#17 Sposobów Przywitania Się z Uczniami na Lekcji WF-u

Jakiś czas temu mogliśmy podziwiać nauczyciela z Północnej Karoliny w Stanach Zjednoczonych – Barry’ego White’a Jr. jak wita się z każdym uczniem w bardzo ciekawy sposób.

Widać, że jest wesoło. Dzieciaki czekają na przywitanie ze swoim nauczycielem. Lubią go i mają do niego szacunek.

Podobnie było z panią Sparks, która przed lekcją witała się ze swoimi Milusińskimi. Każde dziecko wybierało jeden z czterech obrazków. Był to taniec, przytulas, „piąteczka” i coś, co przypomina rękę/łokieć? – ale nikt tego nie wybrał 🙂
Wystarczy naprawdę nie dużo czasu, by zbudować fajną relację z uczniami.
A może na wf-ie również witać się w podobny sposób, co Ty na to?
Zazwyczaj na lekcji wychowania fizycznego przywtanie wygląda tak, że uczniowie ustawiają się w szeregu lub w dwuszeregu, nauczyciel staje przed grupą i mówi: „Czołem klasa”, a klasa odpowiada głośno: „Czołem”. W ten sam sposób można również pożegnać się z klasą.
Jest to jak najbardziej fajny sposób, ale tak się zastanawiam, czy jeszcze jakoś inaczej można się witać z uczniami?
Niedawno spytałam o to moją grupę na Newsletterze (jeśli chcesz się na niego zapisać zajrzyj tutaj >>> )
Aneta odpowiedziała mi:

 

„U mnie w szkole podstawowej nauczyciele na powitanie ustawiają dzieci w szeregu (nawet jak jest ich ponad 20…) Powitanie jest zwyczajne. Na pożegnanie jest: czołem klasa – CZOŁEM. Okropnie tego nie lubię więc ja tego nie praktykuję.

Ja natomiast powitania mam zwyczajne, ustawiam ich w dwuszeregu lub siadamy w gromadzie jak jest do omówienia jakiś temat. Zdarza się nierzadko że pytam jak minął im dzień, weekend, co słychać. Na pożegnanie z młodszymi klasami przybijamy sobie piąteczki. Bardzo to lubią i dopominają się. Ze starszymi klasyczne podsumowanie zajęć podziękowanie i do widzenia.”

 

A Tobie zdarza się uciąć sobie małą pogawędkę z klasą przed rozpoczęciem lekcji?

 

Okej! A teraz obiecane sposoby. Zebrałam ich aż 17!

Daj znać, który spodobał Ci się najbardziej.

A może któryś z tych sposobów stosujesz na swoich lekcjach???

 

#17 sposobów przywitania się z uczniami na lekcji wf-u

 

1. CZOŁEM

Zacznijmy od wyżej wspomnianego i bardzo popularnego u nas „Czołem”. Fajny i bardzo szybki sposób. Nieco przypomina musztrę, wojsko…harcerstwo. Ale uważam, że nic w tym złego. W końcu na wf-ie dyscyplina jest też ważna.

 

2. PRZYWITANIE INDYWIDUALNE

Uczniowie mogą stać tak jak u amerykańskich nauczycieli przed np. salą gimnastyczną, albo mogą stać w szeregu na sali lub w jakimkolwiek innym miejscu.

Każdy uczeń wymyśla krótkie przywitanie z nauczycielem.

Na pewno na początku będzie trudno wszystko spamiętać, ale myślę, że szybko można się tego nauczyć.

 

Zobacz jak fenomenalnie wita się ze swoimi uczniami Barry White Jr.

 

 

A tu jeszcze jedna pani i jej przywitania 🙂

 

3. WYBIERZ OBRAZEK

Tu bierzemy przykład z pani Sparks. Każdy uczeń pokazuje jeden z obrazków, na którym jest sposób przywitania. Wygląda to baaaardzo wesoło.

 

Przykłady obrazków?

– „piąteczka”

– „piąteczka” górna/dolna/prawa/lewa

– podwójna „piąteczka” górna/dolna

– podwójna „piąteczka” górna + dolna

– jednoczesna „piąteczka” górna i dolna + zmiana

(ustawienie ręki stroną grzbietową, a druga dłonią + szybka zmiana) + na koniec przybicie podwójnej „piąteczki”.

To było np. moje przywitanie z kolegą w szkole z liceum…zresztą miał takie przywitania (różne, z każdym inne) z wieloma kolegami i koleżankami. Jakiś czas temu na jego ślubie po dłuuugim czasie – też się tak przywitaliśmy…to się pamięta!

