w czasie postawienia nogi w miejscu odbicia; odbicie skierowane wzdłuż poprzeczki; tułów w pozycji pionowej – w trakcie odbicia noga wymachowa wykonuje wymach wzdłuż poprzeczki; praca wymachowa ramion stabilizuje pionowe ułożenie tułowia)

✴ Odbicie po 5-7 krokach rozbiegu i lot nad nisko zawieszoną poprzeczką (zachować sylwetkę z końcowej fazy odbicia; prawidłowy rytm rozbiegu i odbicie)

.

3. Nauka lotu i bezpiecznego lądowania

✴ Z półprzysiadu tyłem do zeskoku przejście do pozycji tzw. mostka z oparciem barkami o zeskok (broda przyciągnięta do klatki piersiowej)

✴ Skok tyłem z miejsca z odbicia obunóż, w trakcie lotu nad poprzeczką przyjęcie pozycji tzw. mostka.

✴ Omijanie poprzeczki przez wykonanie obrotu wokół osi poprzecznej ciała.

✴ Lądowanie na barkach.

✴ Skoki tyłem do poprzeczki – odbicie obunóż z coraz wyższego miejsca odbicia

✴ Z rozbiegu na wprost poprzeczki odbicie obunóż bokiem do poprzeczki.

.

Skoczkowie odbijający się w trakcie pełnego skoku lewą nogą, wykonują podczas tego ćwiczy odbicie obunóż prawym bokiem do poprzeczki.

Analogicznie na drugą nogę.

.

Po odbiciu obunóż – lot i lądowanie j.w.

  • Te same skoki z odskoczni gimnastycznej (cel – przedłużenie fazy lotu dla samokontroli skoczka w tej fazie skoku)
  • Próby wykonania skoku wzwyż techniką flop w pełnej jego formie

 

4. Doskonalenie techniki skoku

.

.


Pamiętam, że miałam skok wzwyż raz na jakiś czas (pewnie raz na roku) w podstawówce. W gimnazjum i w liceum nie przypominam sobie żebym go miała.

Na studiach pamiętam, że Pan Prowadzący mówił, że biegam na rozbiegu jak sarenka i żebym pokazała reszcie jak powinno się biegać.

Bóg wie ile na zaliczeniu nie przeskoczyłam, ale wystarczyło na jakieś dobre zaliczenie 😉

.

high-jump-946093_960_720

.

Był u Ciebie skok wzwyż w szkole? Jak go wspominasz?

.

ps. Dziękuję Ci za komentarz. Bardzo się cieszę jeśli pojawiają się komentarze, jest to dla mnie bardzo ważne, bo dopinguje mnie do dalszego pisania. Tak więc…śmiało komentuj 🙂 Bez Ciebie to wszystko nie ma sensu. Niech ten blog żyje… 🙂

. 

Pestka 🙂


.

.

.

.

Zaobserwuj mnie na Instagramie!
This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.
Pestka o sobie
Jak miło, że tu jesteś! Witaj na moim blogu SPORT TO PESTKA. Skoro tu jesteś, to na pewno potrzebujesz informacji na temat ćwiczeń, konspektów wf, techniki gier zespołowych, przepisów kulinarnych i innych spraw związanych z aktywnością fizyczną. Dobrze, że tu jesteś! Pomogę Ci 🙂
58 komentarzy
  1. Część: ) Skacze wzwyż zawodowo od dobrych 4 lat , mam trenera oraz zawodniczki z ktorymi konkuruje ( są ze mną w tym samym klubie ) aktualnie moj rokord zyciowy to 170 , mam pewne problemy z rozbiegiem , poniewaz , zawsze jak biegne potrafi mnie rozkojarzyc doslownie wszystko , a jak juz zaczynam myslec przy odbiciu nic mi nie wychodzi tylko (jak moj trener mowi) zwalniam i na dobra sprawe skacze „z miejsca” .. Wiadomo , ze jak sie skacze to rozbieg ma ok 9 kroków , co powoduje dlugie pole do zastanawiania się … To jest moj problem wlasnie! i nie wiem jak go pokonac :c Staram sie co prawda nie myslec przy rozbiegu ale to jest ciezkie … szczegolnie przy tak duzej odleglosci od poprzeczki .. moze cos jest nie tak z technika? moze zle wstawiam noge? albo po prostu boje sie szybcij pobiec.. nie wiem D:

