Niedawno na mojej lekcji wf-u zaproponowałam swoim uczennicom Aktywną Planszówkę.
Muszę przyznać, że bardzo im się spodobała.
W małej grupie – dziewczyny rywalizowały indywidualnie. W dwóch innych klasach dziewcząt miałam już dużo, więc zrobiłam rywalizację drużynową.
Gdybym w dużej grupie zrobiła grę indywidualną, wówczas dziewczęta w większości by tylko stały, a ja chciałam tego uniknąć.
AKTYWNA PLANSZÓWKA W SZKOLE
Co potrzeba do takiej Planszówki? Ja użyłam stepperów (pola planszy) oraz materaców (start i meta). To była moja Planszówka.
Jednak taką Planszówkę można zrobić ze wszystkiego co jest dostępne w szkole – obręcze hula hop, szarfy, ławeczki gimnastyczne, materace, itd.
Pola gry , czyli steppery kryły w sobie różne zadania, które uczestnicy (indywidualnie lub grupowo) musieli wykonać – zazwyczaj w odpowiednim czasie (choć nie zawsze wszystko było na czas).
PRZYKŁADY ZADAŃ
- 20 pajacyków w 15 sekund
- 10 krokodylków (burpees) w 20 sekund
- 10 przysiadów w 10 sekund
- mini tor: „raczki” (czyli marsz w podporze tyłem) do wyznaczonego miejsca i z powrotem (np. w 15 sekund)
- mini tor: dobiegnięcie do ławeczki z pola gry, 4 przeskoki przez ławeczkę, przejście przez drabinki gimnastyczne (np. 5) w 30 sekund.
- sztafeta przewrotów w przód (kto wykona przewrót, przybija „piątkę” kolejnej osobie z drużyny, wówczas może ona rozpocząć swoje zadanie
- mini tor: bieg dookoła sali + przeciągniecie się przez ławeczkę gimnastyczną (np. w 20 sekund)
- taniec do wybranej piosenki
- zadanie proponuje osoba (drużyna), która jako ostatnia wykonywała zadanie
- zadanie proponuje niećwiczący/dyżurny/osoba, która ma …(np. blond włosy, kolorowe spodenki, krótkie włosy, zielone oczy, itd)
- 2 pola do przodu
- 1 pole do przodu
- 1 pole w tył
To tylko kilka przykładów, rzecz jasna można wymyślać tych zadań nie zliczoną ilość.
Zadania mogą dotyczyć np. jednej dyscypliny, wówczas uczniowie doskonalą poznane wcześniej elementy.
Na przykład: dwutakt, kozłowanie, rzuty do kosza, zatrzymanie na jedno/dwa tempa z rzutem do kosza, odbicia piłki oburącz sposobem górnym, dolnym, zagrywka górna/dolna, rzuty w wyskoku do bramki, bieg wahadłowy, rzuty do celu, skok w dal z miejsca, przewroty w przód, w tył, stanie na rękach, przerzut bokiem, itd.
Uczennice rzucały kostką i przemieszczały się po polu gry. Na koniec, aby przejść na materac z metą musiały wylosować idealną liczbę oczek. Jeśli np. cyfra była za duża, wówczas uczennice „odbijały się” od mety i cofały się od niej.
Przykład: Ktoś miał dwa oczka do mety, a wylosował czwórkę, wówczas przesuwa się dwa oczka w przód, a potem w tył.
Jeśli ktoś nie wykonał zadania w wyznaczonym czasie, cofał się o jedno pole w tył – ale już kolejnego zadania nie trzeba było wykonywać.
=============
AKTYWNA PLANSZÓWKA – WERSJA ONLINE NA ZDALNE LEKCJE WF
Ponieważ ponownie szkoły zostały zamknięte, pomyślałam, że może przyda się komuś z Was taka wersja domowa planszówki.
Można ją wysłać dzieciakom w ramach lekcji wf-u.
Wersja czarno – biała
Mam nadzieję, że skorzystasz z Aktywnej Planszówki w szkole lub na zdalnym nauczniu.
I w jednym, i w drugim przypadku – naprawdę warto!
Cieszę się, że miałam możliwość jeszcze przeprowadzić Planszówkę w szkole. Fajnie, że moim uczennicom się podobało 🙂
Aktywna Planszówka – PDF
Przygotowałam dla Ciebie również wersje PDF, tak by można było łatwo ściągnąć i przesłać uczniom tę Planszówkę.
-
AKTYWNA PLANSZÓWKA PDF – W KOLORZE >>>
-
AKTYWNA PLANSZÓWKA PDF – WERSJA CZARNO-BIAŁA >>>
-
AKTYWNA PLANSZÓWKA PDF – ZASADY >>>
-
AKTYWNA PLANSZÓWKA PDF – ZADANIA >>>