– „żółwik”

– „przytulas”

– podanie sobie ręki

– taniec

– przybicie stopą – prawą/lewą

– słowne przywitanie

 

Zobacz jak wita się pani Sparks:

 

 

4. JEDNA OSOBA WYBIERA OBRAZEK

Jedna osoba, np. dyżurny, albo po kolei z listy – wybiera sposób przywitania na obrazku dla całej grupy/klasy.

Będzie to nieco szybszy sposób. Każdy będzie też miał szansę wybrać obrazek. Na każdej lekcji wybiera inna osoba.

 

5. „PIĄTECZKA – ISKIERECZKA”

Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą koło i przekazują sobie „iskierkę”, przez klepnięcie dłoni kolegi obok. Można przy tym np. powiedzieć imię kolegi/koleżanki, który stoi obok.

 

Można również wykonać typową iskierkę, czyli uściśnięcie dłoni kolegi – przekazanie uścisku dalej.

 

6. DUŻY PRZYTULAS

Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą koło i zbliżają się do siebie, jednocześnie przytulając.

 

7. SŁOWNE PRZYWITANIE

Nauczyciel wita się z uczniami słownie.

 

Przykłady:

– dzień dobry

– cześć

– hej

– witajcie

 

8. SŁOWNE PRZYWITANIE W OBCYM JĘZYKU

Fajnie umieć się przywitać w obcym języku. Czemu nie wykorzystać tego też na wf-ie? Na każdej lekcji…inny język 🙂

Jak języki nam się skończą – powtarzamy.

Albo np. tydzień używamy jednego przywitania – dzieciaki po tych kilku lekcjach na pewno zapamiętają jak przywitać się po włosku, rosyjsku, albo japońsku 😉

 

9. ĆWICZENIE

Można wybrać kilka prostych i szybkich ćwiczeń i umieścić na rysunku/plakacie. Dzieciaki od razu wiedzą, że to wf 🙂

Można też podobnie zrobić jak wspomniane wcześniej przykłady. Cała klasa wykonuje np. jedno ćwiczenie. Ktoś wybiera, albo losuje.

A może każdy wymyśli sobie jakieś swoje krótkie ulubione ćwiczenie i wykona je z nauczycielem.

Fajnie jeśli na koniec będzie też jakieś przybicie „piątki”. Żeby to nie było jeszcze „suche” i typowe ćwiczenie.

Połącz przysiad z wyskokiem i przybiciem piątek 🙂 Od razu weselej 🙂

 

Przykłady ćwiczeń:

– przysiad

– „pajacyk”

– skłon w przód/w tył

– krążenie rąk

– skipy w miejscu A/C

– przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę

– podskoki jednonóż/obunóż/ obunóż ze skrętem bioder

– klaśnięcia pod kolanami

– krążenie bioder

– „pompka”

– „krokodylek”

– „agrafka”

– „wkręcanie żarówek”

itd.

 

10. PIĄTECZKA

Nauczyciel przybija z każdym „piątkę”

 

11. HASŁO

Każda klasa ma swoje hasło, które wymyśla. Wszyscy zbiegają się do wspólnego koła – jedna osoba mówi początek, reszta kończy…lub wszyscy mówią jednocześnie.

 

12. GEST/RUCH

Nauczyciel wykonuje jakiś gest/ruch, a uczniowie wykonują w jego stronę to samo. Przykład? Zwykłe pomachanie ręką, uśmiech lub jakiś trudniejszy 🙂

 

13. LOSOWANIE

Nauczyciel wypisuje lub rysuje na kilku karteczkach sposób przywitania się. Wykonuje to albo indywidualnie, albo grupowo, albo jedna osoba losuje takie samo przywitanie dla całej grupy

 

14. WIERSZYK

Uczniowie wraz z nauczycielem recytują ulubiony wierszyk lub wyliczankę.

 

15. PIOSENKA

Uczniowie wraz z nauczycielem śpiewają krótką piosenkę, albo jej refren.

 

16. TANIEC

Wszyscy tańczą nauczony wcześniej króciutki układ taneczny lub nauczyciel puszcza muzykę, a uczniowie poruszają się w jej rytm jak chcą.

 

17. PLĄS

Uczniowie wraz z nauczyciel wykonują krótki pląs.

 

Jakie przywitanie stosujesz na swoich lekcjach?

 

 

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?time_continue=62&v=6f45Fzv1Mws, https://youtu.be/TdukPkUo30c,  https://img18.dmty.pl//uploads/201802/1518951706_Ildg3g.mp4,

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.