3 Zabawy Rytmiczne

.

.

Lubisz taniec i muzykę?

Odkąd pamiętam słuchałam piosenek, śpiewałam je, wykonywałam do nich różne pląsy i układy taneczne.

To było oczywiście za dzieciaka. Kiedy byłam starsza, to bardzo lubiłam taniec. Na dyskotekach nie schodziłam z parkietu. Mogłam tańczyć bez końca.

.

W domu często ktoś sobie coś nucił lub śpiewał, a z siostrą czasami urządzałyśmy sobie zabawy w wymyślanie tańca do konkretnego typu muzyki.

W przedszkolu miałam zabawy przy muzyce i ze śpiewem.

.

Muzyka i taniec, to dla mnie swego rodzaju wolność. To co czuję, wyrażam poprzez ruch. I absolutnie nie jestem jakąś tancerką zawodową.

W liceum chodziłam przez jakieś 2-3 miesiące na kurs tańca towarzyskiego, a w podstawówce uczyłam się np. cza-czy na lekcji wf-u.

Na studiach miałam taki przedmiot taniec i rytmika. W I semestrze miałam taniec ludowy, a w II towarzyski. Do tego jeszcze elementy rytmiki.

Pamiętam, że do konkretnych nut, był określony ruch. Na zaliczeniu dostawało się jakiś zestaw nut i trzeba było je odpowiednio przygotować.

.

Kiedy zaczęłam już pracować w szkole zrobiłam kurs rytmiki. Prowadzę zajęcia rytmiczne z dziećmi 5 i 6 letnimi.

Przygotowałam dla Ciebie 3 zabawy rytmiczne. Możesz je wykorzystać na swoich zajęciach lub w domu z dzieckiem.

.

Tego typu zabawy mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Uczą kreatywności, wyrażania emocji, poczucia rytmu. Poza tym czasami dziecko musi zapamiętać jakiś pląs lub układ taneczny. Dziecko poznaje instrumenty – najczęściej perkusyjne. 

.

To co? Zaczynamy?

.

Aaaa jeszcze tylko wspomnę, żebym nie zapomniała, że po więcej inspiracji zapraszam Ciebie do mojego

E-BOOKA „13 sprawdzonych i najbardziej lubianych zabaw przy muzyce dla dzieci”.

.

.

.

Wszystkie dzisiejsze zabawy pochodzą z książki „150 rytmicznych zabaw dla dzieci – spotkanie z muzyką” Nuria Trias, Susana Perez i Luis Fiella. Polecam.

.

3 zabawy rytmiczne

.

#1 Przewodnik

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 do 10 lat. Do zabawy potrzebne będą różne instrumenty, najlepiej perkusyjne, np. trójkąt, dzwonek, tamburyn. A także chusta do zawiązania oczu.

Dobrze, by przestrzeń była pusta i jak najmniej elementów, o które ktoś mógłby się potknąć.

.

Dzieci ustawione są w parach. Pierwsze dziecko z pary ma instrument i stoi przed osobą, która ma związane oczy chustą.

Najlepiej, aby każde dziecko miało inny instrument. Wtedy ułatwi to rozpoznanie wydawanego dźwięku przez dziecko z zawiązanymi oczami. .

Dziecko stojące z przodu chodzi po sali (lub innym terenie) i gra na instrumencie.

W tym czasie dziecko stojące z tyłu musi iść za dźwiękiem, który gra jego partner.

.

Można wyznaczyć jakąś trasę, start i metę. Można również dodać jakieś trudniejsze elementy – slalom, ławeczki, płotki (oczywiście wtedy oprócz dźwięku, trzeba powiedzieć dziecku, które ma zawiązane oczy o takiej przeszkodzie).

.

#2 Kapelusze

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. Potrzebne będą kapelusze i bębenek.

Dzieci stoją w kole jedno obok drugiego, twarzą do środka koła.

Na głowach mają założone kapelusze.

Na bębenku zaczyna grać nauczyciel. Kiedy uderzy pierwszy raz, dzieci mają za zadanie zdjąć z głowy kapelusz i przy drugim uderzeniu w bębenek wkładają swój kapelusz na głowę kolegi z prawej strony.

Kiedy nauczyciel powie „na odwrót”, wówczas dzieci zmieniają kierunek przenoszenia kapeluszy.

Inna opcja!

Dzieci stoją w kole twarzą do środka. Mają jeden kapelusz (lub jakiś inny przedmiot, który trzymają w rączkach).

Dzieci przekazują po kolei kapelusz lub inny przedmiot podczas grania muzyki.

Kiedy muzyka ucichnie (będzie pauza), wówczas dziecko, które ostatnie trzymało dany przedmiot lub miało na głowie kapelusz – odpada z zabawy i dopinguje pozostałych uczestników.

Ostatnia osoba, która zostanie bez kapelusza (lub innego przedmiotu) – wygrywa.

.

#3 Stół

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. Potrzebny jest drewniany stół.

Dzieci siadają przy stole. Wszystkie zamykają oczy oprócz jednego, który jest solistą.

Solista wystukuje rytm na stole. Dzieci otwierają oczy. Kogo wskaże solista – musi odtworzyć usłyszany wcześniej rytm.

Jeśli odtworzy go dobrze, zamienia się w solistę.

U młodszych dzieci dobrze, by rozpocząć od kilku uderzeń.

.

.

Mam nadzieję, że zabawy Ci się podobają. Jeśli masz już swoje dziecko – śmiało pobaw się z nim w te zabawy.

.

Która zabawa najbardziej Ci się spodobała?

.

Nie zapomnij o E-BOOKU! Pobierz go teraz, bo później zapomnisz!

.

Irmina

.

.

6 komentarzy

Leave a Reply

Your email address will not be published.