  2. Mam duży problem z rozbiegiem, nie mam pojęcia, jak go ułożyć. Na ostatnich zawodach ułożyłem go i na początkowych wysokościach wydawał się dobry, jednak później dwa razy uderzyłem w słupek. Za niecały tydzień mam kolejne zawody i trochę się boję. Proszę o pomoc

  3. Mam bardzo duży problem z ułożeniem sobie rozbiegu. Ostatnio na zawodach mało się nie zabiłem, dwa razy uderzając w słupek z powodu złego rozbiegu. Nie mam pojęcia, jak sobie z tym poradzić, a już za niecały tydzień kolejne zawody. Proszę o pomoc 🙂

    1. hej! Jako , że mam styczność z tą konkurencja od dobrych paru lat , mniej więcej orientuje sie co i jak : ). Najpierw powinienes powiedziec czym dokladnie uderzasz w slupek , (głową) ? Jak tak mialam – ogolem nie polecam .. W kazdym razie , jezeli uderzasz w slupek glową to znaczy ze odbijasz sie za blisko materaca oraz szerokosc twojego rozbiegu jest za wysoka , czyli powinienes troszeczke zawęzic rozbieg ( do srodka). Jako ze jestem dziewczyna to skacze najwiecej z 9 krokow , przy 178 cm wzrostu to jest ( 13 stop szerokosci i 46 dlugosci) – ten rozbieg wymaga szybkiego biegu poniewaz jak pobiegne wolniej to nie wyjdzie mi noga. Tez mam problem z rozbiegiem , ale juz wiem nad czym musze pracowac.. co prawda ja nie udezam w slupek ani nic tylko noga mi nie wychodzi co oznacza woly bieg, Ale powracajac do ciebie , jak juz mowilam zawęź rozbieg o ok 1 – 2 stopy i wydłuż o ok 2 -1 . Biegnij na początku szybko , ale nie najszybciej a jak bedziesz na odleglosci od materaca o ok 5 m to przyspiesz jak najbardziej mozesz i pamietaj ( jezeli jestes z prawej strony) ze prawa noga ma Ci przyspieszac ostatni krok , wiec lewa ma byc na tyle prosta aby wyrwac cie do gory.( Z lewej strony odwrotnie )
      Mam nadzieje ze pomoglam; ) powodzonka !

      1. Przepraszam, źle się wyraziłem, chodziło mi o stojak i ja po prostu na niego wbiegam, niby na początku, przy niższych wysokościach wszystko gra, ale już od około 160 zaczynają się problemy

          1. Dalszy i to jest właśnie problem, bo za daleko wbiegam, kiedy chce skoczyć wyżej, ten sam rozbieg, a inne konsekwencje, nwm, jak go ułożyć tak, aby cały czas mi pasował i czy w ogóle jest to możliwe

          2. ojoj! No to jak dla mnie nic innego…tylko ćwiczyć rozbieg…i…wcześniejsze odbicie… 🙂 Znasz te ćwiczenia biegowe z odbiciem? Które przygotowują do skoku… 🙂 hmm? czy niekoniecznie? 😉 Te takie najbardziej znane i popularne…chodzi mi głownie o te co są podane we wpisie 🙂 😉 dawaj znać…będę starała się pomóc…i ewentualnie inne ćwiczenia przygotuję 🙂 🙂

          3. Dziękuję, ale już wiem, co było źle i to poprawiłem,, zawody poszły mi świetnie, zdobyłem pierwsze miejsce i pobilem swój życiowy rekord – skoczylem 178cm. Jeszcze raz dziękuję za pomoc i powodzenia w prowadzeniu bloga, bo jest świetny i szkoda by było to zmarnować 🙂

