Gra Sport – Sportowiec | Pomysł na Zdalny WF

Przygotowałam grę na bazie znanej i lubianej gry „Państwa – Miasta”.

Dzieciaki mogą poszerzać swoją wiedzę dzięki różnym kategoriom.

Dodatkowo można wprowadzić element aktywności fizycznej.

W jaki sposób?

O tym za chwilę.

 

„SPORT-SPORTOWIEC” ZASADY GRY

Podobnie jak w grze w „Państwa-Miasta” mamy kilka kategorii.

W „Państwach – Miastach” były to m.in. państwa, miasta, rzeki, rośliny, zwierzęta, imiona, rzeczy.

Ale oczywiście można było sobie tych kategorii wymyślać i wymyślać 🙂

 

Podobnie będzie w mojej nowej propozycji.

Wymyśliłam kilka kategorii, ale oczywiście śmiało można je modyfikować i dokładać nowe.

 

No właśnie…może napisz w komentarzu jaką kategorię jeszcze można dodać.

 

ROZPOCZĘCIE

Dla przypomnienia. Każdy uczestnik po kolei mówi frazę „X,Y,Z”, a potem w myślach alfabet (oczywiście jedna osoba na rundę). Osoba obok mówi w pewnym momencie STOP. Wówczas osoba mówiąca alfabet przedstawia literę, na którą odbędzie się runda.

 

KATEGORIE

Moje propozycje to:

 

a) Sport (dyscyplina)

Wiadomo – wypisujemy na daną literę sport, który przychodzi nam do głowy (koszykówka, szermierka, pływanie, itd)

 

b) Polski Sportowiec

Bierzemy pod uwagę nazwisko polskiego sportowca.

 

c) Zagraniczny sportowiec

Podobnie jak z polskim, bierzemy pod uwagę nazwisko.

 

Ze sportowcami można w ogóle jeszcze się pobawić…np. napisać sportowca z kiedyś, sportowca z dziś, itp.

 

d) Drużyna

Nazwa drużyny, ale istniejącej drużyny, a nie zmyślonej 🙂 np. Legia Warszawa, czy Chicago Bulls.

 

Dla osób z dużą wiedzą można rozszerzać – polska drużyna, zagraniczna..a może tylko z jednej dyscypliny, np. piłki nożnej.

 

e) Przybór/rzecz

Chodziło mi w tej kategorii o to, aby były tu tylko rzeczy, przedmioty, przybory, przyrządy związane ze sportem, np. łyżwy, tyczka, materac, kula…mam nadzieję, że wiesz o co chodzi 🙂

 

f) Słowo

Tutaj też małe wyjaśnienie…

Ta kategoria kryje za sobą słowa związane ze sportem, z wykluczeniem przyborów/rzeczy/przyrządów…tzn. przykładem może być – pływak, sprinter, ale też fair play, aut, faul, dwutakt.

Mam nadzieję, że rozumiesz…

 

Co dalej?

 

Kto pierwszy skończy liczy do ustalonej wcześniej liczby, np. do trzydziestu. Potem następuje koniec rundy. Wszyscy po kolei mówią swoje odpowiedzi.

 

Oczywiście tak jak mówiłam wcześniej możesz modyfikować tę grę jak Ci się tylko podoba. Jak najbardziej możesz ustalić swoje kategorie.

 

PUNKTACJA

Jeśli ktoś nie ma odpowiedzi lub jest błędna ma 0 punktów.

Jeśli ktoś ma taką samą odpowiedź jak współgracz zdobywa 5 pkt.

Jeśli ktoś ma odpowiedź inną niż pozostali, zdobywa 10 pkt.

Jeśli ktoś ma odpowiedź (poprawną) jako jedyny, ma 15 pkt.

 

Można jeszcze uzyskać premię. Mianowicie, jeśli ktoś ma 0 pkt w jakiejś kategorii, wówczas inni zawodnicy zdobywają dodatkowe 5 pkt.

 

Gra toczy się do wcześniej ustalonej liczby, do liczby kolumn na kartce, lub do wyznaczonego czasu.

 

Należy to wcześniej ustalić.

 

AKTYWNOŚĆ

W jaki sposób można wprowadzić aktywność fizyczną do tej gry?

 

Przyszły mi na myśl takie oto sposoby.

 

1. LOSOWANIE KARECZEK Z ĆWICZENIAMI

Osoba, która zdobyła najwiecej punktów w rundzie losuje karteczkę z ćwiczeniem/zadaniem, które mają wszyscy wykonać.

Jednak oczywiście uczestnicy wykonują różną ilość powtórzeń danego ćwiczenia.

 

Kto zdobył najwięcej punktów, wykonuje najmniejszą ilość powtórzeń.

Kto zdobył najmniej punktów, wykonuje największą ilość powtórzeń.

 

Możemy wcześniej ustalić, że osoba z najmniejszą ilością punktów wykonuje 20 powtórzeń, następna 15, następna 10, a ta która zdobyła najwięcej punktów 5.

 

2. ZWYCIĘSCA RUNDY WYMYŚLA ĆWICZENIE

Osoba, która wygrała rundę zadaje pozostałym ćwiczenie do wykonania.

Można ponownie uwzględnić ilość punktów zdobytą przez uczestników.

 

3. WYPISANE ZADANIA

Uczestnicy wspólnie, bądź każdy osobno wypisuje zadania do każdej rundy.

Po skończonej rundzie uczestnicy wykonują wcześniej wypisane ćwiczenie.

Jeśli natomiast każdy osobno wypisywał ćwiczenia, wówczas wykonuje się ćwiczenie zwycięscy.

 

4. KOŁO FORTUNY

A może po każdej rundzie zwycięzca losuje zadanie w kole fortuny?

Przygotowałam takie wirtualne koło fortuny – może się przyda 🙂

 

 

Przygotowałam dwie wersje gry w PDF-ie – możesz wydrukować i zagrać w tę grę z domownikami lub przyjaciółmi, albo wysłać uczniom.

 

Oczywiście do tej gry wystarczy też zwykła kartka papieru i własnoręcznie zrobiona tabelka 🙂

 

1.  SPORT – SPORTOWIEC (PDF W KOLORZE) >>>>

2.  SPORT – SPORTOWIEC (PDF) >>>

 

Jak Ci się podoba ten pomysł????

 

Powodzenia!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.