#24 Sposoby Podziału Grupy na Drużyny na Wf-ie

.

.

Jak w ciekawy sposób podzielić klasę na drużyny?

Od dawien dawna podział grupy na drużyny sprawiał mnóstwo problemów. Uczniowie często przez to nie lubią wf-u, bo np. są wybierani na końcu.

Dzieciaki bardziej sprawne zazwyczaj chcą wybierać drużyny.

Wiadomo – mecz sprawia najwięcej frajdy i przyjemności. Każdy chce wygrać. Każdy chce mieć najlepszą drużynę.

.

Co zrobić, żeby podział był sprawiedliwy?

Co zrobić żeby nikt nie czuł się wykluczony?

Mam dla Ciebie pomoc.

.

W tym wpisie znajdziesz 24 sposoby podziału grupy na drużyny na lekcji wychowania fizycznego.

Zanim jednak powiem Ci o nich, proszę, pamiętaj – podział ma ogromne znaczenie.

.

Pamiętasz jak to było za Twoich czasów?

.

Nigdy nie rób czegoś takiego, że są liderzy, którzy non stop wybierają i szare myszki – które zawsze wybierane są na sam koniec.

.

To działa źle na psychikę tych dzieciaków. Często mogę być wyśmiewane, wykluczane, obrażane. Dopilnuj tego żeby na Twoich lekcjach nikt tak się nie czuł.

Losowanie drużyn jest świetne, bo nikt do losu nie może mieć pretensji – los tak chciał i tyle. Nie ma dyskusji.

.

Jeśli chodzi o wybieranie, ok – też to stosuję, ale wyznaczam różne osoby. Raz „lepsze”, innym razem „słabsze”.

Preferuję drużyny równe pod względem sprawności. Zdarza się, że sprawniejsze dzieciaki chcą grać z tymi „lepszymi”. Tłumaczę im, że taka gra nie ma kompletnie sensu. Że jeśli będą drużyny równe sobie – będzie lepsza gra. Będzie walka. Będzie większa motywacja, nauka, doświadczenie.

.

Co z tego, że wyjdzie jedna drużyna złożona z najlepszych osób, a druga słaba pod względem sprawności fizycznej. Kompletnie nie widzę w tym sensu!

.

Po pierwsze – Ci słabsi fizycznie będą „chłopcami” lub „dziewczynkami” do bicia dla tych sprawniejszych.

Po drugie – Ci słabsi fizycznie na pewno będą to mocno odczuwać i przeżywać pod względem psychicznym. Ich samoocena spada do zera, a nawet może być sporo na minusie. 

.

W jakim sposób podzielić uczniów na grupy?

Przede wszystkim staraj się, aby używać jak najwięcej sposobów na swoich lekcjach. Niech uczniowie nie kombinują. Zaskocz ich. Raz jeden sposób, raz drugi, jeszcze innym razem następny.

Podział równy, sprawiedliwy, różnorodny lub najlepiej po prostu losowy.

.

Oto #24 sposoby podziału grupy na drużyny na wf-ie

.

#1 Karteczki

Przygotuj kartki, na których będą umieszczone cyfry, w zależności od tego ile ma być drużyn, np. 1,2,3,1,2,3 (itd). Uczniowie losują kartkę, na której widnieje numer. Uczeń jest w drużynie, którą wylosował.

Pamiętaj, żeby zwrócić uwagę na ewentualne zamiany kartek. Najlepiej od razu przy Tobie niech ustawiają się w drużynach.

.

#2 Wybór w ciemno

Ten sposób jest bardzo lubiany przez uczniów. Wybierz tylu uczniów, ile będzie drużyn (np. 4). Uczniowie, którzy wybierają ustawiają się tyłem do reszty. Pozostali uczniowie mieszają się i tworzą szereg. Uczniowie wybierają w ciemno. Mówią np. trzeci z prawej, piąty z lewej, itd.

Zwracam uwagę na to, żeby dzieciaki nic się nie odzywały podczas wybierania. Na sam koniec wybierający odwracają się i dowiadują, kogo mają w swojej drużynie.

Niech to będzie niespodzianka!

Dla ułatwienia proszę dzieci o wyciąganie ręki, w stronę, z której chcą osobę.

.

#3 Kolory

Podobnie jak w #1 sposobie. Uczniowie losują kolorowe kartki. Te same kolory grają razem i tworzą jedną drużynę.