          4. ojoj!!! nie czuję, że Ci pomogłam, he he 😉 myślałam, że jeszcze dasz mi jakieś info i czegoś poszukam…coś pogłówkuję 😉 ale…baaaaaaaaaardzo serdecznie Ci gratuluję wygranych zawodów 🙂 BRAWO! SUPER INFORMACJA!!! 🙂 Tobie również życzę powodzenia…na kolejnych zawodach 🙂 POZDRAWIAM! 🙂

  4. Jestem w gimbie teraz mam zawody ze skoku u nas w gimbazie tego nie było pani mnie wytypowała w 6 kl przy 160 skoczyłam 125 nie skakałam ponad rok rokbardzo się denerwuje

  5. Witam!
    We wtorek dnia 22.09.2015 r. Odbędą się zawody międzynarodowe w Siedlcach. Dostałem zgłoszenie od w-fisty bym wziął udział w konkurencji skok wzywyż. Mój rekord? 158-160 mam spory stres .. Ale wiem , że jak ma sie stres do bardziej się skupimy na wykonywaniu skoku. Technikę jaką zawsze stosuje jest skok wzwyż. Wyżej pisaliście , że jest to strach tak skakać, ale zapewniam was , że to jest reakcja na wszystko co nowe. Czego nie zostało ‚przetestowane’ przez nas, nasze ciało. Przełamcie się i zobaczycie jakie to jest na prawdę wspaniałe uczucie 🙂

    1. Byłam nie raz w Siedlcach 🙂 Trzymam za Ciebie kciuki i bardzo się cieszę, że napisałeś te słowa 🙂 Zwykle co nowe, to i straszne…a w rzeczywistości….myślę, że większość chciałaby powtórzyć skok 😉 Super uczucie 🙂 A jeszcze jak się uda nie strącić poprzeczki…radocha nie z tej ziemi 😉 Jeszcze raz – powodzenia! 😉

    1. Żaden (normalny) nauczyciel nie powie uczniom nie mającym nigdy styczności z tym sportem, by od razu (jeszcze do tego bez rozgrzewki i ćwiczeń przygotowawczych) skakali…

    1. O masz! Fajnie skoczyć tak sobie na materacyk 🙂 Spokojnie, niska wysokość by była i dałabyś radę 😉 ale wiem…że ktoś się może zwyczajnie bać…ja z kolei nie odważyłabym się na skok…ze spadochronem…albo skok…na bungee 😛

  6. Hej, hej, to znowu ja! Pardon, chwilę mnie nie było, pakowanie do Portugalii zabrało mi trochę energii 😉
    Pozdrawiam z Porto! Btw, skakałam w klasie sportowej przez tyczkę raz i byłam pod wrażeniem, że moje biodra były w stanie tak wysoko się unieść hahahaha 😀

    1. Heeeej 🙂 Pozdrawiam również! Super, że tam jesteś 🙂 Zwiedzaj i odpoczywaj 🙂 Pomyślałam na początku, że może skakałaś o tyczce 😀 W skoku wzwyż ruch bioder jest baaardzo ważny 😉 Pewnie sporo skoczyłaś… 😉

  7. Takich wygibasów w szkole nie miałam 😀 I zawsze zastanawiało mnie, jak to jest w ogóle możliwe, by przeskoczyć tak wysoko zawieszoną poprzeczkę i to jeszcze tyłem. Po prostu magia!

  8. Oj techniki nożycowej do dziś nie zapomne z wfu. Według mnie nauczyciele nie powinni tego uczyć w szkole. Jak już to tylko tych którzy chcą, a nie zmuszać do tego wszystkich. Dzięki tak o to mądrym nauczycielom którzy chcieli nas nauczyć skoku wzwyż do dziś męczę się z problemami kolan…

    1. ojjjj…przykro mi, że masz problemy z kolanami 🙁 Dzięki za Twoją opinię na ten temat 🙂 Ja jednak dalej zostanę przy swoim zdaniu…uważam, że powinna być taka możliwość chociażby spróbowania takich skoków…chociażby z ciekawości… 😉

      1. Możliwość jak najbardziej powinna być, ale myślę, że przede wszystkim jak ma być takie coś w szkołach to nauczyciele powinni przede wszystkim zrobić dobrą rozgrzewkę oraz nie namawiać do tego uczniów słabszych, którzy właśnie tak jak ja, mogą skończyć z kontuzją 😉

