.
.
Lubisz taniec i muzykę?
Odkąd pamiętam słuchałam piosenek, śpiewałam je, wykonywałam do nich różne pląsy i układy taneczne.
To było oczywiście za dzieciaka. Kiedy byłam starsza, to bardzo lubiłam taniec. Na dyskotekach nie schodziłam z parkietu. Mogłam tańczyć bez końca.
.
W domu często ktoś sobie coś nucił lub śpiewał, a z siostrą czasami urządzałyśmy sobie zabawy w wymyślanie tańca do konkretnego typu muzyki.
W przedszkolu miałam zabawy przy muzyce i ze śpiewem.
.
Muzyka i taniec, to dla mnie swego rodzaju wolność. To co czuję, wyrażam poprzez ruch. I absolutnie nie jestem jakąś tancerką zawodową.
W liceum chodziłam przez jakieś 2-3 miesiące na kurs tańca towarzyskiego, a w podstawówce uczyłam się np. cza-czy na lekcji wf-u.
Na studiach miałam taki przedmiot taniec i rytmika. W I semestrze miałam taniec ludowy, a w II towarzyski. Do tego jeszcze elementy rytmiki.
Pamiętam, że do konkretnych nut, był określony ruch. Na zaliczeniu dostawało się jakiś zestaw nut i trzeba było je odpowiednio przygotować.
.
Kiedy zaczęłam już pracować w szkole zrobiłam kurs rytmiki. Prowadzę zajęcia rytmiczne z dziećmi 5 i 6 letnimi.
Przygotowałam dla Ciebie 3 zabawy rytmiczne. Możesz je wykorzystać na swoich zajęciach lub w domu z dzieckiem.
.
Tego typu zabawy mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Uczą kreatywności, wyrażania emocji, poczucia rytmu. Poza tym czasami dziecko musi zapamiętać jakiś pląs lub układ taneczny. Dziecko poznaje instrumenty – najczęściej perkusyjne.
.
To co? Zaczynamy?
.
.
.
.
Wszystkie dzisiejsze zabawy pochodzą z książki „150 rytmicznych zabaw dla dzieci – spotkanie z muzyką” Nuria Trias, Susana Perez i Luis Fiella. Polecam.
.
3 zabawy rytmiczne
.
#1 Przewodnik
Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 do 10 lat. Do zabawy potrzebne będą różne instrumenty, najlepiej perkusyjne, np. trójkąt, dzwonek, tamburyn. A także chusta do zawiązania oczu.
Dobrze, by przestrzeń była pusta i jak najmniej elementów, o które ktoś mógłby się potknąć.
.
Dzieci ustawione są w parach. Pierwsze dziecko z pary ma instrument i stoi przed osobą, która ma związane oczy chustą.
Najlepiej, aby każde dziecko miało inny instrument. Wtedy ułatwi to rozpoznanie wydawanego dźwięku przez dziecko z zawiązanymi oczami. .
Dziecko stojące z przodu chodzi po sali (lub innym terenie) i gra na instrumencie.
W tym czasie dziecko stojące z tyłu musi iść za dźwiękiem, który gra jego partner.
.
Można wyznaczyć jakąś trasę, start i metę. Można również dodać jakieś trudniejsze elementy – slalom, ławeczki, płotki (oczywiście wtedy oprócz dźwięku, trzeba powiedzieć dziecku, które ma zawiązane oczy o takiej przeszkodzie).
.
#2 Kapelusze
Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. Potrzebne będą kapelusze i bębenek.
Dzieci stoją w kole jedno obok drugiego, twarzą do środka koła.
Na głowach mają założone kapelusze.
Na bębenku zaczyna grać nauczyciel. Kiedy uderzy pierwszy raz, dzieci mają za zadanie zdjąć z głowy kapelusz i przy drugim uderzeniu w bębenek wkładają swój kapelusz na głowę kolegi z prawej strony.
Kiedy nauczyciel powie „na odwrót”, wówczas dzieci zmieniają kierunek przenoszenia kapeluszy.
Inna opcja!
Dzieci stoją w kole twarzą do środka. Mają jeden kapelusz (lub jakiś inny przedmiot, który trzymają w rączkach).
Dzieci przekazują po kolei kapelusz lub inny przedmiot podczas grania muzyki.
Kiedy muzyka ucichnie (będzie pauza), wówczas dziecko, które ostatnie trzymało dany przedmiot lub miało na głowie kapelusz – odpada z zabawy i dopinguje pozostałych uczestników.
Ostatnia osoba, która zostanie bez kapelusza (lub innego przedmiotu) – wygrywa.
.
#3 Stół
Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. Potrzebny jest drewniany stół.
Dzieci siadają przy stole. Wszystkie zamykają oczy oprócz jednego, który jest solistą.
Solista wystukuje rytm na stole. Dzieci otwierają oczy. Kogo wskaże solista – musi odtworzyć usłyszany wcześniej rytm.
Jeśli odtworzy go dobrze, zamienia się w solistę.
U młodszych dzieci dobrze, by rozpocząć od kilku uderzeń.
.
.
Mam nadzieję, że zabawy Ci się podobają. Jeśli masz już swoje dziecko – śmiało pobaw się z nim w te zabawy.
.
Która zabawa najbardziej Ci się spodobała?
.
.
Irmina
.
.
Muzyka to część mojego życia. Granie, śpiewanie i taniec to coś, co mnie niezwykle relaksuje, uspokaja, ale dodaje też mnóstwo energii. Takie zabawy rytmiczne dla dzieci są świetne! Dają mnóstwo frajdy, a do tego uczą i świetnie rozwijają. Podobają mi się Twoje propozycje 🙂
Dziękuję Ci Kasiu 🙂
Super 🙂 dziękuje za inspiracje do zabaw z dziećmi 🙂
Cieszę się, że mogłam pomóc 🙂
Fajne takie zabawy przy muzyce dla dzieci 🙂 Przy takiej zabawie jest dużo ruchu 🙂
Pozdrawiam serdecznie,
Patryk
Bardzo Ci dziękuję! Miło, że zabawy Ci się spodobały 😉
Oczywiście, że lubię muzykę, a poruszanie się w jej rytmie jak najbardziej akceptuje 🙂
To super! 🙂
Bardzo fajne pomysły na ciekawe zabawy 🙂
Bardzo mi miło! Dzięki! 🙂