Jak przeprowadzić sprawdzian z WF-u?

 

 

Powoli rok szkolny zbliża się do końca.

Ocena końcowa z wychowania fizycznego składa się u mnie z 4 składowych.

  1. Ocena za aktywność
  2. Ocena za strój
  3. Średnia ocen za sprawdziany (zaliczenia sprawnościowe)
  4. Dodatkowa ocena za regularny udział w SKS-ach

 

Te wszystkie oceny później zliczam i wyciągam średnią. Uważam, że jest to bardzo sprawiedliwa ocena. Jestem bardzo zadowolona z mojego systemu oceniania – nie zawodzi mnie.

Uczniowie znają zasady i wiedzą, że nie tylko zaliczenia sprawnościowe i techniczne są ważne.

 

Jednak według mnie nie można zrezygnować z zaliczeń. Dzięki temu wiemy na jakim etapie jest uczeń w danej dyscyplinie sportowej. Jak się rozwija. Jakie robi postępy. Jak pracuje na lekcji.

 

Ocena to weryfikacja jego ćwiczeń.

 

…i uwierzcie – naprawdę wszystko da się wyćwiczyć.

 

Jak przeprowadzam sprawdziany z gier zespołowych?

Jeśli chodzi o cztery główne gry zespołowe (ręczna, koszykówka, noga i siatkówka), to w trzech pierwszych przypadkach tworzę tory przeszkód z elementami, które występowały na lekcjach. Liczy się czas oraz technika.

 

Później podliczam punkty i wychodzi ocena.

 

Za czas można zdobyć od 1 do 4 punktów, zwykle za poszczególne umiejętności od 0 do 3 punktów. Za zdobycie bramki/kosza jest 1 punkt.

 

Siatkówka

Z siatkówką jest już trochę inaczej. Tutaj nie włączam żadnego stopera.

Uczniowie mają za zadanie np. odbić określoną ilość razu piłkę nad sobą (oburącz sposobem górny/dolnym) lub np. wykonać zagrywkę.

W tym przypadku liczy się technika odbić oraz ilość. Również wykonuję punktację i wystawiam z tego ocenę.

 

Jak przeprowadzam sprawdziany z gimnastyki?

Wf to nie tylko gry zespołowe. Jeśli chodzi o gimnastykę, to jedynie w układach gimnastycznych oceniam poprzez stawianie punktów za poszczególne elementy.

Za pojedyncze umiejętności stawiam ocenę bez punktacji. Wcześniej jednak zawsze mówię swoim uczniom, jak należy dany element wykonać na 5, a za jakie błędy będzie spadać ocena.

 

Jak przeprowadzam sprawdziany z biegów?

Lekkoatletyka – Króla Sportów.

Nie oceniam według żadnych norm ogólnopolskich, czy światowych.

Za każdym razem zapisuję sobie w oddzielnym zeszycie wyniki uczniów. Mam w razie co porównanie.

 

W biegach krótkich i długich oceniam miejsce.

 

Kto jest pierwszy dostaje 6, drugi 5+, trzeci 5…itd. Patrzę jeszcze na wynik czasowy, jeśli chodzi o dalsze oceny. Na przykład jeśli kilka osób mieściło się w takim samym czasie – to po prostu mają tą samą ocenę.

 

Podsumowując

Za moje sprawdziany nie ma niższej oceny od 3. Jeśli ktoś nie podejdzie do sprawdzianu ma 1. Nie stosuję ocen dopuszczających (za sprawdziany).

 

Powiem krótko – ten system oceniania bardzo mi się sprawdza.

Oceny są sprawiedliwie, jasne i klarowne.

 

A jakie są Twoje sposoby oceniania sprawdzianów z wf-u?

 

 

6 komentarzy
  1. Nie zgadzam się z ocenianiem za miejsce. To bardzo niesprawiedliwe. W jednej klasie można mieć 20 uczniów z predyspozycjami biegowymi, a w drugiej pół ucznia i co wtedy? A co z osobami np z astmą czy wadami postawy, a jednak biegającymi? Oni nie przeskoczą pewnych wyników, nie wyprzedzą najlepszych, nie zajmą I miejsca, a jednak dają z siebie wszystko, łamią własne granice, dlaczego nie nagrodzić ich 5 czy 6 , dlaczego podcinać im skrzydła?!!? WF to przedmiot gdzie TRZEBA oceniać predyspozycje i zaangażowanie. Często ci najzdolniejsi są najleniwsi, robią minimum bo i tak będą I czy II i będzie najlepsza ocena!!