.

#4 Kolorowe piłki

Podobnie jak #1 i #3. Uczniowie wyciągają z worka/torby piłki. Kolor piłki oznacza drużynę.

.

#5 Karteczki z nazwami drużyn

Wymyśl nazwy drużyn. Dla dziewczyn np. „biedronki”, „stokrotki”, „księżniczki” itd. Dla chłopaków np. „Real Madryt”, „Barcelona”. „Legia” itd.

Dzieciaki podchodzą losują kartkę z nazwą drużyny. Oczywiście są w tej drużynie, którą wylosują.

.

#6 Szarfy

Podobnie jak w propozycji #1, #3 i #4. Losowanie szarf. Kto ma taki sam kolor, tworzy drużynę.

.

#7 Do dwóch (czterech) odlicz

Jeden szereg. W zależności od liczby uczniów powiedz – do 2/3/4 odlicz. Zwróć uwagę na to, by dzieciaki specjalnie nie zamieniły się z kimś. Najlepiej niech od razu idą do rzędu swojej drużyny.

Poza tym zbyt często nie rób tego podziału – uczniowie specjalnie będą ustawiać się, żeby „przypadkiem” na siebie trafić.

.

#8 Pierwszy z prawej + pierwszy z lewej

Jeden szereg. W zależności ile chcesz stworzyć drużyn mówisz i pokazujesz pierwszy z prawej i pierwszy z lewej idą do jednej drużyny. Następny pierwszy z prawej i pierwszy z lewej do kolejnej drużyny itd. Aż utworzą się drużyny.

.

#9 Dwóch wybiera

Stosuj ten sposób, ale mądrze. Tak jak pisałam wyżej. Od czasu do czasu niech uczniowie też wybierają, ale niech każdy wybiera – i Ci słabsi fizycznie, i Ci sprawniejsi.

Pilnuj tego. Bo możesz tych „słabszych” skrzywdzić, gdy będą zawsze wybierani na końcu.

.

#10 Berek ogonki

Tę zabawę zrób raz na rok/ semestr. Nie więcej.

Berków jest tyle – ile ma być drużyn.

Nikt nie wie jaki jest cel tej zabawy. Osoby łapiące – mają złapać np. po 4 osoby. Wówczas będą tworzyć jedną drużynę.

.

#11 Berek Czwórka

Berek czwórka jest podobny do zabawy „czwarty berek dzieli” jednak zadaniem berków (jest tylu ile ma być drużyn) jest złapanie 4 osób (nie ma podziału później na pół).

Który berek złapie 4 osoby siada na chwilę na np. ławce i czeka aż pozostałe berki złapią swoje drużyny.

Oczywiście jeśli w drużynie ma być mniej osób lub więcej to reagujesz i zmieniasz zasady – np. berek łapie 3 osoby albo 5.

.

#12 Nauczyciel

Nauczyciel tworzy sam drużyny.

.

#13 Rebus

Pojedynczo, albo w dwójkach/trójkach – w zależności od ilości osób i podziału na drużyny.

W pierwszym przypadku – pojedynczo – zrób 3, 4 takie same rebusy. Połóż je na podłodze w ten sposób, żeby uczniowie ich nie widzieli. Każdy biegnie do jednej kartki i szuka osób z takim samym rebusem. Następnie rozwiązują rebus – może to być potem ich nazwa drużyny, albo okrzyk i tworzą jedną drużynę.

W drugim przypadku – dwójki, trójki – jest podobnie, z tym, że wcześniej dobrani uczniowie (możesz ich sam dobrać) w tych parach/trójkach znowu biorą jedną kartkę z rebusem – szukają drugiej dwójki/trójki z tym samym rebusem – rozwiązują i tworzą drużynę.

Osobiście preferuję bardziej pierwszy sposób.

.

#14 Ułóż słowo

Każdy uczeń bierze jedną kartkę z literą, które są w różnych miejscach na sali gimnastycznej lub na podłożu. Kartki z literami są odwrócone.

Każdy ma do ułożenia np. jedno słowo 4/5/6 literowe.

Uczniowie układają słowa – stworzone słowo daje drużynę.

Dla ułatwienia możesz później – po „zdobyciu” kartek przez dzieci – powiedzieć co to za słowa. Lub powiedzieć, np. że dotyczą sportu.

