3 Zabawy Rytmiczne

.

.

Lubisz taniec i muzykę?

Odkąd pamiętam słuchałam piosenek, śpiewałam je, wykonywałam do nich różne pląsy i układy taneczne.

To było oczywiście za dzieciaka. Kiedy byłam starsza, to bardzo lubiłam taniec. Na dyskotekach nie schodziłam z parkietu. Mogłam tańczyć bez końca.

.

W domu często ktoś sobie coś nucił lub śpiewał, a z siostrą czasami urządzałyśmy sobie zabawy w wymyślanie tańca do konkretnego typu muzyki.

W przedszkolu miałam zabawy przy muzyce i ze śpiewem.

.

Muzyka i taniec, to dla mnie swego rodzaju wolność. To co czuję, wyrażam poprzez ruch. I absolutnie nie jestem jakąś tancerką zawodową.

W liceum chodziłam przez jakieś 2-3 miesiące na kurs tańca towarzyskiego, a w podstawówce uczyłam się np. cza-czy na lekcji wf-u.

Na studiach miałam taki przedmiot taniec i rytmika. W I semestrze miałam taniec ludowy, a w II towarzyski. Do tego jeszcze elementy rytmiki.

Pamiętam, że do konkretnych nut, był określony ruch. Na zaliczeniu dostawało się jakiś zestaw nut i trzeba było je odpowiednio przygotować.

.

Kiedy zaczęłam już pracować w szkole zrobiłam kurs rytmiki. Prowadzę zajęcia rytmiczne z dziećmi 5 i 6 letnimi.

Przygotowałam dla Ciebie 3 zabawy rytmiczne. Możesz je wykorzystać na swoich zajęciach lub w domu z dzieckiem.

.

Tego typu zabawy mają ogromny wpływ na rozwój dziecka. Uczą kreatywności, wyrażania emocji, poczucia rytmu. Poza tym czasami dziecko musi zapamiętać jakiś pląs lub układ taneczny. Dziecko poznaje instrumenty – najczęściej perkusyjne. 

.

To co? Zaczynamy?

.

.

.

.

Wszystkie dzisiejsze zabawy pochodzą z książki „150 rytmicznych zabaw dla dzieci – spotkanie z muzyką” Nuria Trias, Susana Perez i Luis Fiella. Polecam.

.

3 zabawy rytmiczne

.

#1 Przewodnik

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 do 10 lat. Do zabawy potrzebne będą różne instrumenty, najlepiej perkusyjne, np. trójkąt, dzwonek, tamburyn. A także chusta do zawiązania oczu.

Dobrze, by przestrzeń była pusta i jak najmniej elementów, o które ktoś mógłby się potknąć.

.

Dzieci ustawione są w parach. Pierwsze dziecko z pary ma instrument i stoi przed osobą, która ma związane oczy chustą.

Najlepiej, aby każde dziecko miało inny instrument. Wtedy ułatwi to rozpoznanie wydawanego dźwięku przez dziecko z zawiązanymi oczami. .

Dziecko stojące z przodu chodzi po sali (lub innym terenie) i gra na instrumencie.

W tym czasie dziecko stojące z tyłu musi iść za dźwiękiem, który gra jego partner.

.

Można wyznaczyć jakąś trasę, start i metę. Można również dodać jakieś trudniejsze elementy – slalom, ławeczki, płotki (oczywiście wtedy oprócz dźwięku, trzeba powiedzieć dziecku, które ma zawiązane oczy o takiej przeszkodzie).

.

#2 Kapelusze

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. Potrzebne będą kapelusze i bębenek.

Dzieci stoją w kole jedno obok drugiego, twarzą do środka koła.

Na głowach mają założone kapelusze.

Na bębenku zaczyna grać nauczyciel. Kiedy uderzy pierwszy raz, dzieci mają za zadanie zdjąć z głowy kapelusz i przy drugim uderzeniu w bębenek wkładają swój kapelusz na głowę kolegi z prawej strony.

Kiedy nauczyciel powie „na odwrót”, wówczas dzieci zmieniają kierunek przenoszenia kapeluszy.

Inna opcja!

Dzieci stoją w kole twarzą do środka. Mają jeden kapelusz (lub jakiś inny przedmiot, który trzymają w rączkach).

Dzieci przekazują po kolei kapelusz lub inny przedmiot podczas grania muzyki.

Kiedy muzyka ucichnie (będzie pauza), wówczas dziecko, które ostatnie trzymało dany przedmiot lub miało na głowie kapelusz – odpada z zabawy i dopinguje pozostałych uczestników.

Ostatnia osoba, która zostanie bez kapelusza (lub innego przedmiotu) – wygrywa.

.

#3 Stół

Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6 – 10 lat. Potrzebny jest drewniany stół.

Dzieci siadają przy stole. Wszystkie zamykają oczy oprócz jednego, który jest solistą.

Solista wystukuje rytm na stole. Dzieci otwierają oczy. Kogo wskaże solista – musi odtworzyć usłyszany wcześniej rytm.

Jeśli odtworzy go dobrze, zamienia się w solistę.

U młodszych dzieci dobrze, by rozpocząć od kilku uderzeń.

.

.

Mam nadzieję, że zabawy Ci się podobają. Jeśli masz już swoje dziecko – śmiało pobaw się z nim w te zabawy.

.

Która zabawa najbardziej Ci się spodobała?

.


.

Irmina

.

.

.

.

Pestka o sobie
Jak miło, że tu jesteś! Witaj na moim blogu SPORT TO PESTKA. Skoro tu jesteś, to na pewno potrzebujesz informacji na temat ćwiczeń, konspektów wf, techniki gier zespołowych, przepisów kulinarnych i innych spraw związanych z aktywnością fizyczną. Dobrze, że tu jesteś! Pomogę Ci 🙂
Najbardziej popularne wpisy

.

.

.

.

.

.

10 komentarzy
  1. Muzyka to część mojego życia. Granie, śpiewanie i taniec to coś, co mnie niezwykle relaksuje, uspokaja, ale dodaje też mnóstwo energii. Takie zabawy rytmiczne dla dzieci są świetne! Dają mnóstwo frajdy, a do tego uczą i świetnie rozwijają. Podobają mi się Twoje propozycje 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.