Czy zmieniać zasady gier zespołowych?
Jestem jak najbardziej za!
Taka zmiana zasad potrafi bardzo pomóc w doskonaleniu konkretnych elementów technicznych.
Co możesz zmienić w piłce ręcznej?
#9 Zmian w Grze w Piłkę Ręczną
#1 Konkretny rzut
Drużyna może zdobyć bramkę tylko i wyłącznie wykonując konkretny rzut, np. w wyskoku lub w biegu. Możesz również przyznać dodatkowy (bonusowy) punkt za zdobycie bramki z danego (wyznaczonego) rzutu.
#2 Brak kozłowania
Podczas meczu nie wolno kozłować. Dzięki temu zadaniu uczniowie mogą skupić się na dokładnych podaniach. Zmiana ta zwykle stosowana jest przeze mnie w młodszych grupach.
#3 Konkretna ilość podań
Możesz zmieniać liczbę podań podczas jednego meczu lub wyznaczyć na cały mecz liczbę podań przed wykonaniem rzutu do bramki np. 5
#4 Podanie zawsze w wyskoku
Uczniowie kiedy chcą wykonać podanie muszą wykonać wyskok w górę jednonóż. Możesz do tego dodać jeszcze np. wykonanie przed podaniem 2-3 kroków z piłką.
#5 Podanie zawsze po zwodzie
Twoi uczniowie poznali na lekcji jakiś zwód? Użyj tego w grze. Kiedy ktoś chce wykonać podanie musi zrobić wcześniej określony zwód (lub wybrać jeden z wcześniej nauczanych).
Późniejsza gra wg obowiązujących „prawdziwych” zasad będzie zdecydowanie ciekawsza.
#6 Rzut do bramki można wykonać między linią pola bramkowego a linią rzutów wolnych
Nie ma rzutów od bramki do bramki. Nie ma rzutów z dalekiej odległości. Trzeba porozgrywać piłkę. Rzuty wykonywane są z dość bliskiej odległości (między linią pola bramkowego a linią rzutów wolnych).
#7 Cała drużyna atakuje, cała broni
Znasz to? Często jakieś dwie osoby lecą na atak, dwie gdzieś się kręcą, a część stoi sobie przez cały mecz na obronie.
Chcę żeby cała drużyna była zaangażowana i w atak i w obronę. Nie ma stania przez cały mecz w jednym miejscu.
Cała drużyna zawsze wykonuje atak i cała drużyna zawsze przechodzi do obrony.
Ruch! Ruch! Ruch! 🙂
#8 Obrona ustawia się w wyznaczonym miejscu
Po zdobyciu bramki, drużyna przeciwna rozpoczyna grę z środka, w tym czasie obrona ustawia się między linią pola bramkowego a linią rzutów wolnych – obrona nie może bronić poza tymi liniami.
#9 Czas
Wyznacz czas na zdobycie bramki.
Jeśli rozpoczynająca drużyna nie zdobędzie bramki w wyznaczonym czasie kładzie piłkę na podłodze i przesuwa się do obrony. Następuje zmiana atakujących.
Druga opcja
Jeśli drużyna nie zdobędzie bramki w wyznaczonym czasie traci punkt. Zdobywa go drużyna przeciwna. Następuje szybka zmiana atakujących i broniących.
Trzecia opcja
Gra toczy się wg „normalnych” zasad. Jeśli drużna, która jest przy piłce (raz jedna, raz druga) nie zdobędzie bramki w wyznaczonym czasie traci piłkę na rzecz przeciwników.
Bardzo chwalę sobie różne zmiany zasad na Wf-ie podczas gier zespołowych. Uczniowie naprawdę mocno skupiają się na swoim zadaniu. Bardzo fajnie mogą doskonalić swoją technikę. Oczywiście nie zapominaj o normalnej grze wg prawdziwych zasad 🙂
Która propozycja podoba Ci się najbardziej? Którą stosujesz na swoich lekcjach?
Pozdrawiam,
Tyle lat chodziłam do szkoły, a nigdy nie miałam zajęć z piłki ręcznej… Aż wstyd.
A ja miałam styczność z ręczną w gimnazjum i liceum – ale niewiele miałam wtedy tych zajęć z tego co pamiętam 😛
a ja tak dawno nie grałam w ręczną… piękny sport!
Zgadza się! Faaaajny sport 🙂