Serce sportowca | Jaki wpływ na serce ma trening?

.

.

Może wiesz, a może nie wiesz, ale trening, a w szczególności systematyczny, ma ogromny wpływ na serce. Zmiany są bardzo zauważalne. Jesteś ciekaw, co może stać się z Twoim mięśniem sercowym?

.

Zmiany sercowe

U osoby systematycznie trenującej, dochodzi zwykle do wzrostów. Są to:

  • wzrost objętości mięśnia sercowego
  • wzrost masy serca

Wzrost ten zależy też od wydolności jaką posiada osoba trenująca. A wiadomo, że im więcej ćwiczeń, im więcej treningów, tym wydolność również wzrasta. Ale o wydolności bliżej jeszcze będę pisała w przyszłości. Wróćmy do tematu sercowego 😉 Jeśli dwa wyżej wymienione wzrosty zależne są od wydolności, to również możemy tu wspomnieć o treningu i ilości tychże treningów.

.

Jak wielkie masz serce?

Serce młodego i zdrowego mężczyzny wynosi średnio około 600-650 cm3, natomiast kobiet 550-600 cm3. Do jakich rozmiarów dochodzi serce trenującej osoby? Możemy spodziewać się nawet objętości powyżej 1100 cm3 u mężczyzn, zaś u kobiet powyżej 800 cm3. Zobacz, jaka ogromna różnica. Prawie dwukrotna!

Jeśli chodzi o masę serca, to może ona nawet wzrosnąć o 70-80%(!). Zwykle jednak nie przekracza 500 gram.

W tzw. patofizjologii ta wartość jest uznawana za granicę przerostu fizjologicznego i patofizjologicznego. Jeśli Twoje serce przekroczy 500 gram, to możesz mieć niedobór w wieńcowym ukrwieniu. Więc zwiększenie objętości i masy serca przynosi dobre skutki, ale oczywiście jak zwykle, jeśli zajdą zmiany za daleko, to może być nie najlepiej.

.

.

Objętość wyrzutowa i pojemność minutowa serca osoby wytrenowanej

Tak zwany stan czynnościowy serca charakteryzuje się za pomocą objętości wyrzutowej serca („ilość krwi wtłaczanej przez jedną z komór serca do odpowiedniego zbiornika tętniczego w czasie pojedynczego skurczu serca.”) oraz pojemności minutowej serca („jest to objętość krwi, jaką serce tłoczy w ciągu jednej minuty do naczyń krwionośnych. Jest iloczynem częstości skurczów serca oraz objętości wyrzutowej.”) /notatki awf/

.

W spoczynku pojemność wyrzutowa u trenujących oczywiście wzrasta.

U dorosłych niewytrenowanych osób wynosi około 70-80 ml, natomiast u wytrenowanej już około 100 ml. W czasie maksymalnego wysiłku może nawet osiągnąć stan 150-160 ml, podczas gdy u nietrenującej osoby tylko 100 ml.

.

Jeśli chodzi o pojemność minutową serca, to w spoczynku u wytrenowanych przyjmuje zazwyczaj dolne granice normy. U nietrenujących ludzi ma wartość 4-4,5 l/min. Natomiast w czasie wysiłku maksymalna pojemność minutowa mięśnia sercowego u wytrenowanej osoby może osiągnąć od 20 do 40 l/min. U osób niewytrenowanych zaś nie przekracza wartości 20 l/min.

.

I znowu zauważalne są ogromne różnice porównując osoby trenujące i nietrenujące systematycznie.

.

Tętno sportowca

Na koniec chciałabym jeszcze wspomnieć o tętnie. Porównując tętna osób niewytrenowanych i trenujących widoczne znowu są zmiany, ale tym razem nie wzrostu a obniżenia wartości u tych drugich.

U osoby dorosłej, średnia spoczynkowa częstość skurczów mięśnia sercowego wynosi 72 ud/min. U trenujących przyjmuje ona wartość nawet poniżej 60 ud/min. Już po 8-10 tygodniach treningu (systematycznego) dochodzi do zwolnienia spoczynkowej częstości skurczów.

.

Ciekawostką jest, że u naprawdę dobrze wytrenowanych sportowców mogą to być wartości poniżej 30 ud/min. Nieźle, co?

Objętość stosowanego treningu i to, jak długo dana osoba trenuje ma właśnie wpływ na wartość spoczynkową częstości skurczów mięśnia sercowego.

To, że sportowcy mają wielkie serca wiemy nie od dziś. Mam tu na myśli sprawy anatomiczno-fizjologiczne, jak również te poza naukowe.

.

Mam dla Ciebie małe zadanko ;]

Zmierz sobie swoje tętno. Podziel się koniecznie, jakie Ci wyszło. Oczywiście musisz być w spoczynku. Będzie to już pierwszy znak, jak może wyglądać Twoje serce.

Pozdrawiam,

Pestka

.

.

.

2 komentarze

Leave a Reply

Your email address will not be published.