    1. Dlatego właśnie mam zeszyt, w którym zapisuję wszystkie wyniki i mam ewentualne porównanie. Kiedyś zdarzyło mi się, że grupa sobie powiedzmy trochę olała ten bieg i przetruchtała…i oceny też już się różniły. Zeszyt i zapiski naprawdę pomagają 🙂

      Też jeszcze stosuję coś takiego, że jeżeli są wyniki do siebie zbliżone, to stawiam tę samą ocenę. Przede wszystkim nagradzam szczególnie trzy pierwsze miejsca – tak jak są medale na zawodach. Jeśli 20 uczniów przebiegnie w świetnym czasie, to z pewnością będą wszyscy mieć świetne oceny, proste 🙂 Ocena jest stopniowo obniżana, jeśli są większe i widoczne różnice.

      Jeśli chodzi o „pół uczni” to tu odniosę się do przykładu, który podałam na początku 🙂

      To ocenianie nie jest takie, że jest 15 uczniów i każde kolejne miejsce, to gorsza ocena. Nie, nie, nie 🙂

      Osoby z astmą, czy wadami postawy..hmmm zachęcam do przeczytania mojego wpisu o ocenianiu całego przedmiotu. Sprawdziany oceniam i wyciągam z nich średnią. Jest to jedna z czterech składowych, którą biorę pod uwagę przy wystawianiu ocen z wf-u. Czyli nie dość, że wyciągam średnią za wszystkie sprawdziany, to jeszcze są inne DUŻE OCENY, NA CZERWONO, które są dla mnie bardzo ważne – wspomnę, że są to oceny za aktywność, strój (czyli czynne uczestnictwo w lekcji) oraz ewentualnie SKS.
      Osoba, która dostanie nieco słabszą ocenę za bieg nie musi się martwić, bo może mieć z wf-u świetną ocenę. Poza tym jest jeszcze inne rozwiązanie.

      Za na przykład poprawienie się od ostatniego biegu, albo właśnie przełamanie swoich barier można postawić np. plusa (który wlicza się do aktywności).

      Jak najbardziej można nagrodzić takie osoby 5, czy 6 – to decyzja nauczyciela.

      Ja mam mieszane uczucia pod tym względem. Tak sobie zawsze myślę o innych przedmiotach. Na przykład…komuś przychodzi łatwo matematyka…nie musi się na przykład nic uczyć i dostaje 6. Inna osoba uczy się, poświęca mnóstwo czasu, a i tak mu nie idzie…nie łapie..no ni w ząb…nie ma predyspozycji do nauk ścisłych (jest np. typowym humanistą) – dostaje 1 i 2. Nigdy nie wyprzedzi najlepszych, nigdy nie osiągnie nawet 4. Dlaczego im się podcina skrzydła? Przecież wkładają tyle wysiłku?

      Dlaczego nie nagradzać osób, które są dobre w wychowaniu fizycznym? Owszem, zdarza się, że Ci sprawniejsi, są leniwi..ale jest też na to sposób. Ponownie zachęcam do przeczytania artykułu o całkowitym ocenianiu z wf-u.
      Miałam już tak, że miałam uczennicę, która zawsze miała u mnie na koniec roku 6. W jednej z klas gimnazjalnych odechciało jej się. I mimo, że była super sprawna, miała wtedy u mnie 3. Bo niestety, ale zaangażowanie spadło – nie przynosiła stroju, aktywność zmalała…itd.

      Nie zapominajmy też, że są osoby sprawne fizyczne, które są zaangażowane, które pracują na to, żeby stawać się lepszym i co…im teraz podcinać skrzydła? Jak będzie czuć się taka osoba? Myślę, że bardzo źle. Będzie jej na pewno bardzo przykro.

  2. Nie podoba mi się np. ocena za biegi , gdzie uczeń ma przebiec 3 kółka na czas i z tego ma być ocena wg tabeli ocen 🙂 Nie wiem kto to wymyślił, ale to na pewno nie jest dobry system oceniania, bo nie każdy uczeń jest sportowcem i nie każdy uczeń umie szybko biegać. Moim zdaniem, bieganie nie powinno być ani na czas ani na ocenę, tylko jako ćwiczenie na zajęcia z w-f 🙂 To tylko moja opinia 🙂
    Bardzo fajny post na temat wystawiania ocen z w-f 🙂 Słyszałem kiedyś, że w szkołach miałby być wprowadzone oceny opisowe. Są jeszcze takie oceny, czy nadal jest tylko 1-6?

    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia,
    Patryk

  3. Hmm… na ocenę z wf składała się ogólna ilość ile razy uczestniczyłam w zajęciach, sprawdziany sprawnościowe, strój i aktywność, czyli w zasadzie to samo.
    Zawody, SKSy – to wszystko było na 6. Albo, żeby podwyższyć ocenę jak ktoś miał np. 4. Można było podwyższyć ocenę robiąc jeszcze plakaty promujące zdrowy styl życia/ćwiczenia albo prowadząc zajęcia jeżeli ktoś tańczył czy coś trenował i chciał podzielić się z innymi.

Leave a Reply to Pestka Cancel reply

Your email address will not be published.