Starsze dzieciaki mogą też kombinować same 😉

.

#15 Ułóż zdanie

Podobnie jak w #14. Zamiast literek są słowa. Dzieci mają ułożyć z wyrazów poprawne zdania.

.

#16 Litery

Uczniowie biegną po jedną literę, która jest odwrócona i niewidoczna dla nich. Te same litery tworzą drużyny, np. A, B, C, D.

Jeśli masz grę Scrabble – wykorzystaj ją. Dzieci z woreczka z literkami losują jedną – te same litery tworzą drużyny.

.

#17 Pytanie + odpowiedź

Podobnie jak wyżej. Różne kartki z pytaniami i odpowiedziami. Uczniowie szukają do pytania odpowiedzi i odwrotnie. Tworząc w ten sposób drużyny.

Możesz później też połączyć podobne kategorie ze sobą (np. pytania i odpowiedzi o siatkówce, koszykówce itd) lub osoby, które pierwsze siebie odnalazły, z ostatnimi.

Pamiętaj, że na początku kartki są odwrócone. Dzieciaki nie wiedzą co wezmą.

.

#18 Podobne ubranie

Czasami zdarza się, że dzieciaki mają takie same lub podobne ubrania. Wykorzystaj to od czasu do czasu. Np. Drużyna niebieskich koszulek, przeciwko białym i kolorowym lub zamiast koszulek weź pod uwagę spodenki. A może coś w butach mają podobnego. Wyłapuj to.

.
#19 Patyczki

Pokoloruj końcówki patyczków – mogą być to np. wykałaczki. Kto wylosuje ten sam kolor, tworzy drużynę.

Patyczki mogą być też różnej wielkości. Analogicznie – największe są ze sobą, mniejsze ze sobą, itd.

.

#20 Fryzury

Podobnie, jak w przypadku ubrań. Czasami się zdarzy, że jest grupa dziewcząt z warkoczem, z kucykiem, z dwoma warkoczami itd.

Chłopcy? też w dzisiejszych czasach mają różne fryzury. A może kolory włosów?

Popatrz, pomyśl i wykorzystaj ten sposób…w odpowiedni sposób 😉

.

#21 Chwyć piłkę

Na boisku rozmieść różne piłki – do nogi, kosza, ręcznej, siatki lub lekarskie, do unihokeja, tenisa, tenisa stołowego, duże gumowe itd.

Uczniowie biegną dookoła sali. Na sygnał muszą chwycić jedną piłkę. W zależności od tego, kto jaką chwyci – tworzy drużynę.

Oczywiście uczniowie nie wiedzą wcześniej po co mają chwycić piłkę. 

Najlepiej żeby uczniowie chwycili piłkę, która znajduje się najbliżej nich.

.

#22 Co to za data

Podobnie jak w #13, #17. Uczniowie biorą jedną kartkę z podłogi – mogą być rozłożone w różnych miejscach. Są kartki z datami i z wydarzeniem (tej daty), np. 15 lipca 1410 – Bitwa pod Grunwaldem.

Następnie osoby, które miały daty i wydarzenia w tym samym wieku lub zbliżonym tworzą drużyny.

.

#23 Ten sam sport

Dzieciaki losują kartkę z symbolem jakiegoś sportu. Jest tyle sportów ile drużyn. Symbole tych samych sportów, tworzą drużyny.

.

#24 Karty

Każdy losuje jedną kartę do gry. Możesz wziąć figury lub kolory. Ta sama figura lub kolor – tworzy drużynę

.

.

Który sposób podoba Ci się najbardziej?

.

.

.

.

.

.

.

DARMOWY E-BOOK!

„13 Sprawdzonych i najbardziej lubianych zabawy przy muzyce dla dzieci”cover3d_0.36907400 1492621586

.

.

.

.

6 komentarzy
  1. Nauczycielem wychowania fizycznego nie jestem i być nie będę. Ale za moich czasów to były różne sposoby wybierania drużyn. Zazwyczaj liczyliśmy od 1 do 2/3 i wtedy Ci z jedyną to jedna drużyna itd. Najlepsze to są chyba losowania, coś niewiadomego itd 🙂

    1. Też tak mi się wydaje, że losowanie jest najlepsze 🙂
      Ale ze swojej strony mogę również polecić dobór zawodników przez nauczyciela – będą wtedy na pewno wyrównane 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.