  9. Ogromnie żałuję, że nie miałam skoku wzwyż w żadnej szkole ! A tak chciałam zawsze tego spróbować… fascynuje mnie technika i fazy, jakie następują. W telewizji świetnie to się ogląda, ale to nie takie proste 🙂

    1. Racja, racja. Zawsze na tych wielkich imprezach sportowych wydaje się, że to jest takie proste…zawodnicy wykonują te skoki tak płynnie, to wszystko wygląda zgrabnie i łatwo…a takie wcale nie jest do końca… 😛 Szkoda, że nie miałaś szansy, by spróbować skoczyć sobie wzwyż… 🙁

  10. Miałam w gimnazjum:) Tylko ze 3-4 razy, ale przyjemnie to dosyć wspominam:) W podstawówce czy liceum nigdy tego nie mieliśmy, a szkoda!

    1. Super, że w ogóle miałaś szansę spróbować sobie czegoś takiego, bo niestety nie każdy ma okazję. Właśnie dlatego fajnie robić tego typu lekcje, by móc chociaż spróbować i zobaczyć czy coś się podoba, czy nie 🙂

  11. a wiesz, że zawsze mnie interesowała ich technika, no bo jak można tak wysoko skakać 😀 i jeszcze gorzej – jak nie dostać zawału przy spadaniu ? Albo sportowcy rzucający kulą… skąd wiedzą kiedy dokładnie rzucić by kula wpadła przez siatkę.. by nie zachaczyć…

    super post 😀
    udanego weekendu 🙂

    1. Bardzo interesująca jest technika skoku wzwyż. Podziwiam tych skoczków, którzy tak wysoko skaczą. Muszą być niesamowicie skoczni i w ogóle sprawni motorycznie 🙂 Małe sprostowanie (zboczenie zawodowe, wybacz 😉 ) nie ma rzutu kulą, tylko pchnięcie i zawodnicy w pchnięciu kulą nie mają tej siatki w koło nich. Ta siatka ograniczająca jest w rzucie dyskiem i młotem 🙂 Na pewno nie raz zawodnicy trafiali w siatkę, ale jeśli po pierwsze mają dobrą technikę, po drugie mają w sobie pewien wyćwiczony automatyzm, to wiedzą kiedy mają wypuścić z rąk dysk, albo młot 😉

    1. Na szczęście ta poprzeczka nie jest jakaś baaaardzo ciężka i twarda 😉 Ja w szkole z większością prowadzę skok wzwyż z gumą. Dzieciaki skaczą przez nią ;]

    1. Ja jestem jak najbardziej za! Warto by uczeń miał do czynienia z wieloma dyscyplinami sportowymi, a nie z jedną, czy dwiema. Zawsze to coś innego, zawsze to jakiś rozwój i zdobywanie kolejnych umiejętności. Obserwując zachowanie dzieciaków mogę śmiało stwierdzić, że lubią te lekcje 🙂 Jednak mam świadomość, że nie są one zbyt często, ponieważ wiąże się to z rozłożeniem sprzętu, który jest ciężki, tak więc nie stawiam im za to ocen, a co najwyżej nagradzam „mistrzów” w skoku wzwyż w danej klasie…

      1. Fakt, różnorodność to podstawa. Im młodsze dzieci, tym łatwiej jest je zachęcić do wielu aktywności i przy okazji przyzwyczaić, ułatwiając tym samym sprawę kolejnym w-fistom na innych etapach edukacji (To taki mój punkt widzenia wykreowany na podstawie własnych doświadczeń). 🙂

        1. No i masz oczywiście rację 😉 …bo ile można grać np. w piłkę? Fajnie mieć jakąś odmianę raz na jakiś czas i rozwijać swoje cechy motoryczne 🙂

          1. Poruszyłyście kwestie młodszych dzieciaków. Ja natomiast ostatni widziałam jak pannice z liceum były w niewniebowzięte podczas zajęć z jogi na lekcjach wf-u.

Leave a Reply

Your email address will not be published.